logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Ballen ruller videre for Brilliance i London

Av Christian Gran Svenningsen

Ruben Nesse i Brilliance. (Foto: Privat)

Bygger apparat rundt Hanne Mjøen og ser videre mot Sverige.

Tidligere i år fortalte Ruben Nesse om etableringen av et London-kontor for det Bergens-baserte selskapet «Brilliance». Sammen med partneren Andrew Rhodes har han jobbet siden årsskiftet med å få hjulene i gang i England. Frøene har blitt sådd, og nå begynner de å se spirene.

– Det fungerer utmerket! Én av de første tingene jeg og Andrew gjorde var å signere management for Hanne Mjøen på by:Larm, sier Nesse.

Se video: Åpent Hus UK, med Parlophone, Kobalt og Warner

Brilliance har fått bidrag av Music Norway i form av bransjetilskudd, og vært en del av Eksportprogrammet, noe som har hjulpet med veksten.

– Det har vært uhyre viktig for å kunne trå på gasspedalen og satse. Det har gitt oss muligheten til å ekspandere og vokse i nye territorier. At vi har satset mer i utlandet har igjen gitt oss et helt nytt nettverk og relevans for artister også utenfor Norge, sier Nesse.

Satser på singler og ser mot Sverige
Nesse og Brilliance har siden etableringen i 2010 sett en god vekst. Det har gjort det mulig for Nesse å satse i London og utvide rosteren. Nesse forteller at de ikke har planer om å ligge på latsiden fremover. I kontorlokalene på «Tobacco Dock» i London, har de tilgang til studio og øvingsrom, noe som gjør at de kan jobbe tettere med artistene og det kreative.

De har hatt fire singel-utgivelser i Diamond Club-konseptet og fire showcaser. Planen er å starte Diamond Club i Stockholm i 2019 for å «skape synergieffekter både på promotering og showcasing», samtidig som det er brukt mye tid på Hanne Mjøen.

– Siden utvidelsen og signeringen har vi jobbet iherdig med å få opp et team rundt Hanne, som vi nå er utrolig fornøyd med, sier Nesse.

Hanne Mjøen inngikk en managementavtale med Brilliance tidligere i år. (Foto: Pressefoto)

Arbeidet har resultert i en signering med det EDM-fokuserte labelet, Spinnin’ Records. I 2017 kjøpte Warner Music Group det nederlandske selskapet.

– Det er en litt utradisjonell vei for en popartist som meg, men teamet mitt der er helt fantastiske og har virkelig troen på meg, sier Mjøen.

Mjøens nyeste singel, «Sounds Good To Me», har i skrivende stund nærmere 930.00 avspillinger siden utgivelsen i slutten av september. Med nye avtaler og singler følger flere opptredener og oppmerksomhet. Oppdalsjenta opptrådte nylig for et entusiastisk publikum på JaJaJa i London.

– Jeg har det travelt for tiden, men jeg stortrives med det. Jeg storkoste meg på JaJaJa på The Lexington. Publikum danset og sang med på noen av låtene!

– JaJaJa har allerede et dedikert publikum som liker skandinavisk musikk. Med bransjen til stede, gir det muligheter til å imponere, legger hun til.

Les også: Veikart til det britiske markedet

Mjøen forteller også at hun fredag slipper en musikkvideo som ble spilt inn i Berlin, noe hun gleder seg til å vise frem. Med Brilliance og Spinnin’/Warner i ryggen blir det ikke stille fremover.

– Jeg fortsetter å skrive låter, så det kommer mer musikk fra meg snart!

Ser optimistisk på 2019
Andrew Rhodes fulgte Mjøens opptreden på JaJaJa med stor fornøyelse.

– Det var fantastisk å se Hanne opptre for et fullsatt hus, spesielt med tanke på at det var mange viktige og gode folk fra bransjen i UK tilstede.

Tilstedeværelsen og de positive tilbakemeldingene på Mjøens opptreden, mener han er viktig for potensielle avtaler og samarbeid i fremtiden.

– JaJaJa gir artistene en fantastisk mulighet til å vise seg frem, og er en viktig arena for skandinaviske talenter. Her kan de vise seg frem for et innflytelsesrikt marked som i utgangspunktet er vanskelig å slå gjennom i.

Likesom Nesse har Rhodes også stor tro på at 2019 blir enda bedre. Han skal fortsette tempoet i London, og ettersom flere artister kommer inn i stallen trengs det ytterligere kontorplasser.

– Vi skal komme oss dypere inn i det britiske markedet, både som label og management, sier Rhodes optimistisk.

I etableringsfasen i London benyttet Nesse og Rhodes seg av Music Norways utekontor hvor de fikk låne kontorplass og benyttet seg av Music Norways nettverk og kompetanse om det britiske markedet.

– Brilliance har jobbet målrettet mot det britiske markedet og det er gøy å se at aktiviteten øker. Etter at de fikk en mann på bakken så har de på kort tid har fått på plass avtaler som gjør at de kan bygge bedriften videre, noe som kommer deres artister til gode, sier Nina Finnerud, som leder Music Norways London-kontor.

Kommentarer

Relatert innhold