logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Fra idé til handling: Music/tech gründere deler sine erfaringer

Publisert: 05. mai, 2020

Behind the scenes fra festivalen "Et Helt Annet Sted".

Tekst: Tina Brodal og Jonas Vebner.

Vi står ovenfor en annerledes festival-sommer, og store deler av kultur-Norge har allerede mobilisert seg for å aktivisere nye måter å treffe deres publikum på. Gründerne bak tre norske musikk/tech selskaper viser hvordan de tar i bruk teknologi på nye måter for å løse utfordringer utløst av covid19 samt deler sine tips om hvordan du best går fra idé til handling.  

ViErLive, RQST og Tikkio er norske gründerbaserte bedrifter som jobber med digitalisering av musikkbransjen. RQST og Tikkio eksisterte før covid19 men tok konkrete grep for å møte de nye utfordringene, mens ViErLive ble etablert som et konkret resultat av krisen. For tiden opplever tjenestene både økt press og interesse. I disse ekstraordinære omstendighetene, der verden plutselig ble så mye mer usikker og kompleks, sitter gründerne ofte på en helt unik erfaring og kompetanse. Deres normalhverdag er som regel preget av stor grad av uforutsigbarhet, høy kompleksitet, begrensete ressurser og stadig skiftende omgivelser. En slik hverdag fordrer ofte en mer agil strategi og en vilje til å teste uferdige ideer for å komme raskt i handling og sikre seg verdifull informasjon i et stadig skiftende landskap. 

Les mer: Popular Demand med tildeling i Større Internasjonale Lanseringer

Sysselsetter hele næringskjeden
Den nye strømmeplattformen ViErLive står blant annet bak festivalen «Et helt annet sted» i Oslo, et samarbeid med noen av Norges fremste musikkvideo-regissører. Festivalen sto for ti konserter, og ble filmet på ulike steder i Oslo, blant annet Vigeland-museet (Nils Bech) og Oslo Konserthus (Sigrid), for å gi seerne en unik og annerledes konsertopplevelse. Formatet som er blitt skapt har allerede fått oppmerksomhet verden over. I disse dager jobber gründer-teamet med å styrke den tekniske plattformen og andre dimensjoner av brukeropplevelsen. Nøkkelen har vært å ikke kun kopiere hva som tidligere har skjedd fysisk live over i det digitale, men å aktivt utforske nye muligheter og verdiskapende opplevelser som rett og slett ikke var mulig å gjennomføre i fysisk form. 

Fellesnevneren for flere av initiativene som har oppstått på festival og arrangørsiden den siste tiden er at man ønsker å gjenskape litt av økonomien og mekanismene som gjelder under normale forhold. Det er for mange et viktig aspekt å sikre inntekt til hele næringskjeden, artist og de involverte på produksjonssiden.  Under festivalen «Et Helt Annet Sted» i april, ble eksempelvis over 300 mennesker sysselsatt av ViErLive.

Haakon Mathisen er en del av gründer-teamet bakViErLive og har vært involvert i en rekke oppstarter. Han mener man som gründer bør stole på sine egne ideer, og jobbe målrettet. 

– Stol på magefølelsen, kjør på. Jobb lange dager, ta deg en luftetur når du kjenner det trengs. Snakk med alle om idéen din og ring til alle de underbevisstheten forteller deg at burde høre om idéen. Kjør på hardt, og når du når mål, forstå at det ikke er målet, men starten. Kjør på videre, sier Mathisen. 

Les mer: Guild of Music Supervisors arrangerer ukentlig panelserie

Tikkio vil redde bransjen
En annen norsk start-up som kjente koronakrisen på kroppen er billettsystemet Tikkio. Systement brukes av over 2000 arrangører, artister og utesteder i Norge og Danmark til salg av billetter, varer og tjenester. For å hjelpe arrangører gjennom krisen har de igangsatt flere nye tiltak, som blant annet donasjonsløsning, gavekort og konvertering av billett til tilgodelapp. Ytterligere utvikling av løsninger er på vei for å bistå bransjen i den tøffe nye hverdagen. 

