logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Luft Recordings satser i UK og USA

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 22. nov, 2019

Andrew Murray Baardsen i Luft Recordings (foto: Andreas Bjørseth)

Andrew Baardsen svarer på tre raske spørsmål om Luft Recordings lansering i USA og UK.

Fredag den 22. november lanserer Luft Recordings ny EP med Sassy 009 «Kill Sassy 009». Vi har snakket med Andrew Baardsen om lanseringen.

Bygge nettverk
– Du har nettopp vært i London. Hva skjedde der?

– Det startet med frokost på Breakfast Club med Sassy 009 hvor vi fikk akkurat nok tid til å diskutere hvor vi karrieremessig er i et marked som har vist oss stor interesse og en solide bransje med øynene rettet mot oss. Vi trenger nå å konvertere hype og industri-interesse til fans og publikum. Ingen bedre måte å gjøre det enn å spille live, derfor hadde vi en deilig lunsj med vår agent Andy Duggan i Primary Talent.

Les også: Intervju med Sassy 009 i Dazed

Baardsen har enda ikke signert publishing-avtale så dette er et interessant tema for Luft og Sassy 009.

– Vi prøver å finne riktig samarbeidspartner som skjønner hvordan Sunniva (Lindgaard, Sassy 009) og  min rolle som produsent kan få max utbytte. Sunniva har talent på artistsiden men også som en co-writer, noe verden vil se 6. desember da Luft Recordings slipper en sassy 009 colab låt med kanskje den største bedroom-pop artisten i verden.

Les mer om bransjetilskuddsordningen

Ny EP
Du lanserer ny EP med Sassy 009 i dag. Hvilke markeder satser du på?

– Helt rått at KILL SASSY 009 er ute. Den showcaser at SASSY 009 er en av artistene som tør å være med å markere hvordan det neste tiåret skal låte og føles ut. Det gjør meg stolt. Vårt største marked er USA med klar margin. De elsker blandinga mellom indie og elektronisk som SASSY tilbyr.

UK er deres nest største marked.

– Sykt smud å lande «New Music Friday» UK i dag med en medium sær låt som ‘Okay’ er!

– En del av strategien vår baserer seg også på å treffe “riktig” cred publikasjoner (Dazed, i-D, Pitchfork ++) som ofte baserer seg ut fra London, New York og Berlin. Da må vi følge opp å være synlig der. Jeg skulle ønske vi hadde mer penger/midler til å analysere publikumet vårt for å så kunne drive mer med direkte digital targeting, men vi er et mikroselskap med mange hatter på hodet og 24 timer i døgnet, sier Baardsen.

Luft Recordings har mottatt bransjetilskudd til møtevirksomhet og markedsføringstiltak. Les mer om ordningene på stikk.no

Kommentarer

Relatert innhold