logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Åpent Hus: UK Open – det britiske live-markedet

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 02. okt, 2019

The Cure på Øyafestivalen 2019. (Foto: Carl Kristian Johansen)

Ikke gå glipp av Åpent Hus om livemarkedet i UK, hvor vi har invitert to britiske promotører og en agent til panel-samtale.

Storbritannia er verdens tredje største musikkmarked i 2018-tall, ifølge IFPIs Global Music Report, og har lenge vært et svært attraktivt mål for norske aktører med eksportambisjoner.

I 2017 bidro britisk live-musikk med 991 millioner pund til landets økonomi, og hele 29,1 millioner mennesker deltok på en eller annen form for live-arrangement, ifølge en studie utført av UK Music.

Britiske booking-agenter og promotører har stor innflytelse på det europeiske live-markedet, og svært mange av dem som er med på å avgjøre hva som blir morgendagens musikksuksesser, sitter i nettopp Storbritannia.

Les mer: Veikart til Storbritannia

Men det er ikke alltid like enkelt å skjønne hva som skal til for å knekke koden «britisk live-marked».

Hvem er de store aktørene, og kanskje like viktig, hvem er de små? Hvordan jobber agenter og promotører? Hva er egentlig denne festivaløkonomien så mange snakker om, og hvorfor er den blitt så gigantisk? Og hva med Brexit?

I denne utgaven av Åpent Hus presenterer Music Norways UK-kontor en panel-samtale med en agent og to promotører, hvor formålet er å gi en grunnleggende innføring i hvordan det britiske live-markedet er bygget opp og fungerer.

I panelet:
Sally Rafferty – Crosstown Promotions
Sally Dunstone – X-Ray Touring
Sam Bush – Live Nation, moderator

Tid: Onsdag 9. oktober, 10.00 – 12.00
Sted: Music Norway, Observatoriegata 1b

Arrangementet vil bli steramet på Music Norways Facebook-side.

Kommentarer

Relatert innhold