logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Vi drar til Vill Vill Vest

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 20. sep, 2019

Norsk og internasjonal bransje kommer til Bergen når Vill Vill Vest arrangeres for fjerde år på rad, fra torsdag 26. til lørdag 28. september.

Festivalen er en viktig møteplass der lokale musikkselskap får bygget nettverk med norske og internasjonale bransjeaktører på hjemmebane. I tillegg til over 90 konserter på 12 ulike scener over tre dager, arrangerer Vill Vill Vest en musikkonferanse hvor en rekke foredrag og møteplasser settes opp på Litteraturhuset i Bergen.

Fra Music Norway kommer direktør Kathrine Synnes Finnskog, prosjektleder Karoline Røed Tønnesen og prosjektleder i UK Henrik Sanne Kristensen.

– Det er viktig for oss å være til stede i Bergen og under Vill Vill Vest. Musikkmiljøet i Hordaland har opplevd en solid vekst de siste årene, og i følge rapporten Musikkbransjen i Norge 2011 – 2015 fra BI:CCI vokste verdiskapingen i fylket med hele 75% fra 2011-2015. Denne veksten og større eksportvirksomhet fra regionen gjør det sentralt å være til stede på regionens viktigste møteplass, sier prosjektleder Karoline Røed Tønnesen.

Programmet: 

Torsdag
Vill Vill Vest inviterer til livepodcast med «Kvinner og toppledelse» med Tonje Kaada (Øyafestivalen) Silje Larsen Borgan (Little Big Sister) og vår egen Kathrine Synnes Finnskog (Music Norway) 13:00 i Auditoriet hvis du vil få det med deg live.

Sammen med NKA inviterer vi til festivalens første minglepils kl. 17 på Belgin (Bergen Assembly). Så vi kan møtes og henge med alle de andre fine folka i Bergen denne uken.

– Det er fint å samarbeide med andre organisasjoner som Norske Konsertarrangører. Deres medlemmer er interessante å møte både for våre internasjonale gjester og øvrig norsk bransje – så det er vinn vinn. For oss handler det om å skape de gode møteplassene som legger grunnlag for nye gode relasjoner, fortsetter Karoline Røed Tønnesen.

Fredag

Klokken 12.00 i Auditoriet deltar Music Norways direktør Kathrine Synnes Finnskog i panelet Bergen vs. the World.

«Kygo kjøper tidenes dyreste Bergenhjem,» kunngjorde Bergens Tidende i september 2018. I mai i år skrev samme avis at  «Walker kjøper milliongave til foreldrene sine», som rapporterer hvordan Alan Walker hadde kjøpt en påkostet leilighet for moren og faren. Dette sier ganske mye om hvordan det står til med Bergens musikkeksport. I denne samtalen vil tre eksperter: Geir Luedy (Made), Kathrine Synnes Finnskog (Music Norway) og Ivar Peersen (Enslaved) – prøve å forklare en engelsk journalist bosatt i Berlin – Wyndham Wallace – hvorfor så mye musikk blir sendt ut fra Bergen.

Sammen med Vill Vill Vest har vi gleden av å presentere ytterligere to paneler under årets konferanse. Et ønske om å forstå Spotify bedre og bli kjent med de som styrer plattformen er et stadig ønske fra den norske bransjen. Det er derfor en stor glede å presentere panelet Spotify Playbook: Develop your Audience (14:00 Auditoriet). Paneldeltakerne er Anton Lozinski Manager, Artist & Label Marketing Spotify Nordics og Erika McRoy Head of Artist & Label Marketing Spotify Nordics. Temaet er: What is your main driver for getting your music out of the studio and in front of the right audience?

Panelet vil ta for seg hvordan man kan ta i bruk Spotifys verktøy og data, og hvordan man kan drive historefortelling, koble seg med fansen, og utvikle sitt publikum på nye måter.

Registrer deg her (OBS! Presse vil ikke kunne delta på arrangementet)

Panel 2:
– En viktig faktor for å lykkes i musikkbransjen er å lære av dem som har gjort det samme før, og unngå å gjøre samme feil. Derfor er vi i Music Norway opptatt av å tilrettelegge for gode arenaer for kunnskapsutveksling, og vi er veldig glade for at vi har fått så dyktige bransjetalenter til å dele sine erfaringer i dette panelet, sier Karoline Røed Tønnesen.

Advice to young industry professionals (15:00 Olav H. Hauge)

Unge bransjetalenter deler sine tips om hvordan man lykkes i bransjen. Hva vil det egentlig si å lykkes i et så uoversiktlig og mangefasettert landskap som musikkbransjen i 2019? Hvordan vet man i det hele tatt at man jobber innenfor riktig felt av musikkbransjen, eller at man har havnet hos riktig arbeidsgiver? Kan man skape helt nye muligheter for seg selv, selv om man er fersk i bransjen? Og hvordan skal man best stålsette seg for opp- og nedturer? Paneldeltakerne har vært igjennom prosessen som leder å lykkes i bransjen, og deler dette videre. Deltakerne er Andrew Mikkelsen  (A&R scout for Atlantic Records UK og Sony ATV Music Publishing ), Jennifer Gunn (manager Made Management), Oda Svendby (PR og Marketing strategi Propeller Recordings) moderert av Margit Katharine Bøhn (Nordic Universal Exploitation Team).

Lørdag
– I år utvider Vill Vill Vest med en hel ekstra dag. Lørdag 28.september flytter hele festivalen ned på USF Verftet i samarbeid med utvalgte musikkselskaper. Music Norway er glade for å være med som samarbeidspartner. Vi starter med en båttur og avslutter med en fantastisk avslutningsfest, avslutter Karoline Røed Tønnesen

– Det er selskapene selv som velger hva de vil vise frem på festen. Sammen med Vill Vill Vest vil 13 ulike musikkselskaper gi deg over 20 artister på fire ulike scener på Verftet. Du slipper å slite rundt over hele byen, alt er under samme tak. Sånt blir det fest av, og ikke minst en mulighet til å kikke litt på hva folk har å tilby, sier Simen Korneliussen daglig leder i Vill Vill Vest

Kommentarer

Relatert innhold