logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Delta på Amsterdam Dance Event?

Av Henrik Sanne Kristensen Publisert: 30. sep, 2019

Søknadsfrist 1. oktober.

Amsterdan Dance Event (ADE) er en årlig konferanse- og showcasefestival viet elektronisk musikk, og er en av de viktigste nettverksarenaene av sitt slag i Europa.

Hvert år kommer det tusenvis av publikummere til ADE, noe som gjør uken til en av verdens største og viktigste arenaer for både verdenskjente samt nyetablerte artister og DJer i dance music-sjangeren. Norske artister er i år representert ved blant annet Finnebassen og Da Tweekaz.

Les mer om erfaringene som Erlend Buflaten i Propeller Management og Nils «Noa» Lausund, A&R i Sony Music, har trukket på ADE her.

Samlingspunkt for mange forskjellige aktører
Yonas Aregai, general manager i MER, har vært til stede i Amsterdam de tre foregående årene, blant annet med Alan Walker. Han har opplever møteplassen som en viktig arena innen sin sjanger.

Les også: Digital sjekkliste for bransjetreff

– De siste årene har vi deltatt på ADE og den enorme møteplassen det er for aktører som på en eller annen måte opererer innenfor denne sjangeren av musikk. Med en artist som de siste årene har utviklet seg enormt innenfor dette segmentet, så har det vært viktig for oss å kunne utvide vårt nettverk for å dra veksler på de mulighetene som finnes der ute.

– Hvordan bruker du og MER Amsterdam Dance Event som arena?

– I tillegg til å være til stede på det som er av relevante innslag på det offisielle programmet til ADE, har vi fokusert minst like mye på å treffe flest mulig mennesker, bygge en relasjon til disse, og se om det er noen naturlige krysningspunkter for oss å samarbeide på. Vi har også vært med på å sette opp diverse arrangementer for og med våre artister og partnere, som har vært veldig suksessfulle, sier Aregai.

Les også: ADE på Facebook

– Hva slags folk møter du under arrangementet?

– Man treffer gjerne representanter med en rekke forskjellige interesser og innenfor et bredt spekter. Det er både artister og andre kreatører, i tillegg til bakmenn og -kvinner i forskjellige roller. Management, plateselskap, forlag, bookingagenter, reklamebyråer, kommersielle brands, PR-byråer og mange flere.

– Hva vil du si gjør ADE til en så viktig arena?

– Nettopp det at det er et samlingspunkt for så mange forskjellige aktører innenfor bransjen, og man får mulighet til å bygge nettverk med disse folkene, og utveksle ideer og erfaringer. Fra et norsk og nordisk perspektiv er det for eksempel en perfekt mulighet til å knytte relasjoner til folk som kan hjelpe med å få musikken din ut til andre deler av verden.

Jeg tror derimot at nøkkelen for å få mest mulig ut av dette, er at man har en tydelig idé og målsetning om hva man ønsker å få ut av å delta på ADE, slik det er på andre liknende samlingspunkter, sier Aregai.

Til ADE for første gang for inspirasjon og faglig påfyll
Jennifer Gunn fra Made Management drar i år for første gang på bransjetreffet. Hun skal blant annet reise med artistene SJUR og Havsun for flere sessions satt opp i regi av BMG.

Les også: Utlysning Musikk ut i verden

– Jeg reiser for første gang til ADE for å representere Made managment sin roster. ADE blir et knutepunkt for den elektroniske sjangeren, og bransjerepresentanter fra hele verden kommer tilreisende. For meg som fokuserer internasjonalt og jobber med DJ’er og produsenter i denne sjangeren er dette en relevant festival å delta på. Jeg ser fram til å være til stede for å hente inspirasjon, ny input og energi, holde meg faglig oppdatert, gå i møter, mingle og åpne dører for fremtidige samarbeid for våre artister. Å møte noen ansikt til ansikt og knytte personlige bånd betyr svært mye for videre samarbeid, og ved i kraft av deltakelse på ADE har jeg allerede fått booket inn møter med potensielle samarbeidspartnere fra både Kina, Australia og USA som jeg skal møte der, sier Gunn.

– Under ADE skal jeg dessuten være mentor i mentorprogrammet «She Grows», som er arrangeres i regi av ADE og She Said So. Programmet vil gå over 5 dager og fokuserer på the next generation of professional females. Dette er et viktig tema og noe jeg gleder meg veldig til å være en del av, sier Gunn.

Søk Music Norways ordning for Bransjetilskudd for Møtevirksomhet innen 1. oktober med 4000,- NOK som maks søknadssum. Aktørene må kjøpe festivalpass selv. Det er begrensning på antallet som kan motta tilskudd.

NB! Vi gjør oppmerksom på at det ikke er nødvendig å laste opp møtebekreftelser i akkurat denne søknaden.

Kommentarer

Relatert innhold