logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norsk og nordisk bransje på trade mission til Tokyo

Av Christian Gran Svenningsen Publisert: 12. nov, 2018

Hokuo 2018

Norsk delegasjon reiser med nordiske kolleger til Tokyo.

Hokuo Music Fest arrangeres for sjette året på rad i den japanske hovedstaden. Dette er en trade mission som inkluderer låtskrivercamp, og arrangeres av NOMEX som er nettverket av de nordiske musikkeksportkontorene. Hokuo skjer 13. – 16. november.

En delegasjon bestående av 30 selskaper, tre band og fem låtskrivere reiser for å delta på både trade mission og låtskrivercamp. Blant disse finner du disse representantene for norsk bransje:

  • Atle Bøckmann og og Glenn Larsen fra Indianer
  • Karen Norbakk fra Mandelbaum Management
  • Martin Rygge og Tommy Hjelm fra Mas-Kina Recordings
  • Therese Asker og Oda-Marie Jørgensen fra Miss Fixit
  • Frithjof Hungnes fra Propeller Recordings

I tillegg reiser låtskriveren og artisten Vilde J med følget for å være med på låtskrivercampen.

Japan nest størst i verden
Formmålet med trade mission er å skape bygge og videreutvikle nettverk og kontakter mellom nordisk musikkbransje og japanske selskaper, og legge grunnalg for eksportvirtksomhet.

Karen Norbakk fra Mandelbaum Management (Cashmere Cat, Lindstrøm, Bearson) ser et stort potensiale i Japan.

– Vi ser at det er et viktig marked for artistene våre, særlig Cashmere Cat og Digitalism. Det er gode live-honorarer og en svært positiv publikumsopplevelse for artistene våre. Ikke minst er det et marked som er veldig åpent for nye artister, og har et enormt vekstpotensiale på streamingsiden, sier hun.

Det japanske musikkmarkedet er det nest største i verden og salget av musikk på fysiske formater står for nærmere 90 prosent. Det lokale vertskapet for Hokuo, Creativeman, står bak noen av de største festivalene i Japan, som Loud Park og Summer Sonic, og tar flere internasjonale artister til landet.

– Jeg ser verdien i å møte menneskene vi jobber med personlig, da jeg ser at dette er veldig verdsatt i det asiatiske markedet, legger hun til.

Her kan du lese mer om det japanske markedet: Veikart til Japan

Frithjof Hungnes forteller at det er fjerde gang han er med på Hokuo Music Fest, og mener det er viktig for å vedlikeholde og utvikle nettetverket i Japan, noe Hokuo er en god arena for.

– Japan er verdens nest største musikkmarked, og selv om lokal musikk utgjør en stor andel av dette er det fortsatt et veldig stort marked for internasjonal musikk. Vi har tidligere hatt bra suksess der med noen av våre artister, og det er helt klart et interessant område for vår internasjonale portefølje i arbeidet med å etablere nye artister, sier han før avreise.

Program for Hokuo 2018
NOMEX er et samarbeid bestående av Music Finland, Export Music Sweden, Music Export Denmark, Music Norway og Iceland Music Export. Det er Music Finland som står for vertsskapet og inviterer japanske bransjeaktører for å bli bedre kjent med nordisk musikk.

Tirsdag, 13. november
– 17.00-19.00 nordisk sammenkomst (kombinert for trade mission og låtskrivercampen)

Onsdag 14. november
– Bedriftsbesøk

Torsdag 15. november
– 10:00 – 15:00 Hokuo Music Seminar i Avex building
– 18.00 – 21.00 Hokuo Music Reception på den svenske ambassaden i Tokyo

Fredag 16. november
– 13.00-17.00 Hokuo Music Trade Day
– Showcaser

Låtskrivercampen organiseres av Sony Music Publishing Japan. Sessions blir arrangert 14. – 16. november der låtskrivere og publishere kan delta. Lyttesession blir arrangert fredag 16. november 17:00 – 19:00.

Kommentarer

Relatert innhold