logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Eksportdagen 2019: Tror på videre vekst i Kina og India

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 22. mar, 2019

Ed Peto i midten.

Ed Peto kommer til Eksportdagen med optimisme og en oppdatert realitetsorientering om de store asiatiske markedene.

Ed Peto fra London flyttet til Kina i 2006 for å jobbe i musikkbransjen. Peto eier og driver Outdustry, et selskap som representerer plateselskaper, publishere og artist-talent på det kinesiske og indiske markedet. Outdustry har kontorer i Beijing, London, Los Angeles, Mumbai, Shanghai og Taipei. Billboard beskrev nylig Outdustry som «en av de stilleste, men mest kraftfulle selskapene» i den kinesiske musikkbransjen.

Les mer: Peto i Billboard

Fredag 29. mars kommer Peto til Eksportdagen på Kulturhuset for å snakke om det kinesiske og indiske musikkmarkedet, og vi har snakket med ham på forhånd som berører det han skal snakke om på Eksportdagen.

Meld deg gjerne i Facebook-eventet

Store markeder
Digitaliseringen har revolusjonert Kina og India og brakt et publikum som før var nesten helt utilgjengelig inn på en markedsplass via mobil data og billige smart-telefoner, i en skala som vi ikke har sett i resten av verden, ifølge Peto.

– Det er for tiden rundt 1,3 milliarder mobilabonnenter i de to markedene alene. Det er det samme antallet som befolkningen i Nord-Amerika og Europa kombinert, og det er rikelig potensial for vekst, spesielt i India. Det neste taket for vekst er digitale betalingssystemer, som Kina har løst, men som India jobber med fortsatt, sier Peto.

– Hvor viktig er det å ha en strategi for sosial medier i det kinesiske markedet sammenlignet med India og vest? 

– Alle viktige internasjonale sosiale medier er blokkert i Kina: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube etc. Dette betyr at du må bygge dine lokale sosialer medier fra bunnen av basert på markedets særegenheter. Det er lokale ekvivalenter i hvert tilfelle, med Weibo («kinesisk Twitter») og Wechat («kinesisk WhatsApp / Instagram / Facebook / Paypal»).

Les mer: Veikart til Kina

– Weibo fungerer godt som utgangspunkt, selv om det er vanskelig å bygge organisk. Netease, kinesisk streamingtjeneste, har også en sosial feed i sin plattform som definitivt er verdt å aktivere og administrere fordi de har det beste publikum for internasjonalt repertoar, sier Peto.

– Hva er mulighetene for å få plassert låter med kinesiske artister for vestlige sangskrivere og produsenter?

– Det er fremdeles tidlig for dette og det vil ta en stund før C-Pop blir den nye K-Popen når det gjelder å bygge en robust industri og skape store globale hits. Men det vil komme. Outdustry lander nå regelmessig cuts på A-listen for kinesiske popplater, for artister som Chris Lee, Bibi Zhou, Jike Junyi, TF Boys etc. Disse er store i Kina, men bryter ikke helt gjennom internasjonalt ennå, noe som betyr at inntektene er knyttet til det relativt lille digitale kinesiske musikkområdet som i dag genererer totale inntekter på rundt USD 300m / år, samme størrelse som Nederland som et marked, sier Peto.

– Dette betyr at A&R-budsjettene fortsatt er ganske små. Dette gjør at det faktisk er nå det er best å komme inn på dette markedet, og bygge relasjoner, bygge en track record, og vokse med markedet i årene som kommer.

– Hva er de tre viktigste faktorene for å få synlighet for artister i det indiske markedet? 

– India er hekta på YouTube, Instagram og nå på Tik Tok. Facebook er også viktig, men de tre første har gått gjennom taket. Dette betyr at du kan bruke dine eksisterende kanaler til å lage originalt og skreddersydd innhold rettet mot det indiske publikum, og nå ut til influencers, hvorav det er mange, spesielt dans- og parodi-kontoer, og superfans og la det indiske publikum vite at du elsker dem. De er store musikkfans og elsker å samhandle med globale artister gjennom disse kanalene, sier Peto.

Les mer: Veikart til India

– Hvordan vurderer du fremtiden for de to markedene? 

– Tilbake til mitt første punkt, fremtiden for disse to markedene er avhengig av fortsatt utrulling av mobildata sammen med digitale betalingssystemer, og deretter må man overbevisende middelklassen om å betale for premium-abonnementer. Kina har rundet hjørnet og har noe sånn som 30 millioner premium-abonnenter, fra over 600 millioner digitale musikkbrukere totalt, mens India sliter med rundt 2 millioner abonnenter og et publikum som er avhengige av det gratis nivået til YouTube. Vi er fortsatt utrolig optimistiske på vegne av begge disse områdene, men folk må virkelig være realistiske om hvor lang tid det vil ta før de er modne som musikkmarkeder, sier Peto.

Outdustrys klienter inkluderer Beggars Group, Merlin, Spotify, PRS, AWAL, Warner, Universal etc og artister som Dua Lipa, Ellie Goulding, Major Lazer, Lauv, Diplo, Zedd etc. Peto er etterpsurt i i internasjonale medier, og har figurert i The Economist, Financial Times, Wall Street Journal, Guardian, Bloomberg, Reuters, Billboard osv. – for å kommentere markedsnyheter og forhold i Asia. Han skriver for tiden en masteroppgave på den indiske musikkindustrien som en del av hans MBA på The Berlin School of Creative Leadership. 

Kommentarer

Relatert innhold