– Vi er i stor grad eid og drevet av tidligere artister og aktive arrangører. Vi har hatt  tunge dager sammen med arrangørene og artistene som i dag benytter seg av vår løsning. Etter det initiale sjokket, bestemte vi oss for å slå tilbake. Derfor lanserer vi nå en plattform for donasjoner til arrangører, artister, utesteder, teknikere og alle andre som er rammet, sier Kjetil Aarseth, CEO i Tikkio. 

Kjetil Aarseth er CEO i online billettsystemet Tikkio.

Aarseth forteller at han opplever at folk flest ønsker å bidra slik at kulturlivet skal overleve krisen. 

– I den krisen vi har vært inne i nå noen dager, så ser vi allerede av diskusjoner på sosiale media av folk flest ønsker å bidra til at en arrangør, artist, andre kulturarbeidere kan stå sterkere fremover. Løsningene vi tilbyr nå er et bidrag til dette, sier Aarseth.

Les mer: Music Managers Forums: Fan data guide

For dem som går med en gründer i magen deler Aarseth hva han opplever som det viktigste å huske på når man skal forsøke å skape noe nytt. Rådet er i så møte like nyttig for eksisterende virksomheter som forsøker å sette i gang nye tiltak og prosjekter i lys av covid19; 

– Gode ideer kan alle ha. Forsøket er det som skiller entreprenøren fra resten. Uansett utfall av forsøket, så vil man komme frem til en erfaring og en læring. Altfor mange ruger for lenge på ideen. Mange ideer kan settes raskt ut i livet. Dreier det seg om hardware, så krever det nok litt mer tid og omtenksomhet, men jobber man heldigitalt er det rask feiling som gjelder. Prøv, feil, juster, prøv igjen. Venter man til alt er på plass alltid, så har man ofte ventet for lenge.  

Christoffer Bølla Riseng, CEO & Founder av RQST.

Visjon om å bli verdens største sosiale musikkplattform
Den sosiale og interaktive musikkplattformen RQST er utviklet slik at man kan streame, samarbeide og oppleve musikk sammen uavhengig av lokasjon.  COVID19 og kansellering av alle live events, førte til at de raskt skiftet satsningsområdet fra real life events til online virtual events, som går under navnet RQSTIVALS.

– Vår første versjon av appen har tatt utgangspunktet ifra den gamle jukeboxen, hvor gjester på et event (vors, bryllup, julebord eller på et utested) kan koble seg på en sosial spilleliste og requeste og stemme på sanger man ønsker skal bli spilt, sier Christoffer Bølla Riseng, CEO & Founder av RQST. 

En RQSTIVAL er en interaktive virtuell musikk konsert/festival. Artister, Labels, Festivaler eller Brands har mulighet til å lage sine egen interaktive konserter via web og app, forklarer han.

Les mer: Starter digitalt salg av noter

Bølla Riseng forteller om lange arbeidsdager, og visjonen om å bli verdens største sosiale musikkplattform. 

– Det å være gründer er nesten som å drive med en form for ekstremsport. Man lever hele tiden på grensen, jobber under et ekstremt press og må som regel ofte ta raske – avgjørende beslutninger. Det gikk nok ikke mer enn 1 time etter at Norge gikk i lockdown, før vi bestemte oss for å forandre vår utviklingsstrategi – make or break! forteller Bølla Riseng. 

Snart skal RQST lansere deres «nye» app og web portal. Her skal de kombinere interaktive virtuelle live-arrangementer (både digitalt og i real life) sammen med SoMe-funksjoner. 

Gründerlivet er både fantastisk og forferdelig, med oppturer og nedturer, og den beste måten å finne ut om entreprenørskap er noe for deg, er rett og slett og hoppe i det. Ikke tenk, just do! Sier Bølla Riseng.

Alle tre selskaper er den del av MusicTechNorway, et lukket nettverk for music/tech gründere initiert av Music Norway der hensikten er å dele erfaring, nettverk og ressurser. For mer informasjon om nettverket, ta kontakt med Jonas@musicnorway.no.

Kommentarer

Relatert innhold