logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Terje Isungset varmer opp til det store ismusikkåret

Av Christian Gran Svenningsen

Terje Isungset med et av sine is-instrumenter (Foto: Jukka Leinonen)

I 2019 venter nye oppdrag i Kina.

Terje Isungset er i likhet med Paal Nilssen-Love en anerkjent og innovativ perkusjonist, som har medvirket på mer enn 80 innspillinger, gitt ut 14 soloplater og komponert over 40 bestillingsverk. Blant det som skiller dem er at Isungset har valgt å bruke et annerledes materiale på sine instrumenter, som konstrueres av is. Han har utforsket flere lydkilder og har derfor spilt på is, stein, metal, tre, plast, trommer, cymbaler, bukkehorn og munnharpe.

Hans ismusikk-prosjekt har vært en suksess, og han har derfor turnert land og strand med dette de siste årene. Prosjektet har vært utviklet gjennom nærmere 20 år, og har jubileum i 2020. Fjoråret var fartsfylt for Isungset med ny plate, turneer, residens i Tokyo, etableringen av en is-festival på et tak i München med alpeutsikt og flere dokumentarproduksjoner.

Alt dette har gjennom årene skapt en interesse for hans prosjekter i Kina, noe som i fjor resulterte i en avtale med et av Kinas største agenturer og promoteringsselskap for utøvende kunst, Hermark Culture. Senere i år skal derfor Isungset reise til Kina med band og konstruere is-instrumenter for en rekke konserter.

Dette har Isungset søkt midler til gjennom Music Norway sin reisetilskuddsordning for konsert og turnévirksomhet

Les mer: I 2018 var Music Norway i Kina i samarbeid med Hermark.

Uforutsigbart, men mange muligheter
Kina har vist seg være et fremvoksende marked for vestlig musikk etter at landet har begynt å få øynene opp for musikk som kommer utenfra. Ifølge IFPIs Global Music Report ble Kina blant de 10 største musikkmarkedene i verden for første gang i 2017. Kina er Norges viktigste handelspartner i Asia og har de siste årene hatt en høy stabil økonomisk vekst som betyr et voksende forbrukermarked. Denne oppsvingen har Isungset sett med egne øyne og fått være med på, noe han ser vil bidra til ytterligere prosjekter.

– Siden 2004 har jeg vært en del ganger i  Kina og åpnet is-festivalen i Harbin én gang. det har vært mye interesse rundt is-musikken i forbindelse med store arrangmenter som OL, åpning av nytt operahus uten at det nødvendigvis har resultert i oppdrag . Nå har jeg skrevet en treårs-kontrakt med Hermark Culture. De har booket flere konserter over en treukersperiode i november 2019 som arrangeres i større konserthaller. Det fører til utvidelse med større orkester og enda mere logistikk, sier han. 

Les mer: Veikart til Kina

Under konsertene i November blir det fem musikere pluss lyd, lys, video og annet, med andre ord et stort reisefølge. Selv om interessen for vestlig musikk øker er det fortsatt store kulturforskjeller i landet som skiller seg fra vestlige måter å gjøre avtaler på, samt ledelsesstrukturen.

– Kina er fortsatt uforutsigbart. Det er alltid noen som sitter høyere enn andre og kan føre til at en kontrakt kanskje ikke er i orden selv om det ser slik ut, forteller Isungset om hans erfaringer fra reiser til Kina. 

Det er også kostbart å reise til Kina og oppholde seg der i en lengre periode.

– Det er helt grei betaling for jobbene – omtrent det samme som i Norge, men vi trenger hjelp til å komme oss dit. Å ta med seg et helt band og konstruere is-instrumenter, samt lagre disse er en stor investering. 

Les mer: Music Norways engasjement i det kinesiske markedet

Bygger is-instrumenter for fremtiden i Kina
Etter de totalt 12 konsertene i november nærmer 20-årsjubileet for is-musikkprosjektet seg, noe han kaller «det store ismusikkåret». Og det skal markeres. Han kan ikke røpe mye enda, men det er lagt opp til ytterligere aktivitet i Kina og derfor konstrueres det nye instrumenter som skal brukes.

– Jeg har med meg en is-konstruktør ned til Kina for å bygge et nytt sett med instrumenter. Det er blant annet en iskontrabass og en isharpe. Det er mulig vi må legge inn noe forsterkning i konstruksjonen for at de skal tåle trykke fra strengene, transport under turne og varmen i konsertsalene.

Isungset har også preferanser for hva slags is det skal være, det kan ikke være hva som helst. Instrumentene skal holde lengre enn november.

– Det må være is fra Harbin i Kina, jeg vet at den har god klang – den kan ikke være kunstig laget. Alt dette skal lagres i fryserom og brukes til fremtidige turneer i Kina de neste årene. De blir montert på traller og transporteres i frysehengere mellom konsertstedene.

– Har du opplevd smelting av instrumentene? 

– Jada, det har jeg opptil flere ganger, og det er surt. Hadde blant annet en «total meltdown» av lageret mitt i London rett før et planlagt live-TV show i beste sendetid.  Det er viktig at instrumentene blir godt pakket og sikret på alle mulige måter, sier Isungset.

Kommentarer

Relatert innhold