logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Rapport fra India

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 09. sep, 2019

Fra den 26. til den 30. August var Music Norway i India med en bransjedelegasjon

I hele 2019 har India vært et fokusmarked for Music Norway. Året startet med viktige aktører fra markedet som delte sin markedsinnsikt på Eksportdagen, og under Øya kom tre sentrale markedsaktører og delte sine erfaringer med delegatene.

Denne ble fulgt opp med et delegasjonsreise sammen med den britiske musikkbransjen. Britene har for femte året på rad arrangert en delegasjonsreise til Mumbai i India i regi av det britiske Department for International Trade (DIT) i partnerskap med British Phonographic  Industry (BPI), Association of Independent Music (AIM) og Music Publishers Association (MPA). Music Norway tok med seg syv norske musikkselskaper på reisen, som blant annet fikk besøke den største indiske musikk-konferansen All About Music.

Erfaringer
Vi spurte to av deltakerne, Sveinung Rindal fra The Orchard og Ali Wali fra Nora Collective, om hva deres inntrykk av det indiske musikkmarkedet var etter reisen, og hvilke tips han vil gi til førstegangsreisende.

Først ut er Sveinung Rindal:

– Jeg har inntrykk av et musikkmarked med et enormt potensiale og med en god del utfordringer å løse før de når dette. Den store strømmediskusjonen handler om særegne krav til minimumsgarantier fra indiske labels og musikktjenestenes oppblåste tall over brukere med lite data i retur. Dette er ikke SÅ ulikt diskusjonen vi hadde i Norge i 2010-2011. Bransjen hadde også da lite innsyn, sier Rindal

– Det vil i overskuelig framtid være en utfordring i markedet at betalingsvilje og -evne er lav, men så snart man innser at markedet representerer hvert femte menneske på jorden er det også grobunn for en helt annen økonomi enn vi for eksempel har i Norden, fortsetter Rindal.

– Som førstegangsreisende blir man slått av vennligheten og kaoset som møter en overalt. Det mangler ikke på advarsler med tanke på maten, men være obs på at maten er altfor god til å være skeptisk til den. Husk Imodium, avslutter Rindal

Ali Wali:

– Mitt største inntrykk som jeg satt igjen med etter turen til India og møtet med musikkbransjen der nede, det var nok at India er et ekstremt stort marked som lengter etter forandring og fornyelse på alle stadier, og når det skjer så er potensialet for globalisering av markedet virkelig enormt. Det var veldig spennende å se hvordan musikere/artister endelig ser muligheten for hvordan de kan trekke seg unna Bollywood og filmmusikk som eneste karrierevei. Noe annet som var utrolig spennende for en hip-hop/rap/RnB-elsker som meg var å se hvordan urban musikk får mer og mer plass i mainstreamen, akkurat som her hjemme i Norge. WIN!, sier Wali

– Tips til førstegangsreisende: Åpne sinnene deres og nyt. India er et magisk land, avslutter Wali.

Kort om India
India er i dag verdens syvende største økonomi og det største markedet for smarttelefoner. De tre største strømmetjenestene i landet er drevet av telecomselskaper. India rangerer i dag som det 15. største musikkmarkedet, men det ventes at landet vil være blant topp 10 innen 2022. De indiske inntektene fra innspilt musikk økte i 2018 med hele 24.5%, mot den globale veksten på 9,7 %, ifølge IFPI’s Global Music Rapport 2019.

Les også: Music Norways veikart til India

I studio med de indiske stjernebrødrene Salim og Suleiman

Utover deltakelse ved All About Music ble deltakerne tatt med på flere bedriftsbesøk blant annet til Jio Saavn som er Indias største streamingplattform. På bildet over ser vi deltakerne på besøk hos Salimsuleiman, et brødrepar som er regnet for å være blant topp fem av de mest innbringende låtskriverne i India. Den første dagen var det også flere ulike paneler og en mottakelse i den norske generalkonsulens residens.

– Delegasjonen fra Norge representerte svært forskjellige typer musikk så skal bli spennende å så se hva de ulike selskapene får ut av dette på sikt. Dette er et marked som er i en tidlig fase utviklingsmessig med tanke på de etablerte markedene vi kjenner. Vi mener det er en fordel og være tidlig ute med å skaffe seg kunnskap og kontakter i dette markedet som vi vet har stort vekstpotensial, sier Helene D. Broch, strategisk seniorrådgiver i Music Norway.

– Music Norway vil også takke utenrikstjenesten og det norske Generalkonsulatet i Mumbai for å tilrettelegge for kompetanse- og nettverksarbeid på fremmed jord, og ikke minst at generalkonsulen stilte residensen sin til disposisjon for delegasjonene, avslutter Broch.

Dette var de deltakende selskapene: 

  • Nora Collective
  • MER
  • Propeller Recordings
  • Solid Musikk
  • The Orchard
  • Make Music Publishing
  • Dsign Music/ EKKO Music Rights

Kommentarer

Relatert innhold