logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Årets internasjonale suksess: Verdensvant på kort tid

Av Christian Gran Svenningsen Publisert: 27. mai, 2019

Verden fikk øynene opp for Boy Pablo før hjemlandet.

Han har de siste årene kapret hjertene til fans over hele verden. Nicolas Pablo Rivera Muñoz fra Bergen slapp sin første låt for kun snaue to år siden, men har på den tiden rukket å bli stjerne i utlandet før han ble plukket opp av hjemmepublikumet. Siden det har det blitt sluppet to EPer, turné i Asia, turné i Nord-Amerika, turné i Europa og attpåtil en booking til Coachella i 2019.

I 2018 var Boy Pablo og bandet på turneer som strakk seg gjennom hele verden. Året begynte i Warszawa i Polen, ferden gikk videre i Europa og så til Nord-Amerika, før det sa stopp i november i Makati på Filippinene. Oktober 2018 ble også hans andre EP, «Soy Pablo» sluppet til gode kritikker og han var blant artistene musikkmagasinet NME mente man skulle holde øye med fremover i tiden som kommer.

Boy Pablo rakk også i 2018 å vinne en pris under P3 Gull som «Årets nykommer» og nominert til Spellemann i kategoriene «Indie» og «Årets gjennombrudd & Gramo-stipend.»

– Det er en stor ting å bli nominert til denne prisen sammen med så mange andre flinke artister! Jeg ser opp til flere av de andre nominerte og syns de gjør en bra jobb i musikkbransjen, og å være nominert sammen med dem er sykt! Veldig takknemlig for å bli nominert, takk!, sier Muñoz selv.

– Boy Pablo var et hjemmesnekret prosjekt med gleden i fokus, som tok av og har blitt hva det er i dag. Gleden av å produsere, skrive og framføre er like genuin så langt inn i den internasjonale suksessen som den var da Nicolas skrev og ga ut sin første låt i 2016, og da vennegjengen, som har blitt et brennende varmt liveband, fremførte låtene til Nicolas foran sine felleselever på Kongshaug Musikkgymnas utenfor Bergen. Prosjektet alle involverte drev fra gutterommet er nå et fullspekket, internasjonalt artist-prosjekt og plateselskap (777 MUSIC), sier manager Benjamin Fabio.

Her er en video som oppsummerer turneen som strakk seg gjennom Asia, høsten 2018.

Juryens begrunnelse

Nicolas Pablo Rivera Muñoz (21) startet prosjektet Boy Pablo i 2015 og slapp sin første låt i 2016. I 2018 ga han ut sin andre EP, «Soy Pablo», og ble kåret til «Årets Nykommer» av P3 Gull. Boy Pablo har gått viralt på Youtube med over 20 millioner avspillinger på én musikkvideo og har solgt ut konserter på tre kontinenter i løpet av 2018. Det internasjonale gjennombruddet bekreftes nok en gang ved at Boy Pablo er den eneste norske artisten som ble booket til den toneangivende amerikanske Coachella-festivalen i 2019. Boy Pablo var i år nominert til Spellemann i kategoriene «Indie» og «Årets gjennombrudd & Gramo-stipend», hvor han stakk av med seieren i sistnevnte.

Årets internasjonale suksess er et samarbeid mellom Spellemann og Music Norway for å hedre internasjonale suksesshistorier som bidrar til å øke norsk musikkeksport.Prisen skal løfte frem artister, låtskrivere og produsenter som har bragt norsk musikk ut over landegrensene, som fremmer norske suksesshistorier i utlandet, og som stimulerer en hel bransje til å satse internasjonalt. Tidligere prisvinnere er Ina Wroldsen (2017), Alan Walker (2016) og Kygo (2015). 

De øvrige nominerte er: Cashmere Cat, Leif Ove Andsnes, Lise Davidsen, Sigrid, Stargate.

Vinneren offentliggjøres når prisen deles ut av H.K.H. Kronprins Haakon under Music Norways sommerfest i Prindsen Hage, tirsdag 11. juni. 

Kommentarer

Relatert innhold