logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Avlysninger og utsettelser preger samtidsfeltet

Av Einar Idsøe Eidsvåg Publisert: 14. apr, 2020

Det Norske Solistkor.

Vi har tatt temperaturen i samtidsfeltet og forhørt oss om den nye hverdagen.

Etter retningslinjene lansert 7. april så blir det ikke mulighet for å arrangere kulturarrangement før 15.juni, og det kan bli forlenget. Dette får konsekvenser for konserter og festivaler.

Festspillene i Bergen vil for eksempel ikke bli avviklet i år slik vi kjenner den og arbeider med en alternativ type avvikling. Utenlandsreiser og fremføringer utenfor Norge blir også avlyst eller utsatt.

Les også: Musikkforlagene ser de største tapene på lang sikt

Utfordrende situasjon 
For selskapene som i stor grad jobber mot utlandet og har den største andel av inntekter derfra, så er pandemi-situasjonen ekstremt sårbar.

Marthe Heggenhougen i Vibe Agency, som booker artister som Susanna, Erlend Apneseth Trio, Building Instrument og Gard Nilssen, kan fortelle at denne tiden er enormt krevende for et lite selskap som ble startet i 2018.  Vibe har derav ikke krav på kompensasjon fra staten og de jobber utelukkende på provisjon. Det betyr ingen spillejobber, og ingen inntekter.

– Alle er avventende og sitter på gjerdet for spillejobber til sommeren, så å planlegge i sin helhet er utrolig utfordrende, sier Heggenhougen.

Les mer: Marthe Heggenhougen om etterspørselen etter norsk jazz 

Grammy-vinner Morten Lindberg i plateselskapet 2L sier at vi alle går inn i en utrolig vanskelig tid nå fremover.

– Dette er så massivt at den virkeligheten vi kommer ut til i andre enden vil være dramatisk annerledes. På den positive siden er det godt å ta et lite skritt ut av hamsterhjulet og nullstille hodet. Der hvor musikkbransjen i lang tid har vært i en turbulent omstilling tror jeg nok denne situasjonen vil være en utløsende faktorer for nye verdisett både for innhold, formidling og forretningsdrift i kulturbransjen, sier Lindberg.

Les mer: Lindberg vinner Grammy 

Matic Gajsek er manager for Eldbjørg Hemsing og jobber spesifikt mot Tyskland, Kina og USA. Gajsek forteller at dette treffer deres virksomhet hardt. Hemsing skulle blant annet holde konsert i Royal Albert Hall med Royal Philharmonic Orchestra den 13. april. Den konserter ble avlyst og flere står i fare.

Uvisshet preger sommeren
Komponist Jan Martin Smørdal skulle hatt spillejobb på det anerkjente konsertstedet Cafe OTO i London i mars med Ensemble NEON. Den er utsatt inntil videre, og for tiden skriver Smørdal på et verk som skulle vært fremført på en høyprofilert festival i Tyskland på sensommeren, som han ikke vet helt hva skjer med enda.

– Det er utfordrende å ha hjemmeskole, være midt oppi dette ukjente, og skulle skrive samtidig, sier Smørdal.

Det Norske Solistkor (DNS) ved Ingvild Skaatan kan fortelle at samme dag som Norge «stengte» stod de klare til å spille inn ny plate, men at det ble avlyst. Flere konserter er også blitt avlyst, blant annet en i Tyskland, påskekonsert med Oslo-Filharmonien, Festspillene i Bergen og Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival. Senere i høst har DNS planlagt et stort 70 års jubileum da de har eksistert i 70år. DNS håper fremdeles å kunne gjennomføre dette.

Avlysninger rammer toppår  
Sammen med librettist Øystein Wiik skulle Gisle Kverndokk hatt to premierer i Østerrike i april. Den østerrikske premieren på musikalen «Vincent Van Gogh» skulle vært 2. april på Musical Frühling Gmunden. Den er nå utsatt et år. Verdenspremieren på «Fanny und Alexander» skulle vært 4. april på Landestheater Linz. Det jobbes nå med å få produksjonen opp i neste sesong.

Les mer: Høy aktivitet for Gisle Kverndokk i utlandet 

Kverndokk skulle også hatt nypremiere på barneoperaen «Purriot og den forsvunne bronsehesten», med libretto av Bjørn Rørvik, på den Den Norske Opera og Ballett den 23. april. Den er også avlyst. En stor oppsetning av musikalen «Rosens Navn» skal ha premiere 12. juni under Luisenburg Festspiele i Wunsiedel, Bayern. Den er ikke gitt opp enda, og blir i verste fall utsatt et år.

Gjør en alt det avlyste og utsatte om til penger, så ser komponisten på et antatt tap på ca 350.000 kroner.

– Ja, det er vanvittig mange avlysninger nå, og flere står i fare. Dette skulle vært et toppår for meg. Nå blir det det motsatte, sier Kverndokk.

Kommentarer

Relatert innhold