logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Europeisk music/tech nettverk lanserer global innovasjonsutfordring

Av Tina Brodal Publisert: 15. apr, 2020

#NextStageChallenge; et hackathon som ønsker å stimulere til nytenkning rundt hvordan vi best kan ta musikk- og kulturarrangementer digitalt.

Europas ledende music/tech organisasjoner slår seg sammen for å heie fram bærekraftige og engasjerende tekniske løsninger rundt digitale arrangement i et forsøk på demme opp for COVID-19s ødeleggende effekter på livesektoren.

Mandag 20. april er det et kick-off / Q&A webinar for deltakere som er nysgjerrige på initiativet.

Skal dyrke frem løsninger
#NextStageChallenge er et initiativ som tar sikte på å dyrke fram raske og men også potensielt varige løsninger gjennom et 2-uker langt hackathon. Vinnerene av hackathon’et får tilgang til et akkseleratorprogram i regi av LeanSquare, en europeisk investor og akkselerator samt arrangør av den anerkjente music/tech konferansensen Wallifornia. Vinnerne får også anledningen til å utvikle og presentere ideen på en planlagt digital konferanse senere i mai der et europeisk nettverk av relevant bransje, fagmiljø og investorer vil samles.

Les mer: Bransjen skal opp å stå igjen

Avgjørende for fremtiden
Erik Brataas fra det nystartet investorselskapet indie5000  har langt fartstid i norsk musikkbransjen og var med på å starte en av Norges mest vellykkete music/tech selskaper med Phonofile. Brataas er med som mentor i hackathonet, og sier det er avgjørende med slike nytenkende initiativer for at bransjen skal kunne overleve i fremtiden.

– Nye bærekraftige online-liveopplevelser og måter å engasjere fans på vil være avgjørende for å utvikle nye inntektsstrømmer og forretningsmodeller som kan overleve Covid-19 og være en integrert del av bransjens fremtid. Music Norways posisjon og tilknytting til dette europeiske initiativet og nettverket sikrer at nordiske perspektiver og verdier er en del av disse inspirerende innovasjonsprosessene i Europa, sier Brataas.

Italienske Stefano Fasciani, Førsteamanuensis på Institutt for Musikkvitenskap på UiO, er også mentor i hackatonet. Både Fasciani, Brataas og Music Norway’s egen Jonas Vebner er med i MIRs arbeidsgruppe for oppstart/teknologi og bidrar inn til initiativet på vegne av det norske feltet.

Skal utforske løsninger
#NextStageChallenge begynner med en åpen utlysning frem til 24. april 2020. I løpet av en to ukers periode som begynner 27. april, vil selskaper, bedrifter og enkeltpersoner kunne utforske løsninger knyttet til tre hovedområder:

Access (creation, production, broadcasting and curation)

Fan Engagement (audience, user experience, immersive technologies)

Value (monetisation, monitoring, rights management)

Les mer: Musikkkontorene lanserer webside

Europeisk samarbeid
Initiativet er en samarbeid som skjer mellom nøkkelaktører i den europeiske music/tech scenen som bla Music Innovation Hub (Italia), Music Tech Germany (Tyskland), Music Ally (UK), Sacem (Frankrike), Sound Diplomacy (UK), STHLM Music City (Sverige) , Technoport (Luxembourg), Teosto (Finland), TheLynk (Frankrike), Wallifornia Music Tech (Belgia) og ikke minst Music Norway.

Jonas Vebner i Music Norway sier ny teknologi alltid har vært en av de viktigste driverne for nye forretningsmodeller og inntektsstrømmer i musikkbransjen, fra ala carte downloads til dagens strømmemarked.

– For Music Norway har det alltid vært viktig å være tett på dette feltet som har født initiativ som vår egen music/tech akkselerator MashUP Norway, ulike meet-up serier og diverse samarbeid med viktige arenaer som Slush, Sonar +D og Oslo Innovation Week for å nevne noen. Music Norway har ellers gleden av å koordinere et uformelt nasjonalt nettverk av music/tech gründere hvor det er spesielt mye spennende aktivitet om dagen, sier Vebner.

Les mer: Lanserer Norges største digitale musikkfestival

Vebner påpeker hvordan dagens situasjon gjør at både nye og gamle aktører, både innenfor og utenfor musikkbransjen, tester ut hvordan en best kan kjøre digitale livearrangement.

– Men om de nye plattformene skal stå seg post-covid blir det viktig å tenke nytt rundt selve opplevelsen av å delta på digitale arrangement så betalingsvilje ikke uteblir i tøff konkurranse med alle de andre digitale tilbudene som eksisterer, legger Vebner til.

Yvan Boudillet, grunnleggeren av TheLynk og koordinator av den europeiske satsingen håper initiativet vil fremme samarbeid og åpen innovasjon innenfor økosystemet og utover.

– Vi ber Europas beste startups, utviklere, designere, forskere, musikkfagfolk og skapere å forandre liveopplevelsen for godt. Vi håper denne utfordrende tiden vil føre til oppblomstringen av de mest kreative og bærekraftige digitale løsningene, sier Boudillet.

For mer informasjon, eller for å melde på ideen din til #NextStageChallenge, besøk: www.nextstagechallenge.org

Kommentarer

Relatert innhold