logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Bransjen demonstrerer: #RedAlertNorge

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 29. sep, 2020

Onsdag den 30. september klokken 12.00 samles bransjen for de selvstendig næringsdrivende som gjør store og små kulturarrangementer mulig å gjennomføre.

Kampanjen #RedAlertNorge er skapt for å støtte selvstendig næringsdrivende med kunst, kultur og event som sin inntektskilde. Regjeringen legger opp til at kompensasjonsordningen denne gruppen har mottatt blir stanset den 1. november og kuttes med 2,2 milliarder kroner. Bransjen har gjennom Musikkindustriens næringsråd tidligere belyst hvilke utfordringer selvstendig næringsdrivende står overfor som følge av krisen i  en egen undersøkelse.

Les mer: BI-rapport: Bransjen er hardt rammet

Vi har bedt forbundsleder i Creo, Hans Ole Rian, kommentere situasjonen:

– Fra 1. November vil mange dyktige folk i bransjen stå helt uten inntekt. Allerede nå er kompetanseflukten i gang og vi mister nøkkelpersonell som det tar årevis å erstatte. Ikke bare mister vi dyktige teknikere, unge som gamle, men kulturlivet mister også mange musikerne og kunstnerne. Dette er kortsiktig politikk for en næring som samfunnet garantert kommer til å trenge når vi igjen kan samle folk rundt store kulturopplevelser, sier Rian.

– Så kjære regjering og storting; Vi trenger hjelp for å komme oss gjennom denne krisa! fortsetter Rian.

– Forleng kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende. Styrk støtteordningene til kulturlivet og hjelp oss gjennom dette, så skal vi stå klare til å rigge de store opplevelsene når Koronakrisa er over, avslutter Rian.

Les mer: #RedAlertNorges FB-sider

Demonstrasjonen
Av smittevernshensyn blir den fysiske demonstrasjonen reservert for forhåndspåmeldte deltakere, men arrangørene oppfordrer folk til å følge livestreamen på deres Facebookside.

Kulturbygg flombelyst i rødt
#RedAlert aksjonen startet i USA og har spredt seg til mange land. Et viktig virkemiddel i kampanjen er å flombelyse kjente kulturbygg i rødt lys for å vise at kulturbransjen har store utfordringer som følge av koronapandemien. Menneskene bak aksjonen oppfordrer alle som vil bidra til å oppsøke sitt lokale kulturbygg som er med på aksjonen og ta et bilde på kvelden den 30. september, og så dele dette på sosiale medier med emneknaggen #RedAlertNorge.

Disse kulturinstitusjonene var registrert påmeldt til aksjonen den 29. september klokken 12.20:

Oslo og omegn:
Munchmuseet
Deichmann
Den norske Opera og Ballet i Oslo
Det Norske Teatret
Nationaltheatret
Konserthuset
Riksscenen
Oslo spektrum
Popsenteret
Holmenkollen
Vega Scene
Telenor Arena
Salt
Jacob Kirke

Trondheim:
Festningen
Nidarosdomen (har fått 90% ok)
Rockheim (går i rødt med teksten #redalert og #wemakeevents)
Olavshallen
Trøndelag Teater
Rosendal Teater
Trykkeriet Scene
Tyven Scene
Lobbyen Scene
Dokkhuset Scene
Byscenen

Andre steder:
Kulturfabrikken i Kristiansund
Vingrom Kirke – Lillehammer
Sigrid Undsets Plass – Lillehammer
Nikkers – Lillehammer
Fabrikken – Lillehammer
Rådhuset i Elverum
Grieghallen – Bergen
Karlsøyfestivalen – Karlsøypuben – Karlsøya
Svalbard kulturhus
Sarpsborg scene
Hadeland Kultursal i Gran
Musikk-Kjeller‘n i Gran (klubbscene)
Glassheim Rock & Kulturscene på Jevnaker (klubbscene)
Marienlyst på Jaren (nylig oppgradert utescene som skulle ha vært brukt til to lokale show i sommer)
Størenslunden i Brandbu (utendørs amfiscene)

Oppdatert liste vil bli publisert fortløpende her 

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere