logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Store muligheter for vestlig musikk i Kina

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 14. nov, 2018

Hos Warner Music China. F.v. Jiaxin Wang, Cecilie Torp-Holte, Julie Bergan, Frithjof Hungnes, Andy Ma, Philip Grefer, Helene D. Broch, Tim Dunham.

I oktober var kongeparet på statsbesøk i Kina. I forbindelse med statsbesøket ble det arrangert et program for en næringsdelegasjon i regi av Innovasjon Norge.

Kongeparet ble ledsaget av utenriksminister Ine Eriksen Søreide og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, samt statssekretærer fra Olje- og energidepartementet, Klima- og miljødepartementet, Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet.

En rekordstor næringslivsdelegasjon med over 300 deltakere og aktører fra kultur, idrett, forskning og høyere utdanning deltok i næringsdelegasjonen.

Les mer: Avtalebonaza i Beijing

Music Norway deltok i Innovasjon Norges regi, og var ansvarlige for et eget program for tre norske musikkselskaper som var med til Beijing og Shanghai. De norske deltakende selskapene var Propeller Recordings ved Frithjof Hungnes, Circle Management ved Cecilie Torp-Holte og U OK? ved Tim Dunham.

Music Norway var også ansvarlig for det musikalske innslaget på returmiddagen til kongeparet i Beijing, som var i regi av Utenriksdepartementet. Da spilte Eldbjørg Hemsing, og Alan Walker med Julie Bergan.

Les mer: Superstjerna Alan Walker droppet varemerket for kongeparet

– Avhengig av kontakter i markedet
Selskapene fulgte et tett program som på fem dager skulle gi disse tre selskapene gode forutsetninger for å kunne danne seg et oppdatert og bredt bilde over mulighetene for norsk bransje i det kinesiske markedet.

– Kina er et potensielt kjempestort marked for de som knekker koden for hvordan en får fans til å engasjere seg. Dette krever både kunnskap, gode lokale partnere, samt viljen til å bygge opp en tilstedeværelse over tid. Det blir veldig spennende å følge med på hvordan markedet utvikler seg over tid og gir mer plass for internasjonalt repertoar og internasjonale artister, sier Helene Broch, Head of International og strategiansvarlig for nye markeder i Music Norway.

Les mer: Veikart til Kina

Programmet la mye vekt på marketing/pr ved bruk av kinesiske sosiale medier, live, streaming-plattformer og publikumsadferd.

(saken fortsetter under bildet)

På besøk hos Modern Sky som eier 32 festivaler og driver ett av de største plateselskapene. F.v.: Li Hao, Philipp Grefer, LiHui (eier), Tim Dunham, Frithjof Hungnes og Ryan Zhang. (Foto: Helene D. Broch)

De kinesiske selskapene som Music Norway, Propeller, Circle og U OK? møtte var CMC, som blant annet driver den store festivalen Electronic Daisy Carnival (EDC), Modern Sky Entertainment, Netease Cloud Music som eier streamingtjenesten Netease, Metro Radio som sender 24/7 i Beijing, MTA Festival, Warner Music China ved CEO Andy Ma, distributørene Outdustry og Taihe Music Group, Live Nation China, Sony Music og Splitworks.

Les mer: Oppgradering av kunnskap om Kina

Det var Tim Dunham som representerte U OK? i Kina.

– Jeg tror det det finnes enormt med muligheter for vestlig musikk i Kina. Publikummet og etterspørselen etter engelskspråklig musikk er fortsatt relativt lite, men det vokser. Ettersom kinesiske strømmetjenester øker innholdet i katalogen, eksponeres forbrukerne for musikk de aldri har hatt tilgang til tidligere. Det krever nok et langsiktig perspektiv på ting, men den potensielle gevinsten er nok veldig stor, sier Dunham etter Kina-besøket.

– Hva ser du som de viktigste utfordringene knyttet til eksportvirksomhet i Kina?

– Den største utfordringen er det lukkede internettet. Markedsføringen av musikk i Kina er nesten eksklusivt drevet av engasjement fra publikum, noe som fører til at sosiale medier er nøkkelen til suksess. Vestlige tjenester som Instagram, Facebook og Snapchat er dominerende i Norge og i vesten, men i Kina er ikke disse tilgjengelige. Spotify og Tidal er heller ikke åpne, og i tillegg er søkemotorer som Google blokkert. Landet har sine egne sosiale medier, teknologiselskaper og strømmetjenester. Disse supplerer kineserne med det de trenger, og gjør at det blir avgjørende å få hjelp til å finne frem blant disse tjenestene og kanalene. Man må også tenke på at det kan ta tid å få innvilget en søknad om visum og krever ekstra tid til planlegging av live-opptredener, for eksempel.

Les mer: Hvordan promoteres Boy Pablo og Gundelach i utlandet?

– Hvordan vurderer du potensialet i det kinesiske markedet for ditt selskap etter dette besøket?

– Lokale selskaper sitter med kunnskap og følelsen av hva som kan fungere. Konsertpromotører og plateselskaper, for eksempel, vet godt hvordan du effektivt kan jobbe med sosiale medier og hva som kan være mulig hvis du setter av tid til arbeidet med Kina. Derfor er vi avhengige av kontakter i markedet. Noe som ble gjort klart for oss da vi var der, var at vi må virkelig ha lyst til å legge i et stykke arbeid hvis vi vil etablere oss. Man må bruke tiden godt hvis det skal være mulig å etablere seg der. Derfor må vi finne ut hvilke artister som faktisk er villige til å jobbe aktivt med å komme seg til Kina. Det er nødvendig at artistene er villige til å legge ned det arbeidet som trengs.

– Hvordan kommer du til å følge opp Kina-besøket?

– Vi er i kontakt med flere ulike selskaper angående mulighetene for å hjelpe oss med å introdusere Boy Pablo for det kinesiske markedet. Forhåpentligvis spiller han sine første konserter i Kina neste gang han reiser til Asia. Det forutsetter et godt forarbeid fra vår side også, selvfølgelig, sier Dunham.

Kommentarer

Relatert innhold