logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Axident med produsenter og låtskrivere på hyttetur

Av Christian Gran Svenningsen

Fornøyd gjeng på tur. (Foto: Johanna Alem)

Bakre rekke fra venstre: Andreas «Axident» Schuller, Lasse Lokøy, Paul Hers, Jonas «Aden» Mjåset, Vetle «Goneo» Sigmundstad, Sivert Hagtvet. Foran: Fredrik «Stille» Dagenberg, Viljar Losnegård, Alida «Alida» Garpestad, Anne Gudrun «Hawen» Michaelsen, Vilde Johannessen og Marion Woodseth.

Den LA-baserte produsenten ga artistene råd om musikkproduksjon og minnet om at man må åpne sine egne dører for å komme dit man vil.

Siste uken i september dro en gjeng låtskrivere, toplinere og produsenter på hyttetur i Vestfold. I fem dager fikk de boltre seg i en stor hytte med likesinnede og produsere musikk. Initiativtager til oppholdet, låtskriver og produsent Andreas «Axident» Schuller, reiste hjem fra USA for å dele kunnskap og erfaringer etter sine år i bransjen i USA.

For snaue ti år siden pakket Schuller kofferten og dro alene til USA for å følge drømmen å bli musikkprodusent. Nå kan han se tilbake på samarbeid med verdensstjerner som Justin Bieber, Jason Derulo, Wiz Khalifa og Pitbull, for å nevne noen. Med slike samarbeid har han hatt flere plasseringen på Billboard Hot 100 og en Grammy-nominasjon for sitt arbeid på «Purpose»-albumet til Justin Bieber.

Flere av Schullers store suksesser som produsent har kommet gjennom liknende turer i avslappende og naturskjønne omgivelser. Akkurat derfor valgte han å ta deltakerne med på hyttetur i Norge og gjorde om hytta til en kreativ lekeplass.

Les mer om Schuller: Hyttetur med Axident

Målet med turen var ikke å skrive hits, det viktigste var at artistene skulle slippe seg løs og ha det gøy.

Låtskrivercampen, et samarbeid mellom TONO, Music Norway og den LA-baserte Schuller, fikk inn omtrent 100 søknader. Blant de 11 utvalgte fant man produsenter, vokalister og låtskrivere som har erfaring allerede, men søker drahjelp for å komme videre.

Også kjent som «Jonas Aden», ønsket Jonas Engelschiøn Mjåset å suge til seg mest mulig informasjon og kunnskap fra campen. Ikke bare fra Schuller, men fra alle deltakerne.

– Jeg har lært mer av Andreas på én uke enn jeg har lært i løpet av alle årene jeg har drevet med musikk, sier den 21-årige produsenten om campen. 

Jonas Aden (venstre) og Paul Hers produserer mye musikk sammen, noe de også gjorde på campen. (Foto: Johanna Alem)

Ingenting kommer gratis
I hytten i Vestfolds skoger kunne man høre ulike stemmer, trommer og melodier i de ulike rommene som var innredet som studioer. I tillegg til å hjelpe de med låtskriving, produksjon og ideer, fungerte Schuller som en mentor. Med sine nå 33 år, har produsenten erfart mye.

Schuller hadde snakket med alle deltagerne på tomannshånd på forhånd for å forstå hvor de vil og for å kunne se hva han kunne bidra med. Selv om alle er forskjellige, er han ikke i tvil om hva alle må ha fokus på.

– Ingenting kommer gratis. Mange forventer at folk skal finne muligheter til dem, men sånn funker det ikke. Du må sparke ned døra selv!

– Nå er jeg jo gammel, jeg har ikke den samme gnisten som de har i det hele tatt. De mangler erfaringen og kontakter, noe jeg kan hjelpe med. Så får jeg smake litt på gnisten igjen, det er en vinn-vinn-situasjon, sier han og smiler. 

Medlemskonsulent Håvard Offer-Ohlsen i Tono og Andreas Schuller nyter en kaffekopp på tur. (Foto: Johanna Alem)

Fornøyde deltakere
Samarbeidspartner TONO var innom campen i Vestfolds skoger for å hjelpe deltagerne å forstå deres arbeid, som kan hjelpe dem i fremtiden. Deltakerne ble delt inn i grupper for å produsere låter, hvor hver gruppe også hadde ansvar for middag hver sin dag etter mange timer med produksjon.

Noen av dem har vært med lignende samlinger før, mens det for andre er en helt ny opplevelse. 

– Det har vært utrolig gøy og lærerikt. Det er første gang jeg er med på en camp som dette, så jeg har lært mye og hatt det veldig gøy! Andreas har hjulpet oss med alt mulig vi trenger hjelp til, sier produsent og bassist i Sløtface, Lasse Lokøy.

I hyttas storstue og matsal var en entusiastisk gjeng samlet. Produsentene Stille og Goneo, toplineren Anne Gudrun og artist/låtskriver Marion Woodseth, var godt i gang med en låt. Alle likte godt hvordan campen var satt opp med frie tøyler og rom for eksperimentering.

– Vi har fått tips om strategiske ting også, som at vi må huske at vi har ansvaret selv for å åpne egne dører. Han er jo en åpen bok, så man må bare spørre, sier topliner og låtskriver Anne Gudrun Michaelsen, også kjent som «HAWEN».

– Det ble sene kvelder, vi hadde det veldig gøy! Får man en ny idé til en ny låt sent på kvelden, så må den jo gjøres ferdig, legger hun til.

Deltakerne satt tydelig pris på omgivelsene og den kreative prosessen med å komme seg vekk fra hverdagen. De fant tonen fort, og sammen døpte de campen til M-Dice. 

– Andreas sier at vi ikke er her for å lage hits, og det senker presset. Da kan vi bare eksperimentere og det er gøy, sier produsenten Fredrik “Stille” Dagenborg.

– Det skulle vært to uker dette her, det hadde vært perfekt! legger Fredrik «Stille» til.

– Det har vært veldig bra. Å få hjelp til å tenke på alt rundt musikken, som vi «creative beings», ikke er så flinke til, har vært til stor hjelp, sier Alida Garpestad fra Jæren, også kjent som artisten «Alida.»

Vilde Johannesen, kjent under artistnavnet «Vilde J». (Foto: Christian Gran Svenningsen)

Godt fornøyd med årets camp
Schuller er fornøyd med hvordan alle fant seg til rette på hytta, og forteller om en god kjemi blant deltakerne.

Etter at arbeidsuken i Vestfold var ferdig, pakket deltakerne ned utstyr og vendte snuta hjemover, mange erfaringer rikere. Hovedpersonen selv er også storfornøyd med resultatet, og håper det blir en tradisjon.

– Det var en knallsuksess! Det ble utrolig mange bra samarbeid og låter. Jeg fikk mye alenetid med deltakerne og fikk satt meg inn i situasjonen og ambisjonsnivået deres for å kunne hjelpe dem videre mot drømmen. Jeg gleder meg til å følge opp deltakerne og hjelpe de med hva enn de trenger, sier Axident.

Gjengen i «M-Dice» samlet seg i storstua for å høre hvordan TONO kan hjelpe dem. (Foto: Johanna Alem)

Sjekk ut deltakerne på Camp Axident, eller M-Dice, som de døpte campen:

Lytt også til podcasten fra TONO, «Lage musikk», med Andreas «Axident» Schuller her.

Johanna Alem var prosjektleder på vegne av Music Norway.

Kommentarer

Relatert innhold