logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Slik blir det nye Eksportprogrammet

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 23. nov, 2018

Fokus på lansering av utøvere og opphavere internasjonalt. Søknadsfrist i januar.

Eksportprogrammet har i flere år vært ett av våre viktigste tiltak. I løpet av de fem siste årene har mer enn 20 selskaper deltatt, og en lang rekke artister blitt lansert internasjonalt med støtte fra Eksportprogrammet. I takt med at selskapene har fulgt prosjektene ut, har også graden av internasjonalisering økt og med det har suksessene stått i kø.

Artister som Highasakite, Jenny Hval, Marcus & Martinus, Astrid S, Eldbjørg Hemsing, Årabrot, Beady Belle og Håkon Kornstad har gjennom Eksportprogrammet tatt stadig større plass på den internasjonale arenaen, og selskaper som Propeller Recordings, Jansen Records, Jazzland, Fysisk Format, Indianer, Smalltown Supersound, Sony Music Norway og mange flere har vært med på reisen.

Spissing av programmet
Det er viktig for Music Norway å sørge for at virkemidlene er i takt med behov og endringer i bransjen og i markedet. Derfor ønsker vi nå å løfte og spisse programmet, og åpne opp for enda flere lanseringer internasjonalt som kan stimulere til at norsk musikk når et større publikum. Tilskuddet skal legge til rette for å utnytte potensialet i et lovende prosjekt i en fokusert eksportsatsing, og målsettingen er å utløse eksportinntekter basert på internasjonal etterspørsel.

Vi har forventninger og ambisjoner om at tiltakene som får tilskudd samlet sett utløser økt verdiskaping for norsk musikkbransje internasjonalt, og slik etablere Norge som en musikkleverandør i verdenstoppen.

Målgruppen er fremdeles det norske støtteapparatet som forvalter norske rettigheter, og disse skal søke og administrere tilskuddet. Søkere vil kjenne igjen mange av retningslinjene, men vi vil etterspørre mer informasjon om prosjektet og mindre om selskapets forretningsutvikling.

Formålet er å:

•             Stimulere til at eksportklar norsk musikk treffer globalt
•             Bidra til å bygge spydspisser innen ulike sjangre og felt internasjonalt
•             Tilføre selskapet, utøver og skaper kunnskap om hvordan lykkes i nye markeder
•             Bidra til konkurransedyktighet, økt internasjonal etterspørsel og økt omsetning i norsk      musikkbransje

Flyttes inn i Stikk.no
I forbindelse med spissingen vil vi legge søknadsskjemaet på stikk.no i løpet av desember, en plattform bransjen kjenner godt. Dette gjør det enkelt for bransjen å søke og rapportere, og lettere for oss å lese rapporter og innhente resultater.

Første søknadsfrist etter omleggelsen vil være i januar. Vi kommer tilbake med nøyaktig dato, så følg med på nyhetsbrev og web!

Aktører som allerede har pågående Eksportprogram vil ikke bli påvirket av disse endringene.

Kommentarer

Relatert innhold