logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Brasil leder an i Latin-Amerikas vekst

Av Christian Gran Svenningsen

Aurora spiller en rekke konserter i Brasil i mai 2019. (Foto: Morgan Hill Murphy)

Kina og Mexico har vært i søkelyset de siste årene, og nå utforskes ytterligere markeder som India og Brasil.

Music Norway fokuser på aktivitet i de tre viktigste musikkmarkedene; USA, UK og Tyskland, der forutsetningene for avkastning og omtale er høyest. Internasjonale bransjefestivaler prioriteres i de markedene der norsk musikkbransje ønsker å være til stede.

Kina og Mexico har vært på plakaten som fremvoksende markeder, eller «emerging markets» for eksportrette bransje de siste årene. Disse markedene vil fortsatt være på agendaen, men man ser det finnes flere muligheter i nærliggende land.

Siste Vekst-rapport, Vekst 2022, viser at Sør-Amerika er regionen som norske eksportrettede selskaper rapporterer om sterkest vekst i både aktivitet og ambisjonsnivå.

– Latin-Amerika med Mexico og Brasil i spissen er fremadstormende musikkmarkeder det er spennende å følge med på fremover. Både den svært positive streamingutviklingen og det gode livemarkedet gjør at Brasil kan være et svært bra marked for norske eksportører av musikk. Norge har også noen fine referanser i markedet med blant andre a-ha, og i nyere tid Aurora, sier strategisk seniorrådgiver Helene Dolva Broch i Music Norway.

Les mer: Store muligheter for vestlig musikk i Kina.

– For Music Norway er det er viktig å følge nøye med på voksende markeder som på sikt kan være innbringende for eksportører av norsk musikk. Streamingutviklingen og folks bruk av sosiale medier for deling og engasjement er de to hovedgrunnene til at det er mer interessant å fokusere på nå enn tidligere, legger Broch til.

Dette har blitt gjort ved å tilegne seg informasjon om disse nye markedene gjennom å produsere såkalte «veikart», samt å reise med norsk bransje for å tilegne seg kunnskap og møte lokal bransje.

Veikart til Brasil
Ifølge IFPI sin årlige rapport var Latin-Amerika regionen som hadde størst proporsjonal vekst i 2018, med en økning på 15,4 prosent. Den globale trenden kunne man også se i Brasil med nedgang i fysisk omsetning (ned 37,8 prosent), og nedlastinger (ned 45 prosent), men stor vekst innen streaming (opp 39,3 prosent). Brasil er ansett som det største markedet i regionen, og er også ifølge IFPI verdens tiende største musikkmarked.

– Et av de mest spennende aspektene ved den globale veksten vi har sett er regionene som driver den. Fjerde år på rad er det Latin-Amerika som kan vise til den største regionale veksten, hvor land som Brasil leder ferden, sier IFPI Chief Executive Frances Moore i IFPIs Global Music Report 2019.

På bakgrunn av dette har Music Norway opparbeidet et nytt veikart om det brasilianske markedet. Dette er ikke en fasit på hva som må gjøres for å lykkes i Brasil, men kan brukes som et redskap til å kunne navigere i et svært diversifisert marked.

Veikartet til Brasil finner du her.

Én som har brukt mye tid på det brasilianske markedet og har tilegnet seg erfaring fra Brasil er Geir Luedy, manager blant andre Aurora i MADE Management. Bergens-artisten har spilt flere steder i landet, og har opparbeidet seg en følgerskare.

– Brasil er et spennende marked. Det er i vekst, hvor spesielt Spotify går fort fremover. I tallene fra Spotify og Facebook ser vi at publikum er veldig engasjerte, men det er noe skummelt med å basere turnévirksomhet basert på denne statistikken fordi brasilianere har en tendens til å «like» tre ganger så mye som andre, sier Luedy.

– Et problem med Brasil er en uforutsigbar bransje. Det krever at alt må følges opp ordentlig og passes ekstra på. Men, landet har et fantastisk publikum, et av de beste i verden vil jeg si, og mange gode venues. Promotering i sosiale medier finnes det mange gode muligheter for, ettersom befolkningen er engasjerte i mange kanaler, legger han til.

Kommentarer

Relatert innhold