logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Nordic Music Biz’ 20 under 30: Hvordan har det gått siden i fjor?

Av Christian Gran Svenningsen

Fjorårets utvalgte. (Foto: Jonathan Vivaas Kise)

Årets 20 under 30 annonseres 1. februar – vi tok en prat med de norske som ble utvalgt i fjor

Den nordiske musikkbransjen drives fremover av artistene som dyrker sitt talent og treffer hjertene til publikum, men den drives også av menneskene bak artistene. Her finner du mange unge talenter som fortjener å bli løftet frem.

Prosjektet «20 under 30» i regi av NOMEX, en sammenslutning av de nordiske eksportkontorene, plukker ut 20 bransjetalenter fra de nordiske landene. Formålet med utvelgelsen er å vise frem den store mengden talent og kunnskap vi sitter på i Norge og Norden. by:Larm er den viktigste arenaen for nordisk musikkbransje og det er naturlig å legge seremonien til Oslo under by:Larm.

Årets utvalgte annonseres fredag 1. februar, og skal feires med overrekkelse av priser under festivalen.

Vi tok en prat med fjorårets utvalgte for å høre hva de holder på med, og hvordan de ser på fremtiden til norsk musikkbransje.

Les mer om fjorårets vinnere, kriterier og jury her

Mina Evenrud mottar sin utmerkelse fra Kronprins Haakon. (Foto: Jonathan Vivaas Kise)

Mina Evenrud, daglig leder i by:Larm

Hva er i planene fremover? Hva slags prosjekter jobber du med?

Planen fremover er å lage det beste by:Larm hittil! Etter by:Larm går jeg i gang med «Musikkfest Oslo» og «Trænafestivalen». Jeg skal også begynne å jobbe med «Pipfest» så det gleder jeg meg til å ta fatt på.

Hva har skjedd siden i fjor?

Siden i fjor så har jeg jo vært daglig leder for by:Larm i ett år, og skal i mars gjennomføre mitt andre by:Larm som daglig leder. Jeg har lært utrolig mye, men også innsett hvor mye som kreves av en daglig leder. Men det er det som er gøy med å jobbe med festival- og musikkbransjen, det er alltid nye ting å lære!

Hvordan ser du på fremtiden til norsk musikkbransje?

Jeg har troa på norsk musikkbransje, og tror om bransjen klarer å ligge i forkant med nye trender og fortsetter å profesjonalisere seg, at vi kan kan fortsette å være attraktive i et internasjonalt marked.

Yonas Aregai og Kronprins Haakon. (Foto: Foto: Jonathan Vivaas Kise)

Yonas Aregai, Label Manager/Partner i MER

Hva er i planene fremover? Hva slags prosjekter jobber du med? Hva har skjedd siden i fjor?

I hovedsak så dreier det seg om å videreutvikle Alan Walker sin artistkarriere, og hele tiden ta nye steg. Alan slapp omsider sitt debutalbum «Different World» i slutten av 2018, et album som også har toppet VG-Lista de siste ukene. Nå gjør han seg klar for en omfattende USA-turné i februar.

Vi jobber også tett med K-391, som lanserte sin første kommersielle singel like før sommeren i fjor. K-391 hadde i 2018 også Norges mest populære låt på Spotify, noe vi er veldig fornøyd med.

MER har også gått inn i en joint venture med Stellar Songs (Stargate) og Sony/ATV for vår forlagsvirksomhet, som kommer til å være et viktig felt for oss i tiden framover. Både i form av at vi skal videreutvikle de låtskriverne som er signert hos oss, og ikke minst at vi skal dyrke den kreative møteplassen vi har etablert i våre studio-fasiliteter i Oslo sentrum.

Hvordan ser du på fremtiden til norsk musikkbransje?

Ser veldig positivt på fremtiden til norsk musikkbransje. Det skjer veldig mye gøy rundt omkring, både kreativt og på forretningssiden. Det skal bli spennende å følge med videre!

Karen Norbakk med Kronprins Haakon. (Foto: Jonathan Vivaas Kise)

Karen Norbakk, manager i Mandelbaum Management

Hva er i planene fremover? Hva slags prosjekter jobber du med?

For tiden jobber jeg mye med å utvikle Mandelbaum som management, og se på hva slags partnere vi bør prioritere for våre klienter. Jeg bruker mer tid på e-poster, enn på sosiale medier, i tillegg til å ha mer fokus på lønnsomhet. Prosjektene mine som tar mest tid er «Digitalism» som jeg signerte ut av Tyskland, der jobber jeg mye med å finne innovative måter å drive plateselskapet deres slik at musikken får all den oppmerksomheten den fortjener, og ellers jobber jeg mye med produsentkarrieren til Henrik the Artist og Hasta. Jeg jobber også med oppstarten av vårt eget label Kinda Sorta som vi har startet i samarbeid med Sony Music Norge.

Hva har skjedd siden i fjor?
Siden i fjor har jeg fått oppleve hvordan det er å jobbe med en amerikansk produsent som har høy etterspørsel i et marked der jeg ofte har måttet krangle om oppmerksomheten, noe som har vært både spennende og veldig krevende, men god læring. Jeg har fått reise til markeder som tidligere var veldig fremmede for meg (Mexico), men som gjorde at jeg oppdaget en ny verden av muligheter som jeg har anvendt for Digitalism for eksempel, og generelt fått litt nye ideer om hvor jeg vil videre. Gjorde utsolgte shows med Digitalism i Los Angeles, San Fransisco og New York som var litt ekstra stas for fan-girl´en i meg.

