logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Infernofestivalen: Norsk metal til nye markeder

Av Christian Gran Svenningsen

Dimmu Borgir (Foto: Visit Oslo)

Norsk metal i Sør-Amerika og Asia står på agendaen til Inferno Metal Festival og deres årlige konferanse i Oslo

I påsken, fra 18-21. april, arrangeres den 19 utgaven av Inferno Metal Festival på Rockefeller og John Dee i Oslo. Denne gang med trekkplastre som Dimmu Borgir, Taake, Opeth, Hypocrisy og 1349.

Parallelt med festivalen har Inferno Music Conference (IMC) utviklet seg til å bli et yndet samlingspunkt for verdens viktigste bransjeaktører som opererer innen black og ekstrem-metal. I år arrangeres konferansen på splitter nye The Hub i Oslo, og byr på et bredt spekter av seminarer og paneldebatter.

Blant temaene på årets konferanse, er fremadstormende markeder som Sør-Amerika og Kina.

Kristoffer Neegaard, primus motor for IMC, forklarer hvorfor konferansen ønsker å sette fokus på akkurat dette:

– Dette er landområder med enorme mengder mennesker.  Hvis man skal se litt kynisk på dette så er det jo et enkelt regnestykke. Det bor over 420 millioner mennesker i Sør-Amerika, mens Kina og India til sammen utgjør nærmere 40% av verdens befolkning. Musikkstrømming i de Søramerikanske landene har økt betydelig de siste årene, og det er viktig å være så tidlig ute som mulig når vi ser trender som dette, sier han.

Han forteller videre at det hvert år kommer mange Søramerikanske gjester til Inferno-festivalen, noe som gir et godt bilde på hvor dedikerte fans det finnes på dette kontinentet.

– I Sør-Amerika er Norsk svartmetall fortsatt omhyllet i mystikk og myter. Det er en enorm etterspørsel etter metal der. En musikkbransjeaktør med et fremadstormende band eller artist, har gode muligheter for bygge en fan base, sier Neegaard.

Blant panelene på konferansen finnes introduksjon til hvordan gå frem når man skal inn på det Søramerikanske live-markedet, så vel som streaming-trender, det kinesiske metal-markedet, sosiale medier og management-strategier. Hele programmet kan leses her.

I tillegg til dette omfatter programmet møteplasser for de mange bransjedelegatene fra inn- og utland som er til stede for å utvide og vedlikeholde sine forretningsnettverk.

– Få andre metal-treff i verden kan matche delegatmengden og ikke minst kvaliteten på delegatene som kommer på IMC. Hit kommer toneangivende internasjonale festivaler, så vel som agenter, plateselskaper og presse. Det er med andre ord et svært bra sted for norske metal-eksportører å oppholde seg i påsken, sier Pål Dimmen, metal-prosjektleder ved Music Norway.

For rabatt på IMC-pass via nettsiden, bruk kode «IMCMN» ved kjøp.

Kommentarer

Relatert innhold