logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Eksportdagen 2019: Sarah Winona Sortland

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 26. mar, 2019

Sarah Winona Sortland i Indianer (Foto: Indianer)

– Tilstedeværelse er alfa og omega.

Sarah Winona Sortland jobber i Indianer, et uavhengig PR/promotion- og managementselskap basert i Oslo. Indianer har management på blant andre Siv Jakobsen, Highasakite, Bernhoft og Pom Poko, og har nylig signert Isak Shorty.

Fredag 29. mars er hun med på Eksportdagen 2019 og skal snakke om Kjønnsubalansen i musikklivet.

– Hva jobber du med akkurat nå?

– Indianer jobber med management og promo og vi har som regel en prosjektleder for alle prosjektene vi tar på oss. Alle hjelper likevel til der de kan bidra da vi bare er tre stykker på kontoret.  Mine hovedprosjekter den siste tiden har vært slippet av Highasakites nye album «Uranium Heart», Dagnys nye singel «Hit Your Heart» og management-arbeid for vår relativt nye signering med Isak Shorty. Her holder jeg på å sette opp et bra team for ham, og har blant annet akkurat fått booking på plass.

– Hva er ditt viktigste internasjonale marked akkurat nå?

– Det er vanskelig å svare på, da vi har en rekke artister på management som jobber mot internasjonale marked, men hvor flere har ulike fokusområder. Bernhoft jobber for eksempel mer rettet mot USA enn Pom Poko gjør foreløpig, og alle artistene vi jobber med på management er like viktige for oss. Hvis vi skal prøve å se på det store bildet vil jeg si at deler av Europa (UK, Tyskland, Benelux og Skandinavia) og USA er de internasjonale markedene vi jobber mest med for øyeblikket, men vi følger nøye med på å se hvor interessen for de ulike artistene er, og reiser også mye rundt for å lære masse om ulike markeder (ofte i regi av Music Norway med Eksportprogrammet). Det er jo aldri statisk dette markedet, og interesse det er verdt å ta tak i kan oppstå når som helst. Det er jo det som er så spennende!

– Hva skal til for å lykkes der ute?

– Jeg tror det er svært viktig å fokusere på publikum og bygge en solid fanskare. Artister trenger et trofast publikum som ønsker å strømme, komme på konserter og kjøpe merch år etter år og ikke bare rette seg mot en hype. Da er det å spille live utrolig viktig, for det er der fans møter artister og det blir skapt et bånd. Spille, spille, spille og være tilstede, tilstede, tilstede er derfor alfa og omega. Også skader det selvfølgelig ikke å ha en hit.

Sjekk Facebook-eventet til Eksportdagen, og meld gjerne fra at du kommer.

Kommentarer

Relatert innhold