Hvordan ser du på fremtiden til norsk musikkbransje?
Jeg ser på fremtiden til norsk musikkbransje som ganske utfordrende, men spennende. Jeg tror at utfordringen ligger i at mye av bransjen i Norge virker så lukket mot ukonvensjonelle samarbeid og skaper en kultur rundt «suksess» som ikke er ekte. Både media og bransje er med på å blåse opp forventninger rundt artister som skal ut og konkurrere, samtidig som det gis liten faglig- og økonomisk hjelp for å realisere det som skal til for a breake i et stort marked.

Likevel er markedene i stadig vekst, og en helt ny generasjon av lyttere og musikere er på vei opp. Og jeg syns at det er spennende at de gir litt fa** i plateselskapene, bygger organisk, og gjør sin egen greie, slik som Boy Pablo og girl in red. Jeg håper det er med på å utfordre label-siden til å bli mer kreativ og leken når det kommer til releasekampanjer, som ofte ender alt for fort.

Andres Dahl og Kronrpins Haakon. (Foto: Jonathan Vivaas Kise)

Andres Dahl, Managing Director & Music Manager i Paperclip AS

Hva er i planene fremover? Hva slags prosjekter jobber du med?
Paperclip har nylig kjøpt en andel av plateselskapet Mutual Intentions, som jeg personlig synes har vært et av de mest spennende, men samtidig undervurderte plateselskapene i Norge. Det blir veldig spennende å få lov til å være med å utvikle en så interessant merkevare, og få jobbe med å videreutvikle bla. FredFades og Ivan Ave.

I tiden fremover vil vi jobbe mye med Gundelach som etter et sterkt fjorår, er klar til å slippe ny musikk i 2019. Første singel kommer før by:larm, der Gundelach forøvrig avslutter lørdagen i Kulturkirken Jakob. På by:larm spiller også bandet Konradsen som min kollega Øyvind har tatt med seg inn i Paperclip-familien, og jeg har stor tro på at dette bandet vil ta store steg det kommende året.

I tillegg til dette vil vi ha en lang rekke releaser med artister som Sonny Alven og Cavego, hvor sistnevnte har tiltrukket seg en del interesse fra bla. Mexico. Våre utenlandske klienter Moullinex, Satin Jackets, og Xinobi planlegger alle å slippe album i 2019. Året ser derfor ut til å bli det mest innholdsrike for Paperclip så langt.

Hva har skjedd siden i fjor?
2018 var et år som gikk veldig raskt, og det skyldes i stor grad alle de hyggelige folkene og kunnskapen jeg ervervet gjennom mine mange reiser. Jeg føler at 2018 var det viktigste året for selskapet siden oppstart, og det å være en del av fjorårets «20 under 30» i Nordisk musikkbransje var en viktig døråpner for meg både nasjonalt og internasjonalt.

De personlige høydepunktene fra 2018 må være da Gundelach avsluttet første dag av Øya 18′, få synch i FIFA 19 med vår låtskriver Didrik Thulin, og motta Bergen Kommunes Talentpris. En solid økonomisk utvikling for selskapet muliggjorde at vi på tampen av året kunne ansette en ny manager i full stilling. For selskapet var det et betydelig steg å kunne ansatte Øyvind Grimsgaard som i likhet med meg er utdannet siviløkonom fra NHH, og som i tillegg til dette har mye bransjeerfaring.

Hvordan ser du på fremtiden til norsk musikkbransje?
Fremtiden for norsk musikkbransje er veldig lovende, og jeg merker i møte med nye internasjonale kontakter at store norske eksportsuksesser de senere årene har etablert et solid rykte og fundament for videre eksport. Det å være norsk har blitt et kvalitetsstempel! Derfor anbefaler jeg alle bransjespirer med ambisjoner om eksport å  bruke både nasjonale og internasjonale nettverksarenaer til å bygge relasjoner på tvers av landegrensene.

Margit Bøhn og Kronprins Haakon. (Foto: Jonathan Vivaas Kise)

Margit Bøhn, Project Manager, International Export , Universal Music Sweden

Hva er i planene fremover? Hva slags prosjekter jobber du med?

Det blir en hel del reising fremover, hovedsakelig til København, London og Oslo, men jeg skal også til SXSW i Austin som jeg ser veldig frem imot. Jeg jobber med flere utrolig spennende prosjekter, hvor jeg både legger internasjonale strategier for mer etablerte artister men også med flere up and coming. Det er like utfordrende og gøy å jobbe med begge deler.

Hva har skjedd siden i fjor?

Siden i fjor har jeg fortsatt å utvikle meg. Jeg har gjort en del bra, gått en del på snørra, blitt kjent med nye og vanvittig talentfulle artister og lært masse nytt!

Hvordan ser du på fremtiden til norsk musikkbransje?

Fremtiden kommer til å bringe enda mer norsk musikk med høy kvalitet som vi kan eksportere internasjonalt. Jeg vil også at artister og produsenter blir enda mer åpne for nye samarbeid og får drahjelp av hverandre så vi markerer oss tydeligere på det internasjonale kartet. Jeg vil at den utrolig positive trenden med kvinnelige sjefer blir en standard, samt at vi fortsetter å bevege oss mot en likestilt bransje – både i plateselskap og blant artister, musikere, produsenter og låtskrivere.

Kommentarer

Relatert innhold