logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

by:Larm: Lær mer om den mexicanske strømmebølgen

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 21. feb, 2019

Nysgjerrig på Mexico? Dette er et perfekt sted å starte.

Hvert år under by:Larm har Music Norway paneler om emerging markets, eller fremvoksende markeder. Vi er godt i gang med å åpne nettverk og skape muligheter for eksport til Kina og Mexico, og vil utvikle arbeidet i disse landene i 2019. På by:Larm åpner vi nettverk og deler kunnskap om kinesisk og mexicansk musikkbransje.

Arrangementet om Kina: Møt kinesisk musikkbransje

 Riding the Mexican Wave: Streaming’s Fastest-Growing Market (eng)

Tid: Torsdag 28 februar kl 16:00 – 16:45

Sted: Matsal B

Mexico regnes som et av de mest interessante «nye» musikkmarkedene globalt. Mye skyldes Spotifys suksessfulle inngang i 2013, og med dette overgangen til en lovlig strømmeøkonomi. Norske artister innen flere sjangre har lenge hatt Mexico City på topp 5 på Spotify, deriblant Kygo, Sigrid og Aurora. Spotifys sjefsøkonom har uttalt at han forventer at Mexico skal forbi både England og Tyskland med antall betalte abonnement. Livemarkedet har også opplevd en sterk modning, med flere profesjonelle arrangører og en rik og variert festivalflora.

Les også: Veikart til Mexico

Den geografiske og kulturelle nærheten til USA fører ofte til at dette blir en forlenget del av det nordamerikanske markedet, men Mexico kan også fungere som en døråpner til resten av Latin-Amerika. Music Norways tilskuddsordninger bekrefter at norske artister nyter godt av dette, og en handelsdelegasjon Music Norway satte opp i 2018 bekrefter i tillegg at interessen for norsk musikk står sterkt i alle kanaler. Music Norway setter opp en ny delegasjon til Mexico i 2019 med søknadsfrist 1. mars.

Les mer om delegasjonen og hvordan man søker her: Bli med til Mexico den 20.-23. mai

Men hvor begynner du? Hvem snakker du og jobber med? Hvilke kulturelle fallgruver bør du være obs på og hvordan skiller markedet seg fra det anglo-amerikanske? Dette og mer på vårt meksikanske markedspanel, som består av:

Malfi Dorantes – General Director, MalfiCo (MX)

Damian Romero – Artistic Director, MUTEK (MX)

Devin Landau – Agent, Paradigm (US)

Moderator:
Jonas Vebner – Head of Central Europe, Music Norway (NO)

Kommentarer

Relatert innhold