logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Dette skjer på Midem i år

Av Dette skjer på Midem i år Publisert: 07. mai, 2015

Fra 4. – 8. juni arrangeres Midem for 48. gang i Cannes. Music Norway vil sammen med 24 norske selskaper være blant de 6000 delegatene tilstede i Sør-Frankrike.

I nesten 50 år har Midem, eller Marché International du Disque et de l’Edition Musicale som konferansen egentlig heter, blitt arrangert i Cannes i Frankrike. I 2014 var over 6150 delegater tilstede og du hadde mulighet til å møte 1236 selskaper fra 75 land på stands.

Showcase- og nettverksarenaen har lang tradisjon for besøk av norsk bransje. MIC var fra tidlig 80-tallet tilstede, og senere tok MEN over. Etter sammenslåingen ble fokuset på Midem videreført og dette blir 3. året Music Norway drar ned sammen med flere norske selskaper.

I år skal Music Norway og Music Finland ha en felles stand i konferansesalen. Standen er bemannet og det vil bli mulig for delegatene å holde av møtebord gratis i området. Nytt for året er at festivalen er flyttet fra vinter til sommer. Hvordan dette vil påvirke innholdet er enda uavklart. En senere evaluering vil vise om Midem fortsatt skal være et prioritert prosjekt hos Music Norway.

Les også: Midem flyttes fra januar til juni

– Det er viktig at vi stadig evaluerer prosjektene vi har. Etter flere år på Midem vil vi se nærmere på om Music Norways tilstedeværelse fortsatt er viktig eller om det vil være mer gunstig å legge våre ressurser i nye arenaer, forteller Music Norways prosjektkoordinator Karoline Røed Tønnesen.

Kai Robøle fra Waterfall ser fortsatt stor verdi av Midem, blant annet som årets viktigste møteplass.

– Til tross for at Midem har flyttet til juni ser det ut til at majoriteten av mitt nettverk og de jeg ønsker og har behov for å treffe vil være der i år også. Mange har ventet til siste liten, men de kommer.

Det er fortsatt mulighet for å være med til Midem 2015. Gjennom Music Norway får du mulighet til å melde deg på til en rabattert pris.

Et annet fortrinn Midem har er at direktører og andre beslutningstakere i større grad drar til Midem enn andre konferanser i Europa.

– Midem har alltid vært en av vår viktigste nettverksarenaer generelt, og den konferansen det kommer flest fra USA spesielt. For min del handler det også om at beslutningstakere (MD/CEO’s) er representert i større grad på Midem enn på en del av de andre alternative konferansene.

Alfred Hall valgt ut til Midem Artist Accelerator

Alfred Hall

Blant de 14 finalistene i årets Artist Accelerator er Alfred Hall. Programmets mål er å gi økt internasjonale oppmerksomhet til finalistene og som en del av programmet får Alfred Hall blant annet en showcase på festivalens hovedscene i tillegg til flere viktige møter.

Duoen har det siste året fått mye oppmerksomhet for to velplasserte sync-avtaler; en trailer for Netflix-serien ‘Derek’ og en reklame for det mexicanske ølet ‘Pacifico’ som resulterte i flere hundretusen strømminger. Alfred Hall er signert til Waterfall Music og Robøle har stort fokus på duoen under konferansen.

– I år har vi naturlig nok hovedfokus på Alfred Hall, men kommer også til å jobbe med å finne samarbeidspartnere for Ida Jenshus og Egil Olsen i fortrinnsvis Tyskland og USA. Vi kommer også til å ha en del møter med sync-relaterte aktører vi allerede har kontakt med i forhold til hele forlagskatalogen.

Fra Music Norway vil Karoline Røed Tønnesen og Erlend Buflaten være tilstede. Andre norske selskaper er Artist Vision, Curling Legs, DaWorks, Egmont Kids Media Nordic, Etnisk musikkklubb, Grappa Musikkforlag, Hacate Entertainment Group, Indie Recordings, Losen Records, Make Music Publishing, Mountain Music, Musikkforleggerne, Musikkoperatørene, Soundrop og Waterfall Music.

Kommentarer

Relatert innhold