logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norsk og nordisk bransje på trade mission til Tokyo

Av Tina Brodal Publisert: 08. nov, 2019

Låtskriveren og artisten Vilde J på låtskrivercampen i Hokuo i 2018.

12. – 15. november arrangeres Hokuo Music Fest i Tokyo. Det er syvende året på rad at trade misson og låtskrivercampen blir arrangert av NOMEX i den japanske hovedstaden.

En delegasjon bestående av 30 selskap, fire band og syv låtskrivere reiser for å delta. Blant disse finner du disse representantene for norsk bransje:

  • Glenn Larsen fra Indianer
  • Øyvind Strønen fra Artic Rights Mnagement
  • Erlend Buflaten fra Propeller management
  • Jørn Dalchow fra DaWorks
  • Erik Jansen fra Jansen records
  • Terje Ekrene Vik fra Sheep Chase Records

I tillegg reiser låtskriverene Skinnydays, Dag Holtan og Halvor Folstad med følget for å være med på låtskrivercampen som arrangeres av Sony Music Publishing Japan.

Fra Music Norway reiser Kathrine Synnes Finnskog og Karoline Røed Tønnesen.

Japan nest størst i verden

Formålet med trade mission er å skape bygge og videreutvikle nettverk og kontakter mellom nordisk musikkbransje og japanske selskaper, og legge grunnlag for eksportvirtksomhet. Øyvind Strønen fra Artic Rights reiser ned for å delta for første gang. Han mener Japan et marked som byr på unike muligheter.

– Japan er spennende på veldig mange måter. Det er verdens nest største musikkmarked og de har et velfungerende system for lydfestings- og fremføringsrettigheter. Lokalandelen er enorm, men det er gjerne Europeiske låtskrivere som har skrevet musikken og sitter på opphavsrettighetene, sier Strønen.

Salget av musikk på fysiske formater i det japanske musikkmarkedet står for nærmere 90 prosent. Det lokale vertskapet for Hokuo, Creativeman, står bak noen av de største festivalene i Japan, som Loud Park og Summer Sonic, og tar flere internasjonale artister til landet.

-Som nybakt forlegger er det derfor en fantastisk mulighet å få dra og møte menneskene, skape kontaktnettverk og sette seg grundig inn i den Japanske bransjen. Videre er jeg lidenskapelig opptatt av den Japanske kulturen, maten og landet, så jeg gleder meg til å snakke musikk over okonomiyaki og varm sake!, legger han til.

Her kan du lese mer om det japanske markedet: Veikart til Japan

Program for Hokuo 2019

NOMEX er et samarbeid bestående av Music Finland, Export Music Sweden, Music Export Denmark, Music Norway og Iceland Music Export. Det er Music Finland som står for vertsskapet og inviterer japanske bransjeaktører for å bli bedre kjent med nordisk musikk.

Tirsdag, 14. november

-Nordisk sammenkomst (kombinert for trade mission og låtskrivercampen)

Onsdag 15. november

-Seminar:

General Overview and updates, Haji Taniguchi (President, T.G.I. Tokyo Inc)

Brand Collaboration, Seiya Matsumiya (CEO, Black Cat White Cat Music)

Opportunities on broadcasting, Mike Rogers (CEO, Universal Vision)

Booking situation and prospects, Lauren Rose Kocher (COO / Founder, Zaiko)

Jazz market update, Atsuko Yashima (Executive Producer, “Tokyo Jazz” by NHK Enterprises)

Mottagelse på den Norske ambassaden, musikalsk innslag av Siv Jakobsen

Torsdag 16. november

-Hokuo Music Trade Day

-Låtskrivercampen

Låtskrivercampen organiseres av Sony Music Publishing Japan. Sessions blir arrangert 14. – 16. november. Campen avsluttes med en lyttesession fredag 16. november.

Kommentarer

Relatert innhold