logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Hvordan brukes Bransje-tilskuddet fra Music Norway?

Av Christian Gran Svenningsen

Her er historiene til noen av de som har mottatt Bransjetilskudd.

Bransjetilskuddsordningen skal bidra til at profesjonelle norske bransjeaktører, som representerer norske artister og norske verk, kan delta aktivt i et internasjonalt marked for å fremme salg og spredning av norskproduserte musikkprodukter.

Formålet er å øke markedsverdien, etterspørselen og oppmerksomheten til de artistene de representerer, samt øke nettverket, markedsinnsikten og omdømmet til det norske støtteapparatet.

Tilskuddet skal bidra til å skape flere internasjonale samarbeid og avtaler som øker eksportinntektene og markedsandelen til artisten og/eller selskapet.

Denne tilskuddsordningen for støtteapparatet har tre kategorier med ulike retningslinjer, som er markedsføringstiltak, møtevirksomhet og Bakkekontakt.

Vi har den siste tiden snakket med ulike aktører som har benyttet seg av tilskuddsordningen for å høre hva den kan bidra med.

Les retningslinjene for ordningen og se snutten under:

Kine Lundervoll skal vise tyskerne hva norsk musikk har å by på
Lundervoll jobber i selskapet Musikkprofilog skal gjennom Bakkekontakt-programmet være i Berlin i tre måneder. Etter dette har hun planer om å bli boende.

— Jeg skal fortsette her i ett år til, så dette er et rumpespark til meg. Planen er å blir her så lenge det er matnyttig, sier Lundervoll.

— Hva er målet med oppholdet?

— Det er veldig vanskelig og enkelt; jeg skal skape bedre kjennskap til markedet og lære hvordan ting funker her. Vise at vi er et seriøst bookingselskap, rett og slett.

Hun forteller at den største forskjellen uten tvil er størrelsen. Berlin er en stor by, men så er det 16 delstater hun skal lære seg å kjenne også. Det blir lange dager og mye møter, noe som krever struktur.

— Jeg har delt opp dagene så jeg jobber 50 prosent med booking for artister i utlandet og Norge, og 50 prosent med nettverking og møter. Litt struktur har det blitt allerede.

Les mer om Lundervoll og Berlin her.

Nesse og Brilliance jobber med å få opp et godt apparat rundt Hanne Mjøen. (Foto: Privat)

Ruben Nesse og selskapet Brilliance har åpnet kontor i London
Tidligere i år fortalte Ruben Nesse om etableringen av et London-kontor for det Bergens-baserte selskapet Brilliance. Sammen med partneren Andrew Rhodes har han jobbet siden årsskiftet med å få hjulene i gang i England. Frøene har blitt sådd, og nå begynner de å se spirene.

– Det fungerer utmerket! Én av de første tingene jeg og Andrew gjorde var å signere management for Hanne Mjøen på by:Larm, sier Nesse.

Brilliance har fått bidrag av Music Norway i form av bransjetilskudd og har vært en del av Eksportprogrammet, noe som har hjulpet med veksten.

– Det har vært uhyre viktig for å kunne trå på gasspedalen og satse. Det har gitt oss muligheten til å ekspandere og vokse i nye territorier. At vi har satset mer i utlandet har igjen gitt oss et helt nytt nettverk og relevans for artister også utenfor Norge, sier Nesse.

I etableringsfasen i London benyttet Nesse og Rhodes seg av Music Norways utekontor hvor de fikk låne kontorplass og benyttet seg av Music Norways nettverk og kompetanse om det britiske markedet.

– Brilliance har jobbet målrettet mot det britiske markedet og det er gøy å se at aktiviteten øker. Etter at de fikk en mann på bakken så har de på kort tid har fått på plass avtaler som gjør at de kan bygge bedriften videre, noe som kommer deres artister til gode, sier Nina Finnerud, som leder Music Norways London-kontor.

Les mer om Nesse og Brilliance her

Målet med oppholdet er å få spikret flere bookinger for artistene hennes. (Foto: Privat)

Sofie Ringstad skal bane vei for norsk musikk i Mexico
Til daglig bor Sofie Ringstad i Berlin, men er av og til hjemme i Stavanger. Litt for sjeldent, ifølge henne selv. Fra den tyske byen driver hun, sammen med sin samarbeidspartner Jonas Ersland, selskapet Personal Development. Under sine vinger har hun artistene Bendik Giske og Stine Janvin.

– Det handler om naivitet, jeg er veldig for «learning by doing». Jeg har aldri hatt en geografisk begrensning. Du du må jo begynne et sted, sier hun.

Rogalendingen har noen år på baken i bransjen og begynner å kjenne den godt. Hun har vært vikar i Music Norway, jobbet med internasjonale relasjoner for Ultimafestivalen, og var prosjektleder i to år før hun nylig ble kunstnerisk leder for Disko Arts Festival på Grønland.

På nyåret skal hun bruke sin erfaring til å bli kjent med den meksikanske musikkbransjen. I tre måneder skal hun bo og jobbe fra Mexico City med hjelp fra Music Norway gjennom Bakkekontakt

– Det er mange spennende festivaler, og meksikanerne har lyst til å se nye ting. Sør-Amerika ser også til Mexico, så det er en inngangsport til resten av kontinentet, sier Ringstad om det kommende oppholdet.

Les mer om Ringstad og Mexico her

Bergen Mafia Records har fått støtte til markedsføringstiltak for Kakkmaddafakka. (Foto: Erik Lande)

Disse aktørene fikk tilskudd i forrige runde
Markedsføringstiltak:
– Hedvig Mollestad Thomassen, USA
– Bergen Mafia Records for Kakkmaddafakka, Norden, Tyskland, UK, Spania, Mexico og Sør-Amerika
– Datarock, internasjonalt
– HES for Hollywood, USA

Møtevirksomhet:
– Gilt AS, Reeperbahn, Tyskland
– Make Music Publishing AS, Kina
– Mandelbaum AS, Island
– Tylden & Co, USA

Bakkekontakt:
– VIBE Agency, Berlin, januar-mars 2019
– Sofie Ringstad, Mexico, januar-mars 2019

Mer informasjon og søknad finnes her.  

Gjenstående søknadsfrister for 2018:

  • 01.11.2018
  • 01.12.2018

Kommentarer

Relatert innhold