logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

 Årets Internasjonale Suksess: Fra gutterommet til Coachella

Av Tina Brodal Publisert: 30. apr, 2020

Det som startet som et hjemmesnekret prosjekt med gleden i fokus, har for lengst kapret hjertene til fans over hele verden.

Mye har skjedd siden Nicolas Pablo Rivera Muñoz, bedre kjent som «boy pablo», fremførte låtene sine foran sine felleselever på Kongshaug Musikkgymnas utenfor Bergen sammen med vennegjengen. Det som startet som et hjemmesnekret prosjekt med gleden i fokus, har for lengst tatt av langt utenfor landegrensen. 22-åringen har med sine indielåter de siste årene kapret hjertene til fans over hele verden, lenge før han ble plukket opp av hjemmepublikumet. Vennegjengen, som nå er blitt et brennende varmt liveband, er fortsatt med. Prosjektet alle involverte drev fra gutterommet er nå blitt et internasjonalt artist-prosjekt og plateselskap (777 MUSIC).

Les mer: De nominerte til Årets internasjonale suksess 2019

Ifølge manageren Benjamin Fabio er gleden av å produsere, skrive og framføre like genuin så langt inn i den internasjonale suksessen som den var da Nicolás skrev og ga ut sin første låt i 2016. Siden det er det blitt sluppet to EPer, blitt turnert i Asia, Nord-Amerika og Europa. I tillegg ble bandet booket til Coachella i 2019, som eneste norske artist på plakaten.

Solgte ut konserter på tre kontinenter
I 2018 solgte boy pablo ut konserter på tre kontinenter og bandet kickstartet turneen i Warszawa i Polen, før ferden gikk videre i Europa, Nord-Amerika, og avsluttet i Makati på Filippinene. Oktober 2018 ble hans kritikerroste andre EP, «Soy Pablo» sluppet. I tillegg skrev Musikkmagasinet NME at man skulle holde øye med bandet i fremover i tiden som kommer. Det samme året rakk Boy Pablo også å vinne en pris under P3 Gull som «Årets nykommer» samt å bli nominert til Spellemann i kategoriene «Indie» og «Årets gjennombrudd & Gramo-stipend.»

Les mer: Årets Internasjonale Suksess: Hentet til LA av stjerneprodusent Benny Blanco

I 2017 ble musikkvideoen til låten «Everytime» lansert. Noen måneder senere plukket algerytmen til YouTube videoen opp, noe som gjorde at videoen ble viral. I skrivende stund har musikkvideoen 29 millioner avspillinger.

Juryens begrunnelse
Nicolás Pablo Rivera Muñoz (22) startet prosjektet boy pablo i 2015 og slapp sin første låt i 2016. Siden den tid har han klart å nå ut i verden med indiemusikk sin. I 2018 ga han ut sin andre EP, Soy Pablo, og ble kåret til «Årets Nykommer» av P3 Gull. Han har gått viralt på YouTube med over 28 millioner avspillinger på én musikkvideo og solgte ut konserter på tre kontinenter i løpet av 2018. Det internasjonale gjennombruddet bekreftes nok en gang ved at Boy Pablo var den eneste norske artisten som ble booket til den toneangivende amerikanske Coachella-festivalen i 2019. Boy Pablo var i fjor nominert til Spellemann i kategoriene «Indie» og «Årets gjennombrudd & Gramo-stipend», hvor han stakk av med den gjeve seieren i sistnevnte kategori. I år er han igjen nominert, denne gangen i kategorien «Musikkvideo» for låten «Feeling Lonely».

Årets Internasjonale Suksess skal løfte frem artister, låtskrivere og produsenter som har bragt norsk musikk ut over landegrensene, som fremmer norske suksesshistorier i utlandet, og som stimulerer en hel bransje til å satse internasjonalt. Tidligere prisvinnere er Stargate (2018), Ina Wroldsen (2017), Alan Walker (2016) og Kygo (2015).
De øvrige nominerte er: Aurora, Caroline Ailin, Lise Davidsen og Cashmere Cat, og hver og en blir presentert de neste dagene. Selve vinneren blir trukket i forbindelse med Spellemann i helgen som kommer.

Kommentarer

Relatert innhold