logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

12 tips til utøvere og opphavere

Av Tina Brodal Publisert: 18. mar, 2020

Jørn Dalchow fra daWorks har publisert «12 tips til utøvere og opphavere».

Jørn Dalchow fra daWorks har publisert 12 tips til utøvere og opphavere.

Nylig publiserte Dalchow «12 tips til utøvere og opphavere» på Facebook-siden «Bransja-prat». I innlegget skriver han blant annet at «i en hektisk hverdag er det mye utøvere og opphavere vanligvis ikke får tid til – eller som utsettes. Når hverdagen nå endres for veldig mange i musikklivet kan det være lurt å sette av tid til kreative og administrative oppgaver som du kan gjøre hjemmefra og som vil være matnyttig for deg i fremtiden. Det er viktig å ikke bare tenke kortsiktig nå, men også langsiktig.»

Her er Dalchows 12 tips til utøvere og opphavere:

1. Gå gjennom alle verkene dine på Tono og sjekke om noe ikke er registrert, om titler må rettes, om opphavere og fordeling er korrekt og registrere manglende konsertrapporter.

2. Gå gjennom alle innspillinger du deltar på og/eller eier hos Gramo og sjekke om noe ikke er registrert, om titler må rettes, om oppførte utøvere og produsenter er korrekt og utøverkategori og produsentfordeling er korrekt (sistnevnte ifm. avtaler der flere skal motta produsentvederlag)?

3. Gå over dine medlemskap og forvaltningsavtaler: Er det noe du har oversett, steder du burde hatt avtale eller medlemskap? (f.eks. vederlagsorganisasjoner som Tono/Gramo, interesseorganisasjoner som Gramart/Creo, IFPI/Fono, Musikkforleggerne, NOPA/NKF).

4. Søknadsskriving: Det er mange søknadsfrister utover våren til forskjellige tilskuddsordninger innenfor musikkfeltet. Ta deg god tid, les og følg søknadskravene.

5. Oppdatere dine profiler: Om du ikke har tilgang på dine Spotify- og Apple Music-profiler, så be om tilgang. Har du ikke YouTube-kanal, så opprett dette. Om du ikke har verifisert Official Artist Channel, så be om dette (https://artists.youtube.com). Oppdater alle profilene dine med bilder, biografi, spillelister, videoer, få tilgang til Songkick for konsertlistinger på bl.a. Spotify og søk om Canvas på Spotify.

6. Oppdatere hjemmesiden din.

7. Oppdatere profiler du har på sosiale medier.

8. Skrive ny musikk.

9. Gjennomføre co-writes med andre på Skype, FaceTime og Google Hangouts.

10. Jobbe med nye produksjoner/innspillinger.

11. Kunnskapsoppdatering: Det finnes utrolig mye interessant musikkbransjekunnskap å få med seg online. Se alle videoene på Spotify for Artists (https://artists.spotify.com/videos/best-advice), hør podcaster, se videoer på YouTube eller les bøker om teamer du bør bli mer oppdatert på.

12. Karriereplanlegging: Lag en plan med målsettinger, aktiviteter, samarbeidspartnere/støtteapparat, avtaler, fremdrifts-tidsplan med milepæler, image-utvikling, publikumsbygging og budsjett/finansiering for de neste 2-3 årene.

Kommentarer

Relatert innhold