logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

jazzahead!: VIBE Agency til Bremen

Av Christian Gran Svenningsen Publisert: 12. apr, 2019

Marthe Heggenhougen i VIBE Agency (Foto: Kine Lundervold)

Hun startet eget bookingselskap i fjor og jobber nå aktivt med forarbeid før verdens største jazzmesse for å skape interesse for sine artister.

Marthe Heggenhougen er 26 år og jobber som agent i VIBE Agency, et selskap hun selv startet i januar 2018 i forbindelse med programmet BAKFOLK.

Selskapet eier hun nå sammen med kollega Emilie Hafskjold Thoresen, hvor de primært jobber med booking av ulike artister, blant andre Susanna, Gard Nilssen’s Acoustic Unity og Erlend Apneseth Trio som spiller under årets utgave av jazzahead. Gard Nilssen’s Acoustic Unity spiller under Norwegian Night torsdag 25.april, mens under Clubnight lørdag 27.april spiller både Susanna og Erlend Apneseth Trio.

Heggenhougen reiser til Bremen og jazzahead! sammen med kollega Thoresen.

– VIBE ble etablert på grunnlag av et stort behov etter flere agenter i jazzfeltet, og fordi det finnes så enormt mange dyktige norske jazzmusikere som trenger hjelp med de tingene som driver de vekk fra sine primæroppgaver som kunstnere. Etterhvert har vi utvidet horisonten litt og jobber nå med flere ulike sjangere.  I år har VIBE tre band på Jazzahead, noe vi er veldig stolte av.

– Hvorfor er dette en viktig arena for deg/dere? Har dere noen konkrete mål?

– Jazzahead er verdens største messe for jazz, og jeg ser på dette som et av årets høydepunkt når det kommer til bransjetreff. Her samles de største innenfor bransjen fra hele verden for å selge og kjøpe, og som agent bør man ha planene klare. Emilie og jeg har allerede satt en del møter på dagtid med flere festivaler/venues i Europa, og vi jobber allerede aktivt med forarbeidet i form av promotering. Det at vi har band som spiller er ekstremt verdifullt, for da kan vi stå klare utenfor salene etter konsertene våre og bare…go!!

– Hva er dine forventninger til årets utgave? Hva ser du mest frem til?

– Det er ingen overraskelse at jeg ser mest frem til at bandene vi representerer spiller under messen. Jeg forventer også at dette vil skape interesse hos flere av programmererne, vi må bare gjøre stor innsats for at de skal få det med seg. I tillegg forventer jeg at møtevirksomheten vil skape resultater i en eller annen form.

– Hva kan du si om posisjonen til norsk jazzmusikk i 2019?

– Jeg har nevnt tidligere at jeg ser en enorm interesse for norsk jazz, spesielt ut i Europa. Musikerne gjør alt riktig – de lager bra greier, men for å opprettholde, om ikke videreutvikle denne tendensen må resten av bransjen i Norge stå sammen. Jazzmusikken har ikke en veldig samlet bransje, dessverre. Jeg tror at hvis vi hadde blitt litt mer inspirert av hvordan de jobber sammen om norsk musikk i mainstream bransje, kunne vi sammen gjort mer ut av hypen rundt norsk jazz.

Kommentarer

Relatert innhold