logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Bli med til Mexico den 20.-23. mai

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 07. feb, 2019

Søk bransjetilskudd (Møtevirksomhet) innen 1. mars på stikk.no

Music Norway gjentar suksessen fra 2018 og setter opp et nytt trade mission til et av verdens raskest voksende strømmemarkeder: Mexico.

Årets satsning er en nordisk samproduksjon med Music Export Sweden og Music Finland. I tillegg til å styrke din meksikanske bransjekompetanse og nettverk, legger vi opp til bred kompetansedeling på tvers av de nordiske selskapene. Satsningen er en del av Music Norways framvoksende markeder-strategi.

Søk om bransjetilskudd (til møtevirksomhet) innen 1. marsStikk.no. Det kan søkes om 10 000 NOK under forutsetning at man deltar på kjerneprogrammet (fra kl. 10:00 den 20.5 – kl. 15:00 den 23.5). Vi oppfordrer aktører til å fly inn minimum 19.5 allerede samt vurdere å bli en ekstra dag for å få tid til individuelle møter ila torsdag/fredag da det ikke er satt av tid til dette i programmet.

Merk søknaden med: Trade Mission: Mexico 2019. Søknaden skal synligjøre foreløpig aktivitet og samarbeidspartnere i markedet samt strategiske mål for territoriet.

Vi har en avtale med et sentralt hotel i Mexico City (inkl lokal transport) hvor vi gjerne ønsker å samle den nordiske delegasjonen. Mer info følger ved tilslag på søknad.

For å kvalifisere for tilskudd er det en forutsetning at du jobber på et profesjonelt nivå med eksport av norsk musikk og at selskapet driver næringsvirksomheten i og fra Norge. Selskapet må forvalte og selge andres rettigheter. For å få opptak til programmet forutsettes det også at søker allerede kan vise til aktivitet i det meksikanske markedet. Fagprogrammet settes sammen med hovedvekt på eksport av repertoar innen pop-sjangeren (i vid forstand).

Program
Programmet er under utarbeidelse, men vil bestå av en kombinasjon av bedriftsbesøk, paneler, rundbordssamtaler og ulike nettverksarrangement. Et utvalg av selskapene vi besøkte sist var blant annet: Spotify, OCESA/CIE, Sicario, TAPE, IndieRocks, MUTEK, MalfiCO, Warp.TV, Grupo Sentido, Warp.tv, og Ibero909FM.

Tidligere deltaker:
– Jeg syntes det var en enormt nyttig og spennende tur. Vi fikk raskt god innsikt i markedet og bransjeaktørene vi møtte var åpne og inkluderende. Dette førte til økte muligheter både innenfor streaming og på livemarkedet med det resultat at jeg booket Digitalism til Mexicos største festival Corona Capital noen måneder senere. Det meksikanske markedet har vært undervurdert på verdensbasis, og det var spennende å forstå hvordan den faktiske situasjonen i markedet ser ut. Det er et innovativt og kreativt marked, hvor aktørene strekker seg langt for å samarbeide internasjonalt, sier Karen Nordbakk, Mandelbaum som deltok på fjorårets trade mission.

Les også vår omfattende veikart til Mexico her

Bakgrunn
Mexico regnes som et av de mest interessante «nye» musikkmarkedene globalt og mye skyldes Spotify’s suksessfulle inngang i 2013 og med dette: Overgangen til en lovlig strømmeøkonomi. Norske artister innen flere sjangre har lenge hatt Mexico City på topp 5 på Spotify, deriblant Alan Walker, Kygo, Seeb, Kakkmaddafakka, Sigrid, Aurora, Leif Ove Andsnes og Nico & Vinz. Spotify’s sjefsøkonom har selv uttalt at han forventer at Mexico skal gå forbi både England og Tyskland i antall betalte abonnement i løpet av kort tid.

Livemarkedet har også opplevd en sterk modning seneste årene med flere profesjonelle lokale og nasjonale arrangører, og en etterhvert rik og variert festivalflora som strekker seg over hele landet. Den geografiske og kulturelle nærheten til USA fører ofte til at dette blir en forlenget del av det nordamerikanske markedet, som kan være en inngang for internasjonale aktører. Du kan også dra direkte, som Kakkmaddafakka gjorde, med god suksess.

Mexico fungerer også som en døråpner til resten av Latin-Amerika, og da spesielt Colombia, Chile og Peru. Music Norways tilskuddsordninger bekrefter at norske artister nyter godt av dette, og at antall søknader som gjelder konsertvirksomhet og promotering i Mexico har økt de siste årene.

Fjorårets trade mission bekrefter at interessen for norsk musikk er stor, og at synligheten for norske aktører er stor i alle kanaler som, festivalpostere, konsertflyere, musikkmagasiner, radio, og i den lokale Uber’en.

Music Norway presenterer også et eget panel om Mexico på by:Larm. Les mer her. 

(Til info arrangeres den årlige Marvin-festivalen i Mexico City den 16.-18. mai. Festivalen kan minne om en mindre utgave av SXSW. Det er lagt opp til et mindre seminar og bransjeprogram. Det kan være en fin anledning å bli bedre kjent med den meksikanske bransjen og live-scenen i Mexico City, for aktører som har kapasitet til å delta. Om det er ønskelig å delta kan vi ordne akkreditering.

For ytterligere spørsmål, ta kontakt med jonas@musicnorway.no.

Kommentarer

Relatert innhold