logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Matoma: – Coachella er en milepæl i karrieren min

Av Matoma: – Coachella er en milepæl i karrieren min Publisert: 23. mai, 2016

Matoma på Coachella (Foto: Instagram)

Matoma spilte for 50.000 fans og amerikanske bransjefolk.

Siden oppstarten i 1999 så har Coachella Valley Music and Arts Festival ved California-ørkenbyen Indio blitt en av USAs største festivaler, med nesten 200.000 solgte billetter i 2015. I år var Norge representert av Lido, Lemaitre og Jerry Folk, som alle er bosatt i Los Angeles, samt Trondheims-baserte Matoma. Sistnevnte fikk den beste spilletiden i festivalens største telt, hvor han spilte for over 50.000 mennesker via festivalens to helger.

Matoma alias 24 år gamle Tom Stræte Lagergren er signert til Warner, med Andrew Jackson fra Milton Archer som manager og Ferry Rais fra APA Agency som agent. Music Norway traff godt fornøyde Matoma og Ferry noen dager etter Coachella, hvor de tok seg en velfortjent pust i bakken og snakket om dagene i ørkendalen.

Matoma med Nico & Vinz, Akon og Sean Paul (Foto: Instagram)

– Coachella er kanskje verdens mest prestisjefylte festival å spille på, og det er en fantastisk følelse å stå på den scenen, forteller Matoma.

– På den første konserten var det 25-30.000 folk, og på den andre kom det 30-35.000. Når du ser folk synge med til låtene dine og responsen som kom på alle gjesteartistene… Nei, jeg hadde gåsehud gjennom hele settet, samtidig som jeg var nervøs. Alle spillejobber er viktige, men Coachella er en milepæl i karrieren min så langt.

– Hvorfor er Coachella så viktig?

– Det er så mange amerikanske bransjefolk der. Alle viktige promotører og bookingfolk, masse radiofolk, alle kommer for å sjekke ut artistene. Det er stort, tenk deg VG-lista ganger 10. På konsertene mine var det packed med bransjefolk, noe som kan være en game-changer. Nå fikk de se hva Matoma står for, hva jeg tilfører. Det er så enkelt som å «spread the love», ler Flisa-gutten fornøyd mens han sier slagordet sitt.

Ferry Rais i APA Agency er agent for Matoma. (Foto: privat)

Ferry Rais beskriver Coachella som «alle artisters drøm», og mener festivalen er veldig selektive.

– Helt fra starten så har Coachella blitt en viktig tastemaker for globale arenaer. Det er ikke bare en fest eller konsert, det er en stor opplevelse.

Han er overveldet over responsen på Matomas sett, og mener festivalsjefene har lagt merke til at klienten hans er en trendsetter.

– Det er ikke hver dag man ser en artist ta ut folk som Ja Rule, Sean Paul, Akon, Nico & Vinz på scenen. Tom har en aura med positiv energi som er tiltrekkende på en unik måte. Alle som så Matomas opptreden på Coachella følte den energien. Festivalen trenger genuine artister som Matoma, som via musikken sin har blitt en «influencer» som lager trender med sin unike stil. Når du har en artist som Matoma så gjelder det å få ham på radaren til Paul Tollet (grunnleggeren av Coachella) og vise hvorfor artisten din fortjener å spille der, forteller Rais.

Matoma fikk ikke bare lov å spille på Coachella; han endte opp i det store Sahara-teltet lørdag kveld, som er godt gjort at en fortsatt relativt ny artist. Nordmannen forteller at det ikke var enkelt.

– Uten engasjementet til Ferry og manageren min Andrew så hadde jeg ikke endt opp å spille på den scenen lørdag kveld. Det var en kamp, for Coachella ville egentlig ha meg på mye tidligere. Men de ble overbevist og skjønte at settet mitt passet bra når de så hvilke store gjester jeg skulle ha med og hvor mye penger og ressurser vi hadde brukt på visuals. Det var en god investering.

Kommentarer

Relatert innhold