logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Digital versjon av WISE Conference i Kina

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 27. aug, 2020

Den kinesiske WISE-konferansen starter fredag 28. august og man kan delta digitalt.

WISE-konferansen ble grunnlagt i 2018 for å etablere dialog mellom flere forskjellige kreative sektorer med det formål å diskutere hvordan man skal innrette seg for fremtiden.

Konferansen starter fredag 28. august og i 2020 er Reeperbahn Festival samarbeidspartner. Som en del av WISE vil en del av konferansen streames fra  Festsaal Kreuzberg i Berlin.

Les mer om det eventet HER 

Vi har tidligere skrevet om at man kunne søke seg til WISE via Reeperbahn i denne artikkelen.

Det vil også streames fra Shanghai og Chengdu. Det er mulig å skaffe seg billetter og tilgang til konferansen HER

Vi har snakket med Phillipp Grefer i FakeMusicMedia, som startet WISE tilbake i 2018.

– Har det kinesiske musikkmarkedet kommet lenger i bedring fra Covid 19-lockdown enn de fleste andre land?

– Denne fredagen i Shanghai vil vi ha et fullverdig WISE club party i samarbeid med United We Stream Asia mens vi i Beijing skal kjøre en matchmaking for Reeperbahn Festival med et nettverks-etterfest og et band som spiller.

– Beijing hadde de strengeste lockdown-reglene og da det var en 2. bølge for omtrent to måneder siden bestemte vi oss for å legge stort sett hele programmet på nettet. Det har vært en overraskelse for oss at nå kan vi faktisk gjøre arrangementer igjen i Kina. Fullverdige festivaler skjer nå. Som alltid: I Kina beveger alt seg raskere.

Les også: Veikart til Kina

– På hvilken måte vil du si at det å delta på WISE vil være til nytte for musikkselskaper fra Europa og Vesten? Og er du optimistisk med hensyn til veksten i det kinesiske markedet som et marked for musikk fra utlandet?

– Det er én ting å komme inn på det kinesiske markedet, men ærlig talt tror jeg det folk i Europa virkelig må spørre seg er: Når og hvordan kommer det kinesiske markedet inn i oss? Det skjer allerede, se TikTok eller Tencent. Og kanskje WISE kan gi en idé hvor man kan få en paraply. Ikke undervurder makten til 1,4 milliarder mennesker.

– I mitt hode er det absolutt ingen tvil om at Kina vil være det største eller i det minste nest største markedet innen ALT i løpet av de neste 10 årene, i det minste hvis det fortsetter som har gjort de siste 10 årene. Og verden kan også se mye mer kinesisk ut da.

Les også: Ad hoc-ordningen i Music Norway

– Hva slags kinesiske bransjeaktører bør norske selskaper fokusere på å bli kjent? Hva trenger du for å lykkes med å jobbe mot det kinesiske markedet?

– Markedet skifter stadig og går veldig raskt. Jeg tror en smartere strategi enn å fokusere på spesifikt selskap er å fokusere på å bygge personlige relasjoner med nøkkelpersoner, mennesker som har god kunnskap om markedet og riktig personlig guanxi (relasjoner) Du trenger i utgangspunktet folk som forklarer markedet for deg og kan åpne en dør eller to, sier Grefer.

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere