logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Nordic Music Trade Mission: Disse er med til Hollywood

Av Christian Gran Svenningsen

Bransje og komponister reiser for å ta til seg kunnskap og møte nøkkelpersoner i Los Angeles

Den fjerde utgaven av Nordic Music Trade Mission Los Angeles skjer i tidsrommet 9.-11. april i 2019. Bransjeprogrammet, som strekker seg over tre dager, vil fokusere på synkronisering (synk), A&R, marketing og management (både utøver og business/rights).

I år inkluderer programmet et opplegg for filmkomponister, Nordic Film Composer Trade Mission, og det forrgår fra 9.-10. april. En håndfull nordiske filmkomponister vil via dette programmet bli introdusert til filmmusikkmarkedet i Los Angeles og får mulighetene til nettverksbygging.

Årets prosjekt ledes av Music Finland på vegne av NOMEX og består av blant annet partnere fra det finske konsulatet i Los Angeles og koordineres av selskapet Nordic LA. Prosjektet er finansiert av «Nordic Culture Fund».

Fra Skandinavia reiser en delegasjon fra Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark. Bransjepersonene representerer eksportkontorene i hvert respektive land (NOMEX), samt relevante musikkselskaper som har utbytte av å være med.

Norske delegater på Nordic Music Trade Mission

Helene Dolva Broch, Head of International og Seniorrådgiver i Music Norway
Johan Husvik-Olaussen, Head of Sync and Licensing i Arctic Rights Management
Sara M. Skarpaas, Catalogue and Sync Manager i Sony Music Norway
Aggie Peterson, Managing Director i High North Music AS
Atle Bøckmann, Manager og CEO i Indianer Management AS

Norske delegater på Nordic Film Music Trade Mission

Henrik Skram, film- og TV-seriekomponist (Snøfall, Ballet Boys, Tordenskjold & Kold, All The Beauty).
Kate Havnevik, filmkomponist, låtskriver og vokalist (Melankton, Greys Anatomy, InJustice, WestWing, The O.C., Windfall, Just My Luck w/Röyksopp)

Tett program
Delegatene skal gjennom noen innholdsrike og spennende dager i Los Angeles. Bransjedelegatene og filmkomponistene har altså ulike program de skal gjennom, hvor bransjen holder på én dag lenger, men komponistene er blant annet invitert med på musikkprogrammets «synk-dag» den 10. april, samt noen andre besøk.

Både bransje og komponister skal også på en mottagelse i det finske konsulatet i Los Angeles.

Program
Bransjeprogrammet, som strekker seg over tre dager, vil fokusere på synkronisering (synk), A&R, marketing og management (både utøver og business/rights).Programmet består av paneler med fokus på å bygge kunnskap om både bransje og marked. I tillegg blir det lagt opp til samtaler, bedriftsbesøk og nettverksbyggende arrangementer.

Med ovennevnte i fokus er det derfor satt sammen et et tettpakket program som tar de gjennom musikkens verden i LA med blant annet dette:

– Strømmetjenester og hvordan pengestrømmen ser ut. Dette gjøres med case studies hos Spotify.
– Møte managere (Randy Jackson, John Kim, Kristen Mulderig med flere) som har god erfaring fra bransjen i LA, men også K-Pop og Latin Amerika.
– Lære om oppstart av selskaper i USA med innsikt fra advokater og ledere i ulike selskaper.
– Diskusjoner og panel med A&Rs fra plateselskaper (Atlantic Records, Republic Records, RCA Records). Her blir det fokus på hvordan det er å jobbe med internasjonale artister.
– Publisher A&R-panel og diskusjoner (Kobalt, SonyATV, UMPG) med fokus på hvordan de jobber med internasjonale artister.
– De skal også innom distribusjon, markedsføring og brand development (Atlantic PR and Marketing, Danger Village, Storme Whitby-Grubb (Lana Del Ray), Edit Media Group)
– Bedriftsbesøk til ASCAP, BMI, Viacom/MTV

Program Nordic Film Music Trade Mission
Programmet går over to dager og består av møter og diskusjoner med lokale aktører som er relevante for komponister. Det vil si agenter, managere, studioer, musikkrådgivere m. fl., alle med god kjennskap til Hollywood-markedet. I tillegg blir det lagt opp til bedrifts- og filmstudiobesøk.

Programmet er satt sammen i samarbeid med en lokal partner som er godt etablert og har et bredt nettverk i den lokale filmscenen. Noe av det de skal være med på:

– Besøk hos White Bear PR med pitche-sessions (Super Music Vision, Kraft Engel Management og White Bear PR)
– Music Supervisor-panel med bransjepersoner som har vært med på store film- og serieprosjekter (Breaking Bad, Better Call Saul, The Walking Dead, Deadpool, Atomic Blonde etc.)
– Panel med komponister som jobber både i Europa og USA – hvordan etablere seg som komponist i Hollywood? (Das Boot, The Dark Valley, Maximillian)
– Agent- og managerpanel – når kan det være lurt å begynne å jobbe med en manager og agent? (Gorfaine Schwartz Agency, Red Bird Music)
– Meet & Greet med ASCAP
– Lytte-sessions med music supervisors fra JAX, Rock Paper Scissors, 20th Century Fox, States of Sound, Format, Walt Disne og The Hive
– «Composer Studio Tour»: Fox Studios, Netflix med flere.
– Besøk til Viacom/MTV sammen med bransjefolket.

Kommentarer

Relatert innhold