logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

jazzahead!: Skadedyr spiller Norwegian Night

Av Christian Gran Svenningsen Publisert: 23. apr, 2019

Skadedyr i sin helhet (Foto: Magnus Skavhaug Nergaard )

Mange har laget musikk sammen i nærmere ti år – torsdag spiller de sammen for første gang på jazzahead!

Anja Lauvdal og Hans Hulbækmo er to av tolv musikere i jazz-orkesteret «Skadedyr». Påsken og tiden før jazzahead! i Bremen har de tilbragt i Athen hvor de har spilt med «Broen», et annet prosjekt de er aktive i. I tillegg til Skadedyr og Broen finner du Lauvdal og Hulbækmo i trioen «Moskus».

Les også: The jazzahead! playlist

Orkesteret, eller bandet som de også kaller seg, har gitt ut tre album på plateselskapet «Hubro», og ser i sin helhet slik ut:

Adrian Løseth Waade (fiolin), Anja Lauvdal (tangenter), Fredrik Luhr Dietrichson (bass) Hans Hulbækmo (trommer), Heida Mobeck (tuba), Henrik Munkeby Nørstebø (trombone), Ida Løvli Hidle (trekkspill), Ina Sagstuen (vokal), Lars Ove Fossheim (gitar), Marius Klovning (gitar), Torstein Lavik Larsen (trompet), Øystein Aarnes Vik (trommer).

Torsdag går startskuddet for årets utgave av verdens største messe og showcase-festival for jazzmusikken i Bremen. Dit reiser hele gjengen nevnt over for første gang sammen som Skadedyr.

Les også: Dette skjer på jazzahead!

Lauvdal og Hulbækmo er takknemlige for posisjonen norsk musikk har om dagen, og hinter om en «grom» opptreden i Tyskland. Torsdag spiller de på «Norwegian Night» som er startskuddet for årets showcase-festival, ettersom Norge i år er partnerland.

– Fortell litt om Skadedyr – hva kan jazzahead!-publikummet forvente?

– Skadedyr ble startet av Anja og Heida Mobeck i 2011, i forbindelse med deres eksamenskonsert. I begynnelsen bestod repertoaret mest av Anja og Heidas musikk, men senere har flere medlemmer bidratt. I det siste har Hans skrevet mest musikk. Vi har gitt ut tre album; Kongekrabbe, Culturen og Musikk!. Bandet har hele tiden arrangert kollektivt og all musikk har blitt øvd inn uten noter. Det er et orkester som på mange måter fungerer som et mindre band. Og det er supergøy å spille sammen med musikere man har jobbet med i nesten ti år.

– Det er ikke alltid lett å drive et så stort prosjekt, men store konsertopplevelser og samværet på øving og turné gjør det definitivt verdt det. Vi er veldig glade for å få mulighet til å spille på Jazzahead, og kommer nok til å gjøre et heftig og konsentrert sett med bare grom musikk.

– Hvorfor er dette en viktig arena for dere?

– Det er vanskelig å si hvor viktig den er, før vi har vært der. Vi setter pris på at norsk musikk blir lagt merke utenfor våre landegrenser, og vi er utrolig takknemlige for å få være del av et så kreativt og positivt miljø.

– Hva kan dere si om posisjonen til norsk jazzmusikk i 2019?

– Posisjonen sett internasjonalt er det i hvert fall tydelig for oss at norsk jazz blir lagt merke til. Grappa/Hubro, Jazzland og Rune Grammofon for eksempel har hatt ildsjeler som har gitt ut nisjemusikk med veldig høy kvalitet i mange år. At de plateselskapene fortsatt gir ut fysisk med distribusjon over hele verden har mye å si.

– Det miljøet vi er en del av i Oslo er veldig kreativt og levende, med ekstremt mange kule musikere, og konserter hver uke. Også jobben Norsk jazzforum og Jazznytt gjør med bloggen, «Now’s the time», utgjør en veldig fin synergieffekt. Selv om jazzmiljøet er relativt lite, er det utrolig frodig, med mange forgreininger. Bloggen binder de ulike grupperingene sammen og bidrar til en følelse av fellesskap og positivitet.

denne kalenderen samles alt av norske kulturelle innslag som foregår i Tyskland i 2019, og alt som foregår opp mot og under jazzahead!. 

Kommentarer

Relatert innhold