logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Trade Mission til India

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 20. aug, 2019

Taj Mahal, India (Foto: iStock)

Norsk musikkbransje reiser til India for å bli kjent med den lokale musikkindustrien

India er et musikkmarked som det blir spennende å følge de nærmeste årene. India er i dag verdens syvende største økonomi og det største markedet for smarttelefoner. De tre største strømmetjenestene i landet er drevet av telecomselskaper. India rangerer i dag som det 15. største musikkmarkedet, men det ventes at landet vil være blant topp 10 innen 2022. De indiske inntektene fra innspilt musikk økte i 2018 med hele 24.5%, mot den globale veksten på 9,7 %, ifølge IFPI’s Global Music Rapport 2019.

Les også: Music Norways veikart til India

Den britiske musikkbransjen arrangerer for femte året på rad en delegasjonsreise til Mumbai i India i regi av det britiske Department for International Trade (DIT) i partnerskap med British Phonographic  Industry (BPI), Association of Independent Music (AIM) og Music Publishers Association (MPA). Music Norway tar med seg syv norske musikkselskaper på reisen. Deltakerne vil som en del av programmet besøke den største indiske musikk-konferansen All About Music.

Deltakende selskaper:

  • Nora Collective
  • MER
  • Propeller Recordings
  • Solid Musikk
  • The Orchard
  • Make Music Publishing
  • Dsign Music/ EKKO Music Rights

Innhold
Programmet tar sikte på å gi deltakerne relevant og oppdatert markedskunnskap samt tilrettelegge for nettverksbygging med lokal musikkbransje innen flere sjangere og bransjeområder. Det vil bli spesialiserte paneler, firmabesøk og B2B arrangement. Hele programmet er i regi av DIT, men Music Norway vil også delta samt bistå med å tilrettelegge for de norske deltakerne spesielt.

Reisen vil finne sted fra den 26. til den 30. august.

Et utvalg av programposter 

Dag 1: Nettverkslunsj for norske og britiske delegater. Det vil bli flere paneler om det indiske musikkmarkedet med blant annet CEO for Indian Music Industry (IMI) og representanter for de største streamingtjenestene i landet. Det vil også bli en sesjon dedikert til livemarkedet. Dagen avsluttes med en mottakelse for norsk, britisk og indisk musikkbransje i regi av det norske generalkonsulatet i Mumbai med spesielt inviterte indiske bransjeaktører.

Dag 2: Dagen starter med en speed-meeting sesjon med indisk musikkbransje. Resten av dagen følger delegatene program ved konferansen All About Music.

Dag 3: Dagen vil bestå av program ved All About Music, et firmabesøk hos Jio Saavn og nettverkingsmuligheter på kvelden. (Les mer om Akhila Shankar fra Jio Saavn som var på Øya International.)

Dag 4: Den siste dagen er satt av til firmabesøk hos blant annet Yashraj Film Studios og selskapet Whisteling Woods.

Kommentarer

Relatert innhold