logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Bygger nettverk i Mexico for norske artister

Av Christian Gran Svenningsen Publisert: 19. okt, 2018

Sofie Ringstad bor i Tyskland, og opplever hvor nyttig det er med et internasjonalt spillerom. (Foto: Privat)

På nyåret skal Sofie Ringstad bane vei for sine artister i Mexico.

Til daglig bor Sofie Ringstad i Berlin, men er av og til hjemme i Stavanger. Litt for sjeldent, ifølge henne selv. Det er mye muligheter i utlandet, og derfor har hun bodd tre år i den tyske byen, hvor hun jobber som bookingagent og manager.

– Det handler om naivitet, jeg er veldig for «learning by doing». Jeg har aldri hatt en geografisk begrensning. Du du må jo begynne et sted, sier hun. 

Ringstad har noen år på baken i bransjen og begynner å kjenne den godt. Hun har vært vikar i Music Norway, jobbet med internasjonale relasjoner for Ultimafestivalen, og var prosjektleder i to år før hun nylig ble kunstnerisk leder for Disko Arts Festival på Grønland.

På nyåret skal hun bruke sin erfaring til å bli kjent med den meksikanske musikkbransjen. I tre måneder skal hun bo og jobbe fra Mexico City med hjelp fra Music Norway gjennom Bakkekontakt

Les også: Veikart til Mexico

I mai 2018 tok Music Norway med en delegasjon fra norsk bransje på Trade Mission til Mexico for å bygge nettverk og øke kompetansen om markedet. Les mer: Trade Mission til Mexico

Kan ikke gjøre alt alene
Fra Berlin driver hun, sammen med sin samarbeidspartner Jonas Ersland, selskapet Personal Development. Under sine vinger har hun artistene Bendik Giske og Stine Janvin. Etter deltagelse på nettverksprogrammet Øya International i august fikk hun i land en avtale i Nederland.

Les også: Stor internasjonal delegasjon til Øya International

– Jeg fikk signert en avtale for Bendik med Belmont Bookings! Det var mitt niende år på Øya, men det første året jeg hadde mine egne artister å representere, så møteplassen var gull verdt for meg.

– Det er så viktig å ha gode samarbeidspartnere, man kan ikke gjøre alt alene, legger hun til.

For Ringstad er det viktig å finne partnere som kan hjelpe henne i ulike markeder.

– De sjangerne og artistene jeg jobber med tilhører det man kan kalle eksperimentell pop, og scenen er ikke så stor i Norge, sammenlignet med utlandet. Da er det en fordel å jobbe fra Berlin og utvide nettverket derfra. 

Nordiske artister i Mexico
I tillegg til samarbeidet med Belmont Bookings, fikk hun også en god forbindelse med delegater  fra Mexico på Øya International. På bakgrunn av dette bestemte hun seg for å søke tilskudd fra Music Norway for å kunne være i Mexico i tre måneder. Fra januar til mars skal hun jobbe fra kontoret til Nodo i Mexico City.

– Jeg møtte Lene og Luis fra Apart From under Øya og vi fant en god tone. De har satt opp en ny plattform i Mexico City der de skal presentere musikk og kunst. Der skal de ha hovedvekt på nordiske artister, så vi har allerede fått til et godt samarbeid, sier Ringstad. 

Les Dagens Næringslivs store reportasje fra Øya International 2018: Hannah håper hun blir oppdaget på Øyafestivalen

Hun forteller at Apart From skal invitere flere nordiske artister i forbindelse med en konsertserie som skal gå gjennom 2019. Det vil derfor være flere muligheter for hennes artister og andre nordiske musikere, for ifølge Ringstad er det mange muligheter i Mexico.

– Det er mange spennende festivaler, og meksikanerne har lyst til å se nye ting. Sør-Amerika ser også til Mexico, så det er en inngangsport til resten av kontinentet. 

– Få deg venner, så klarer du deg
Rogalendingen ønsker å bli bedre kjent med bransjen i Mexico og etablere et bredere nettverk som kan brukes til å gagne hennes artister. Hun har et tips fra en ringrev i bransjen, Mattis With, ferskt i minne fra et panel for noen år siden.

– Jeg husker han sa at får du deg venner, så klarer du deg. Det har jeg tenkt mye på siden. Derfor er et opphold over lengre tid i Mexico med Bakkekontakt utrolig viktig.

Det endelige målet med oppholdet er å få spikret flere bookinger for artistene hennes. Hun gjentar også viktigheten av gode samarbeidspartnere, som vil være viktig for fremtidige prosjekter. For å klare det trenger hun en struktur.

– Jeg tror det å ha en kontekst er viktig. Da jeg skrev søknaden til Music Norway om Bakkekontakt, så fikk formulert for meg selv hva jeg skal, og det er kjempenyttig! Har man ikke en plan, så blir det mye susing. Det gir en struktur og stiller krav. 

– Jeg har også fått mye hjelp av Jonas Vebner fra Berlin-kontoret med å komme i kontakt med folk før jeg skal dra. Jeg har virkelig fått stor drahjelp fra Music Norway, legger hun til.

Du kan også søke bransjetilskudd her  

Gjenstående søknadsfrister for 2018:

  • 01.11.2018
  • 01.12.2018

Kommentarer

Relatert innhold