logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Hun skal vise tyskerne hva norsk musikk har å by på

Av Christian Gran Svenningsen Publisert: 26. sep, 2018

Kine Lundervold (28) er i Berlin gjennom Bakkekontakt-programmet. (Foto: Privat)

– Planen er å blir her så lenge det er matnyttig.

For tre uker siden pakket hun og hennes mann koffertene og reiste til Berlin. Med tilskuddsordningen Bakkekontakt fra Music Norway, får hun drahjelp til å komme i gang med å eksponere det tyske musikkmarkedet for artistene hun representerer i management- og bookingselskapet Musikkprofil.

Det er mye for én person å skulle “infliltrere”, som hun sier, et så stort marked.

— Da jeg kom hit og virkelig forstod omfanget, så svettet jeg litt i barten. Men, nå er det bare en gøy utfordring, sier Lundervold, og ler i telefonen fra Berlin.

— Jeg har en stor kjærlighet for musikk i bunnen
Musikkprofil representerer artister som Jonas Alaska, Tord Gustavsen og Mathias Eick. Der har Lundervold jobbet i halvannet år og stortrives.

— Før jeg begynte i Musikkprofil studerte jeg utviklingsstudier, og så ramlet jeg inn i bookingbusinessen, noe jeg likte over all forventning. Å bygge videre på det idealistiske grunnlaget til artistene våre har vært utrolig gøy og stas, sier hun.

Musikkprofil holder til i Skien, mens hun bodde i Sandefjord. Én times biltur er nå skrenket inn til en ti minutters sykkeltur i Berlin-trafikken. Mannen hennes er musikkprodusent, men benytter oppholdet i Berlin til fylle på utdannelsen. De er begge musikalske av seg, noe som aldri vil endre seg.

— Jeg har en stor kjærlighet for musikk i bunnen. Morfar var hobbymusiker, noe jeg også har blitt. Det første jeg kjøpte i Berlin var en ny mikrofon. Det er ikke noe jeg har et stort behov for å vise frem, men heller noe som er viktig for meg å praktisere.

Et rumpespark og litt til
Gjennom Bakkekontakt-programmet, som varer i tre måneder, får hun hjelp til å komme i gang, samt kontorplass i Berlin. Etter dette har hun planer om å bli boende.

— Jeg skal fortsette her i ett år til, så dette er et rumpespark til meg. Planen er å blir her så lenge det er matnyttig.

— Hva er målet med oppholdet?

— Det er veldig vanskelig og enkelt; jeg skal skape bedre kjennskap til markedet og lære hvordan ting funker her. Vise at vi er et seriøst bookingselskap, rett og slett.

Hun forteller at den største forskjellen uten tvil er størrelsen. Berlin er en stor by, men så er det 16 delstater hun skal lære seg å kjenne også. Det blir lange dager og mye møter, noe som krever struktur.

— Jeg har delt opp dagene så jeg jobber 50 prosent med booking for artister i utlandet og Norge, og 50 prosent med nettverking og møter. Litt struktur har det blitt allerede.

Musikkprofil har flest lodd i jazzverdenen, noe som begrunner valget av Berlin. Det er derfor først og fremst jazzmiljøet i Tyskland hun skal bli kjent med.

— Det er jo enormt her. Derfor bestemte vi oss for at jeg skulle kjøre på og eksponere oss her. Jeg er veldig glad i jazz, men er vokst opp med å høre på alt mulig. Det viktigste er at jeg har en integritet og tro på kvalitetsmusikken jeg viser frem, sier hun.

Kines råd til andre i hennes posisjon:
1. Lytt til folk! La folk fortelle sine historier, gjerne flere ganger. Da lærer du mye og kan basere valgene dine på det du hører.
2. Ikke tenk business først, men prøv heller å skap en personlig kontakt først.
3. Vær tålmodig med deg selv!

Kommentarer

Relatert innhold