logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Fokus på filmmusikk under Berlinalen

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 07. feb, 2019

Norske komponister til Berlin for å bygge nettverk.

Norge er fokusland på det europeiske filmmarkedet under Berlin internasjonale filmfestival, Berlinalen, som skjer i perioden 7. – 17. februar. Berlinalen er en av de største filmfestivalene i Europa, og som fokusland får norsk filmbransje en unik mulighet til å presentere norsk film for global bransje og publikum.

Les mer: Norsk filminstitutt om European Film Market

Som en del av dette arrangeres Nordic Film Music Days den 11. og 12. april. (Se program her) En stor norsk delegasjon av komponister reiser ned for å delta på dagene som inneholder prisutdelingen Harpa, samt seminarer og speed meetings med filmregissører og produsenter.

Les mer: Ola Fløttum er nominert til årets Harpa-pris

Det er NOPA, Norsk komponistforening og søsterorganisasjonene i Norden som står bak Nordic Film Music Days. Kate Havnevik, artist, komponist og styremedlem i NOPA, mener Nordic Film Music Days er en viktig arena fordi den gir mulighetene til å utvikle kunnskap om bransjen.

– Seminarene gir inspirerende påfyll og man knytter internasjonale kontakter innen filmbransjen. Samtidig kan filmkomponistene også kjenne på et fellesskap innen sitt fagområde. Dette arrangementet har hjulpet meg med internasjonal nettverksbygging fordi det tiltrekker seg folk som er opptatt av musikken i film, som agenter, publishere, filmregissører

Komponisten i fokus
I 2010 grunnla George Christopoulos selskapet Oticons, som er et agentbyrå for filmkomponister som har komponister av 20 forskjellige nasjonaliteter i sin stall, primært dedikert til spillefilm og internasjonale co-produskjoner. Christopoulos er til stede i Berlin og sitter i Harpa-juryen.

– Hvorfor er initiativer som Nordic Film Composer Day viktig for nordiske filmkomponister?

– Ethvert initiativ som har artistene som kjerne er en fordel. Å ha en plattform for nordiske komponister, spesielt i et av verdens viktigste filmmarkeder, med sikte på å fremme dem og deres nettverk, tjener den viktigste regelen i bransjen, som er at alt handler om forbindelser og relasjoner. Jeg tror at de nordiske landene med dette arrangementet har laget et eksempel til etterfølgelse for andre regioner.

– Hva er status i dag for nordisk filmmusikk i dag, når det kommer til internasjonal anerkjennelse?

– På samme måte som vi ofte snakker om «før og etter Star Wars»-effekten på kino- og filmmusikk, snakker vi også om før og etter «The Girl with the Dragon Tattoo»-effekten i moderne nordisk kino- og filmmusikk. Hvis vi legger til det anerkjente «noir»-brandet til nordisk filmmusikk, og den enorme effekten Johann Johannssons musikk hadde, kan man si at verden ser til de nordiske filmkomponistene, og forventer et unikt, spesielt, originalt og uventet musikalske språk, som samtidig alltid litt mørkt og atmosfærisk.

(saken fortsetter under bildet)

Kristin Bolstad er på Nordic Film Music Days for første gang.

Komponist Kristin Bolstad deltar på Nordic Film Music Days for første gang, som en del av delegasjonen til NKF.

– Eg håpar at det kan vera ein stad for å bli litt kjent med miljøet og det som rører seg, samtidig som ein kanskje kan knyta nokre kontaktar med ulike aktørar og involverte. Det heile verkar enormt svært, så det blir nok å berre orientera seg i mengda denne gongen for meg. Er spent på korleis det heile fungerer, og ser sjølvsagt med skrekkblanda fryd på all nettverkinga som ventar, men trur det kan vera ein viktig erfaring berre å få med seg litt av det som skjer, sier Bolstad.

– Hva har du ambisjoner om å gjøre der?

– Sidan dette blir fyrste gongen eg er med, tek eg det som ein utfordring, der målet er å få snakka med flest mogleg, få med meg mest mogleg av programmet, og læra nokon triks som eg kan ta med meg vidare i karrieren. Målet er å sondera terrenget for om det fins arenaer for live foley til stumfilm, som er ein av tinga eg driv med, samt høva for å få plassert musikken til eit spesifikt prosjekt som eg jobbar med.

– Eg har lenge arbeidd med musikk for ulike rom – har blant anna komponert for Emanuel Vigelands mausoleum samt James Turrell sitt Skyspace i Ekebergparken – og er nysgjerrig på om denne måten å skreddersy musikk på (til eit spesifikt rom) også kan overførast til film. Eg arbeider også med nokre kunstfilmar til eitt av desse rom-prosjekta mine, så det er også noko eg skal plukka opp nokre tips til korleis eg kan få ut i verden, sier Bolstad.

Partnere i Nordic Film Music Days:​
SKAP (The Swedish Society of Songwriters, Composers & Authors)  | FST (Föreningen af Svenske Tonsättere)  | Music Finland   |  Finnish Music Creators FMC  |  STEF (Icelandic Collective Rights Management Society)  | NOPA (Norwegian Society of Composers and Lyricists)  | Komponistforeningen (Norwegian Society of Composers)  | Music Norway  | ​ BFM Danish Organization for Film- and Media Composers.

Kommentarer

Relatert innhold