logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Febermåling av bransjen

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 20. mar, 2020

Musikkindustriens næringsråd vedtok å kartlegge situasjonen i bransjen etter pandemien i samarbeid med BI:CCI

Musikkindustriens næringsråd (MIR) vedtok i sitt møte den 20. mars å gjennomføre en kartlegging av konsekvensene for norsk musikkbransje som følge av den globale pandemien forårsaket av SARS-CoV-2. Kartleggingen vil gjennomføres av BI:CCI ved Professor Anne-Britt Gran og Audun Molde.

– Norsk samfunnsliv, og dermed også norsk kulturliv, står nå overfor kanskje den største utfordringen i moderne tid. Slik samfunnet ellers finner samlende løsninger står kulturbransjen også sammen om felles tiltak og omforente løsninger. I en krise som rammer kontakten mellom oss mennesker, må vi komme hverandre nærmere på andre måter. Vi i kulturlivet vil fortsette å fortsetter å samle Norge gjennom gode opplevelser. Kultur er fellesskap, sier Hans Ole Rian, Forbundsleder i Creo og rådsmedlem i MIR.

– Denne situasjonen er så ekstraordinær, at den ligner ikke på noe vi har opplevd før. Det rammer live-delen av kultursektoren sterkt, og vi ønsker å kartlegge hvordan ulike aktører i musikkbransjen (både musikere og selskaper/organisasjoner) blir økonomisk rammet av krisen. Vi vil også stille spørsmål om de blir mer digitale nå og om hvordan de ulike offentlige tiltakene avhjelper den enkeltes situasjon. Undersøkelsen vil bli utarbeidet i tett samarbeid med Music Norway og bransjeaktører, så den blir relevant for alle parter, sier professor Anne-Britt Gran, leder av Bl Centre for Creative Industries.

Kartleggingen skal ta for seg både utøvere (artister, låtskrivere, produsenter, musikere og komponister m.m.), og selskaper (arrangører, management, bookingagenter, plateselskaper, forlag og tekniske leverandører m.m.).

Undersøkelsen skal kartlegge direkte økonomiske tap, og konsekvensene av disse, for enkeltpersoner og selskaper. Dette kan være oppsigelser, avlysninger, permitteringer, konkurser, og langsiktig svekket konkurranseposisjon som følge av økte finanskostnader.

Undersøkelsen skal sikre at det er én vei inn for aktørene til å melde sine behov, og danne et grunnlag for utviklingen av en krisepakke for hele bransjen. Kulturrådet vil også bidra til gjennomføringen, blant annet gjennom å stille data fra sine tilskuddsordninger til rådighet. Resultatene fra kartleggingen med anbefalinger fra MIR vil videreformidles til politiske myndigheter så raskt det lar seg gjøre.

Saken fortsetter under bildet

Audun Molde

– Når plutselig kulturlivet og mer eller mindre hele Norge stenges ned, opplever vi en ekstrem situasjon som ingen kunne forestille seg. Og det skjer på virkelig. Det er viktig å få dokumentert erfaringene, konsekvensene, økonomien, forbrukermønstrene, og kreativiteten i alt som skjer nå, mens vi er midt oppe i det. Det er viktig å gjøre det for hele verdikjeden i musikkbransjen. Når vi en dag er ute av denne krisen og kulturlivet kommer i gang igjen, er det er ikke sikkert at alt vil fortsette akkurat slik som det var. Derfor er det også viktig å bygge kunnskap som vi kan ta med og bruke til noe konstruktivt etterpå, sier Audun Molde, musikkviter og studieprogramleder for bachelor i populærmusikk ved Høyskolen Kristiania.

Tidslinje:
Medlemmene i MIR samt relevante musikkorganisasjoner sender innspill til spørsmål til kartleggingen i løpet av uke 13. Survey sendes før påske.

Les mer om Musikkindustriens næringsråd

 

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere