logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Song Farm arrangeres for tiende gang

Av Christian Gran Svenningsen

Bilde fra Song Farm 2017. (Foto: Erlend Buflaten)

Det har blitt skapt mye musikk på Song Farm, men det er vanskelig å holde det gående økonomisk.

Song Farm 2019 finner sted søndag 2. – torsdag 6. juni og arrangeres på Saltögården på Saltö, like sør for Strømstad i Sverige.

Låtskriversamlingen har over årene vokst seg stor og samler nordiske og internasjonale låtskrivere og artister fra forskjellige plateselskap, musikkforlag og management. Målet er å få skrevet gode låter, samtidig som de involverte får utvidet sitt norske og internasjonale nettverk. Fokuset ligger i sjangerne urban, R&B, pop og EDM.

For å kunne gjennomføre låtskriversamlingen hvert år må Song Farm søke om midler og tilskudd. Dette har de blant annet gjort gjennom Music Norways Arrangørtilskuddsordning.

– Vi håper at seriøse camper som er åpne for alle profesjonelle aktører i fremtiden skal få noe bedre og forutsigbar finansiering, blant annet ved at flere kan, og vil gi tilskudd flere år på rad, sier arrangøren og en av samlingens grunnleggere, Jørn Dalchow.

Skal du arrangere låtskriversamling eller liknende må dette søkes om innen lørdag 1. juni gjennom STIKK.no. Dette er også siste mulighet før sommeren. 

Nærmere 300 låter og 60 utgivelser
På Saltögården bor og jobber de i seks hus på et tun spesielt bygget for musikk. Alle husene har flygel, noe Dalchow mener setter en helt spesiell ramme rundt en låtskriver-camp. Han sikter til at når man bor og jobber sammen binder man lettere bånd og blir kjent med hverandre. Denne kjemien har deltakere fra inn- og utland fått kjenne på i ni år, og årets camp er den tiende i rekken.

– Kombinasjonen av låtskriving og det sosiale er viktig for oss. Med 10 team som endres hver dag og tre effektive skrivedager blir til over 30 nye låter i løpet av Song Farm. Dette er en co-write-camp med artister på hvert team hvor det skrives én låt per dag. Med låtskrivere, artister og crew er vi rundt 50 mennesker som jobber over fem dager. I år feirer vi 10-årsjubileum, så det blir en spesiell camp. Song Farm har hovedfokus på nordiske deltagere med gjester fra en del andre land. I år har vi deltagere fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Tyskland, USA, Storbritannia og Nederland. Over årene har vi bygget et helt eget Song Farm-nettverk med forlag, labels og management i hele Norden og mange europeiske land. Dette nettverket utvider vi hele tiden slik at vi stadig får nye spennende deltagere, sier Dalchow.

Se alle kommende frister for våre tilskuddsordninger her

Det er stort fokus på relasjonsbygging og forsøk på å sette folk i kontakt med fremtidige samarbeidspartnere, og det er selvfølgelig også stas når man ser konkrete resultater av nettopp dette. Flere av låtene som har blitt skapt på Saltö har funnet sin vei ut til lytterne, men det er heller ikke noe man ser umiddelbart.

– Det er utrolig at det så langt er skrevet 285 nye låter på Song Farm siden starten i 2010. Nærmere 60 har endt opp som utgivelser. Tomine Harkets “Breathing Better” som kom i fjor er en sterk låt. Den skrev hun på Song Farm 2017 sammen med JNS, Niklas ‘ST. NIKLAS’ Nesset og Malin Johansson, sier Dalchow.

– Campene har også resultert i utallige kreative samarbeid i etterkant. Det er spesielt morsomt at vi har hatt med mange låtskrivere som i årene etterpå har gått hen og fått stor suksess: For eksempel K-One og John Lundvik fra Sverige og Jesper Borgen, Joakim ‘Kid Joki’ Harestad, Iselin Solheim, Julie Bergan fra Norge, legger han til.

Kortere låter og et skiftende sjangerfokus

– Hva er det som er så bra med låtskrivercamper?

– Ved siden av at det skrives ny musikk er dette en unik nettverksmøteplass for låtskrivere, mange som ikke kjenner hverandre fra før, og dette skaper nye samarbeidskonstellasjoner. De mest vellykkede ser vi lever videre i etterkant. Campene gir låtskriverne økt kunnskap om låtskriver-prosessen og selve faget ved å bli eksponert for samarbeid med andre låtskrivere der man ofte må ut av komfortsonen sin. En annen ting jeg opplever som bra er noe man sjelden snakker om; nettverk og samarbeid som skjer i bakgrunnen mellom forlag, labels og management. Når flere låtskrivere med forskjellig representasjon skaper et verk leder dette i mange tilfeller automatisk til samarbeid mellom to eller flere bransjeaktører i etterkant, sier Dalchow.

Han har sett en utvikling av samlingen i ti år, ikke bare på det organisatoriske, men også utviklingen i musikken som skapes.

– En veldig interessant erfaring gjennom disse årene er hvordan musikalske stiler og måten å jobbe på har endret seg. Song Farm er et musikalsk trendbarometer. Vi har sett hvordan vi har beveget oss fra klassisk singer-songwriter-stil til rene trackbaserte skriveprosesser, at låtene har blitt kortere og at at sjangerfokus siden starten har gått fra pop/rock a la Coldplay, via EDM til urban. Det blir spennende å se om Song Farm 2019 vil gi oss noe helt nytt.

Helt nødvendig med dugnadsarbeid og eksterne midler
Dalchow forteller videre at de har lært enormt mye siden det hele startet i 2010 ved at de kastet seg inn i det uten at de helt visste hva de gjorde.

– Det var nok bra. Det er enormt mye arbeid med det årlige Song Farm som strekker seg over lang tid. Vi er eksempelvis allerede nå i gang med planleggingsarbeidet for Song Farm 2020. Da vi hadde gjort dette noen ganger fant vi en ramme for budsjettering, planlegging og gjennomføring som fungerer svært bra. Vi har stadig blitt bedre på det organisatoriske og hvordan vi skal få mest mulig camp for de begrensede midlene vi har.

Hvert år har det vært viktig å få med seg eksterne støttespillere, i tillegg til mange dugnadstimer og private midler, noe som blir vanskeligere å få til. Song Farm har siden starten vært et dugnadsbasert non-profitt-prosjekt og derfor har tilskudd fra forskjellige ordninger vært viktig for å få hjulene til å gå rundt.

– Det har vært helt nødvendig for å få dette til. Selv om vi har vært heldige med å få støtte fra NOPA, Music Norway og Musikkforleggerne er vi dessverre i år kraftig underfinansiert. For første gang er det en liten egenandel fra deltagerne som bidrar. I tillegg har vi kuttet alt annet til benet. Resten dekkes av dugnad og private midler. Det blir nok siste gang vi greier det, sier Dalchow.

Kommentarer

Relatert innhold