logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Bakkekontakt: Håvard Bakken om det polske musikkmarkedet

Av Christian Gran Svenningsen Publisert: 18. mar, 2019

Håvard Bakken (Foto: Christian Fredrik Wesenberg)

Det rapporteres om et friskmeldt livemarked, men strømmetjenestene konkurrerer fortsatt mot platene

Sailor Music ble startet i 2016 av Jim Bergsted og Håvard Bakken, fordi de hadde lyst å gi ut musikken til Hanne Mjøen som på den tiden bodde i Seilduksgata på Grünerløkka. Derav navnet Sailor Music.

Bergsted og Bakken hadde en klar plan om å være rendyrket plateselskap fra starten, men har utvidet konseptet til også å være et produksjonshus for andre labler samt produsent-management, og nå også management for deres første artist, Torine, som er en storsatsning denne våren.

Bakken, som er daglig leder i Sailor Music, har nå vært seks uker i Warszawa via Music Norways bransjetilskudsordning «Bakkekontakt» for å bli kjent med det polske markedet og vurdere om det ligger et marked for Sailor Musics artister der.

Les også: Veikart til Polen

Nå har han fått kjenne på tilværelsen, blitt litt kjent med markedet og møtt bransjepersoner som kan være til hjelp. Vi tok en prat med han for å høre hvordan det har gått.

– Jeg anbefaler enda flere å pakke kofferten å dra til et annet land, og ville ikke nølt med å gjøre det igjen flere steder da det er den beste måten å lære på, sier Bakken.

– Hva er målsetningen med oppholdet i Polen?

– Polen er jo et veldig stort land med nesten 40 millioner mennesker, og det er nabolandet til Tyskland. Tanken var at det kanskje ikke var så stor forskjell på de landene, og at Polen hadde mindre konkurranse, så derfor valgte vi oss nabolandet. Det sies jo at Warszawa er det nye Berlin, og det er virkelig mye spennende som skjer der for tiden. Vår målsetning da vi begynte å undersøke landet var å starte opp på bakken i Polen med tanke på å eksportere artistene vi jobber med i Norge ned dit, men også at vi kan bidra til at produsenter og låtskrivere vi jobber med kan få cuts med polske artister. For selv om landet ikke enda har lykkes med å eksportere noen store popstjerner, er de som er store i Polen virkelig store.

– Hva har du fått ut av det så langt?

– Jeg har så langt brukt rundt seks uker der, og etter et par uker i Norge med by:Larm og annet, bærer det ned igjen denne uken. Til nå har jeg vel hatt møter med rundt 40-50 bransjefolk, og jeg opplever at det er lett å få møter med de man vil der nede. Jeg har også blitt kjent med noen av de som «kjenner alle i bransjen», og det hjelper jo veldig når det kommer til introduksjoner til nye kontakter. I tillegg jobber jeg allerede med noen spennende prosjekter som lanseres etter hvert.

– Kan du fortelle litt om det polske markedet? Hvordan er det sammenlignet med andre markeder?

– Polen henger nok kanskje litt etter oss i Norden på enkelte felt, blant annet har ikke streamingtjenestene særlig flere abonnenter enn i Norge sammenlagt, og det er fremdeles CDer som gjelder. Faktisk får jeg CDer i hvert møte jeg har vært i, og tenker «Jøss, lurer på hvordan jeg skal få hørt på dette». LP salget er også bra, med veldig mange butikker som spesialiserer seg på dette. Tidal er store i Polen og det er tilsynelatende ingen som har fått med seg «den norske Tidal-skandalen» der nede.

Når det kommer til presse og media, er nok musikkpressen litt dysfunksjonell eller fraværende. Det er veldig lite av musikk- og kulturinnhold i pressen, noen få mindre blogger og en statskanal som foretrekker polsk musikk på polsk. Det som derimot er gjennomgående er at omtrent «alle» er social media influencers, og jeg tror en nøkkel til å lykkes er kanskje med å teame opp med de rette folkene innen det feltet.

– Hva med livemarkedet og platebransjen?

– Live er landet friskmeldt, og jeg har omtrent gått på konsert hver dag der nede med alt fra lokale artister til internasjonale superstars. De ser også gjerne til Norden og flere nordiske artister har turnert eller spilt på festivaler der nede. Fource Booking er kanskje de som er mest oppdatert på norsk musikk. Det er utrolig mange bra spillesteder i Warszawa, og en godt tips for de som vil researche aktuelle spillesteder kan være å laste ned appen GoOut, som har ganske bra omtaler av omtrent alle spillestedene i landet.

Platebransjen, spesielt indiebransjen gjør det bra der. Faktisk tror jeg Polen er ett av de svakeste territoriene til major lablene i Europa, og det er gode muligheter for å lykkes også som liten. Generelt er nok bransjen flinkest på jazz, klassisk, kunstmusikk og folkemusikk, men stadig flere lokale hiphop / urban artister gjør det bra.

Popverdenen er fremdeles litt i utviklingsstadiet, men jeg synes det gir spennende muligheter for å se hva man kan lykkes med innenfor det feltet. Å dra i sessions å skrive låter er litt ukjent fremdeles, men jeg tror at med Music Export Poland, som er ganske nystartet, sine initiativ til låtskrivercamper etc. vil nok tanken på å «ikke skrive låten alene» bli myket opp etter hvert.

Ellers anbefaler jeg flere fra Norge å ta turen til Spring Break i Poznan i april. Det er på en måte det polske by:Larm.

– Hva slags muligheter gir et opphold med Bakkekontakt?

– Bakkekontakt gir meg muligheten til å være der over tid, og faktisk bli gode venner med mange i bransjen. Jeg ville aldri visst alt jeg vet nå om bransjen i Polen om jeg bare hadde vært på en lynvisitt der nede. Den polske bransjen er kanskje også litt skeptiske av natur og ikke like «godtroende» som oss nordmenn, og man må bruke litt mer tid og innsats på å bygge opp tillit. Jeg anbefaler enda flere å pakke kofferten å dra til et annet land, og ville ikke nølt med å gjøre det igjen flere steder da det er den beste måten å lære på, sier Bakken.

Kommentarer

Relatert innhold