logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Metallica åpner dører for norske band

Av Henrik Sanne Kristensen Publisert: 15. okt, 2019

Bokassa varmer opp for Metallica på Stade de France i Paris i mai 2019. (Foto: Matt Veitch)

Bokassa har merket økning i streaming-tall og konsert-tilbud, og styrket nettverk sitt, som resultat av konsertene med Metallica.

Tidligere i 2019 har Trondheims-bandet Bokassa har vært på veien med Metallica, og i november reiser de på en ny turné i Europa.

Året etter at Kvelertak var supportband for Metallica ble det kjent at Bokassa fikk den samme unike muligheten da Metallica skulle ut på sin «Worldwired Tour» våren 2019.

– Det hele begynte med at Lars Ulrich spilte låten vår ‘Last Night (Was a Real Massacre)’ i radioprogrammet sitt i januar 2018. Vi synes det var ganske sykt at han kjente til oss, og ikke minst at han likte det han hørte og omtalte oss som hans «favorite new band», forklarer Olav Dowkes, trommeslager i Bokassa.

Tok kontakt på Twitter
Ulrich, trommeslager i Metallica, fikk sitt eget radioprogram It’s Electric, på Beats1 Radio i mai 2017, og har siden oppstarten også rukket å trekke frem de norske støy-punkerne i Dark Times. Radioprogrammet har hatt som uttalt mål å «lete frem internasjonale band for et internasjonalt publikum».

Bokassa var altså neste norske band som kunne glede seg over skryt fra Ulrich. Men oppturen stoppet ikke med radiospillingen.

– Noen måneder etter radiospillingen kom det en direktemelding fra Lars på Twitter, hvor han spurte om vi hadde lyst til å komme og si hei når Metallica skulle spille på Telenor Arena den 3. mai. Vi fikk møte ham backstage i noen minutter før konserten, og noen måneder senere ble vi oppringt fra en i Metallicas management og ble tilbudt en support-slot på Europa-turneen de skulle ut på året etter, sier Dowkes.

Bygget team for turneen
Bokassa hadde tidligere vært i studio og spilt inn sitt andre album, og benyttet nå muligheten til å styrke teamet rundt seg og forberede seg på platelansering. De signerte avtale med managementet Endless Music i Nederland og med den britiske etiketten MVKA i Storbritannia, som begge forstod og delte mange av Bokassas fremtidsmål og visjoner.

– Det å lansere albumet i midten av turneen slo oss og label som en god idé da vi kunne ‘tease’ noen av sangene på Metallica-konsertene, men også det faktum at det var mye oppmerksomhet rundt bandet i og med at vi var med på den turneen. Før albumet kom ut, slapp vi også to singler med musikkvideoer, sier Dowkes.

– Løpet for en Metallica-turné er kanskje noe ulikt andre turneer – kan dere fortelle litt om hvordan datoene var lagt opp, og hvordan dere gikk frem for å sett opp egne klubbkonserter underveis?

– Hele turneen var delt opp i fire etapper, eller ‘legs’ som det ble kalt. Hver av disse var på 2-3 uker og som regel innebar det flere lange kjøreturer imellom de forskjellige byene. Det at hver av konsertene på turneen hadde 2-3 dagers pause imellom, åpnet for muligheten til å gjøre våre egne konserter i disse pausene.

– Disse konsertene ble booket av Sharon Richardson fra K2 Agency Ltd., som er ansvarlig for våre konserter utenfor Norge. For vår del var det i grunn fint å få kontrast mellom å spille for 20-30 tusen til å spille for 100 på en liten klubb dagen etter, sier Dowkes.

Dowkes, Jørn Kaarstad og Bård Linga på vei opp på scenen på Rheinenergie Stadion i Köln, Tyskjland, i juni. (Foto: Matt Veitch)

Arenaene Metallica spiller på har stor kapasitet, med alt fra 20 000 til 80 000 publikummere. Kontrastene fra å spille på små klubbscener var noe Bokassa fikk kjenne på kroppen.

– Bokassa som band hadde jo ikke vært i nærheten av å gjøre konserter på denne størrelsen tidligere. Riktig nok hadde vi turnert rundt på Norges største festivaler, Øya, Pstereo og Stavernfestivalen sommeren før, men på sånne festivaler er det jo som regel en eksisterende ‘festivalproduksjon’ hvor man ikke må stille med alt selv. Kontrasten mellom de store og små scenene vi spilte på i sommer har vært mye diskutert innad i bandet, og det er jo en forskjell helt klart. Men til syvende og sist er vi nødt til å levere det samme produktet, om det er for 50 folk på en klubb i Sevilla, eller foran 75 000 under åpen himmel i Mannheim.

– Møtte dere på noen konkrete utfordringer eller humper i veien på turneen?

– Det første vi fant ut 30 minutter før vi skulle på scenen på den første konserten var at noen hadde solgt oss for dårlige antenner til trådløssystemene våre. Dette resulterte i at de første 10 konsertene måtte gjennomføres med 40 meter lange kabler på gitar og bass, som igjen førte til at vi alle ble noe mer statiske på scenen, og at gitar-teknikeren vår fikk hjertet i halsen hver gang gitaristen gikk ut på catwalken. Men etter litt profesjonell hjelp fant vi til slutt ut av det, og de resterende 15 konsertene ble gjort med trådløs gitar og bass, sier Dowkes.

Fra konserten i Slane Castle, Dublin, Irland, i juni. (Foto: Matt Veitch)

– Dette åpnet for mer bevegelse på scenen, som selvsagt er vitalt når man skal levere under konserter, uansett størrelse. Ellers har utstyret vårt for det meste holdt seg bra og gjort jobben det skulle gjøre. Det var noen utfordringer med tanke på at scenen ikke hadde tak, og det regnet på visse konserter. Heldigvis ble ingenting av utstyr alvorlig skadet, så alt i alt har det gått veldig fint, sier Dowkes.

– Hva tar dere med dere av erfaringer og ny kunnskap etter en slik mulighet?

 – Helt konkret kan man vel si at vi har merket en økning i både streamingtall, konserttilbud og et styrket nettverk, som resultat av konsertene med Metallica. Vi så underveis i turneen på streamingtallene at det var mange som lyttet til musikken vår i de byene vi hadde spilt i sammen med Metallica og Ghost.

– Vi legger ut på ny Europa-turné i november og desember, der flere av stedene vi skal spille er byer vi besøkte på turneen med Metallica. Tanken er at den kommende turneen skal legge et grunnlag for oss som band i Europa, slik at vi kan komme tilbake i fremtiden og spille for forhåpentligvis flere folk, sier Dowkes.

Les også: Reisetilskudd oktober 2019

Vinteren 2019 ble Bokassa tildelt reisetilskudd for Metallica-turneen, som bestod av totalt 25 konserter og strakk seg over totalt fire måneder. Bandet mottok også tilskudd i Music Norways nye ordning «Større lanseringer». Bokassa har fått tilslag på reisetilskudd for Europa-turneen i november – desember.

Kommentarer

Relatert innhold