logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Hvordan promoteres Boy Pablo og Gundelach i utlandet?

Av Christian Gran Svenningsen Publisert: 02. nov, 2018

(Foto: Privat)

Kristine Bjørnstad og UOK? vil vise at veien til eksport ikke ligger i å selge rettigheter til internasjonale selskaper.

Kristine Bjørnstad og Tim Dunham utgjør det Oslo-baserte plateselskapet U OK?. Selskapet startet først som et management, men utviklet seg til å bli et lite label. I tillegg er de begge regionsledere for distribusjonsselskapet Ingrooves Music Group.  Nå kan de skimte med publikumsfavorittene Gundelach og Boy Pablo.

Å drive et plateselskap med to personer kan til tider være krevende, men det er ikke noe problem, skal vi tro Bjørnstad.

– Det går veldig bra. Vi slapp Gundelach sitt debutalbum i mars, og det streamer og selger bra. Det er veldig gøy!

Godt med hjelp
«Baltus» heter debutalbumet til Gundelach, og var et prosjekt det gikk mye tid og ressurser til for å få ut og frem. Fra 2017 til albumslipp i 2018 slapp Gundelach seks singler, fem remixer og til slutt albumet.

– Man må holde ting gående. Du må ha en høy frekvens på slipp for å stimulere publikum, for de sitter ikke og venter for lenge, forteller Bjørnstad.

Det ble brukt mye penger på PR i en rekke land, med spesielt fokus på Tyskland og Skandinavia. I Tyskland fikk de god rotasjon på radio, både kommersiell og studentradio, samt utsolgte konserter i blant annet Berlin. De vil gjerne at «hjemmemarkedet» til Gundelach skal gå utover landegrensene.

– Vi fikk et større fotfeste i Sverige og Danmark. I tillegg til PR-arbeid, satset vi på konserter, og det ga uttelling i Sverige spesielt. Der gikk han fra å spille på mindre venues til Pustervik som har kapasitet til 900 personer, sier Bjørnstad.

Siden de er uavhengige og er et lite team, er det greit med hjelp til å få hjulene i gang. Bjørnstad og U OK? søkte om bransjetilskudd fra Music Norway for å få hjelp til å finansiere promokampanjen av Gundelachs debutalbum i utlandet.

– Støtten en er en god bonus og drahjelp. Siden mesteparten av budsjettet er spyttet inn av oss selv, er det godt å få litt hjelp. Når du er et lite selskap, så virker det som man bruker utrolig mye penger, sier hun.

Høydepunkter fra promokampanjen av «Baltus»:
– Topp 300 på kommersiell airplay i Tyskland
– Høyt på studentradio-lister i Tyskland med flere låter
– Høy rotasjon på FM4 i Østerrike
– Artikler og intervjuer i godt over 100 publikasjoner, blant annet Wonderland Magazine, The Guardian, Disco Naivete, Nylon
– Gode plasseringer i store internasjonale Spotifylister, blant annet: Ultimate Indie, New Indie Mix, New Music Friday US, Indie Chillout, Chill Vibes
– Spot plays på BBC Radio1 og 6Music
– Vellykket Europaturné, hvor flere av byene var utsolgt
– Solgt til sammen over 1000 fysiske eksemplarer av Baltus på verdensbasis

Les mer om bransjetilskudd her

Utvikler en strategi for eksport
Da Bjørnstad og Dunham bega seg ut på plateselskap-eventyret var de fullt klar over at det ikke kom til å bli lett. De har derimot flere års erfaring fra bransjen liggende i bunnen, så det hjelper på, men det er ikke alt. «Baltus»-prosjektet har gitt dem erfaring og troen på seg selv til å kunne gjøre det igjen.

– Det handler om å være realistiske. Man må ha tålmodighet og behandle ting på en annen måte. Du må heller ikke være redd for å lære av andre og deres erfaringer. Ikke være redd for å bruke folk rundt deg og still spørsmål, sier Bjørnstad.

U OK? ønsker å bevise at veien til eksport ikke ligger i å selge rettigheter til internasjonale selskaper.

– For oss er det viktig å bygge et system for å eksportere, som kan brukes om igjen. Da slipper man å starte på nytt hver gang, og heller bygge videre på det vi har gjort fra før, sier hun.

Les hvordan digitaliseringen har påvirket musikkbransjen her.

I den digitale tidsalder kan du åpne mange dører du ikke kunne før uten å måtte betale dyrt for det. Bjørnstad forteller at hun ofte blir spurt hvem de skal selge rettighetene til, og da er det samme svaret hver gang.

– Det er nei. Vi har satt oss et mål om å klare det selv, og til nå har det gått veldig bra. Det handler om å bruke mulighetene man har i streaming, internett og sosiale medier.

Hun viser til streaming-tall, radiotid og utsolgte konserter for både Gundelach og Boy Pablo. I tillegg mener hun det er veldig forskjellig fra artist til artist hvordan man skal legge opp PR-arbeidet. Nå går det via andre kanaler enn de tradisjonelle og bygger mye på artist og management sin kreativitet og kontakt med publikum, samt smart bruk av data i planlegging.

– Boy Pablo har en veldig direkte kommunikasjon med fansen i sosiale medier. I fjor solgte han ut en hel Europaturné før vi hadde begynt med PR-arbeidet. En anmeldelse har ikke så mye å si lengre, dessverre.

– Du må ha lyttere som faktisk bryr seg, da omformes de til fans og trofaste følgere. Publikum er det aller viktigste, legger hun til.

Kommentarer

Relatert innhold