logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Gjør internasjonal suksess med beats produsert hjemmefra

Av Tina Brodal Publisert: 07. jul, 2020

KrissiO (t.v.) og Hakzbeats (t.h) er begge norske online produsenter og beat makers.

De er unge, uredde og del av en ny generasjon med norske online-produsenter, som er i ferd med å innta det internasjonale musikkmarkedet med sine beats.

Ofte uten et etablert bransjenettverk og fra et hjemmestudio produseres beats som brukes av noen av de største navnene innen hip hop. De møter sjeldent artistene de samarbeider med; alt skjer over internett, enten de produserer og selger beats eller blir oppdager via SoundCloud eller YouTube.

En av produsentene som har denne fremgangsmåten er Hakan Akyol aka Hakzbeats, som hører til i Bergen. Han bidro nylig til å produsere en låt på Brooklyn-rapperen Pop Smoke sitt postmortem album «Shoot For The Stars, Aim For The Moon», et album som allerede topper de fleste lister og som er antatt å debutere som #1 på Billboard Top 200.

– Jeg har produsert en del for P-Flow, Pop Smoke låten kom ganske brått på. Det var ikke noe jeg nødvendigvis prøvde veldig hardt å få til, det bare skjedde, sier Akyol til Music Norway.

Ble oppdaget på YouTube
Han har ikke noe studio, management eller hjelp sådan og har gjort alt selv. Pop Smoke fant den norske produsenten på YouTube, og teamet hans sendte han en melding. Resultatet av samarbeidet ble låten «yea yeah» på albumet til Pop Smoke.

– Jeg synes det er stas å produsere for artister så lenge jeg liker musikken selv. Jeg har ofte samme «fremgangsmåte» når jeg lager musikk og lager mye i samme stil, men eksperimenterer også en god del med forskjellige lyder og «vibes». Det tror jeg hjelper, sier Akyol.

Hakan Akyol aka Hakzbeats bidro nylig til å produsere en låt på Pop Smoke sitt album.

Hakzbeats er en av flere norske produsenter som den siste tiden har gjort seg bemerket blant annet i USA. Det som tidligere virket som en geografisk uoppnåelig drøm, er for lengst blitt en realitet takket være internet og diverse plattformer som BeatStars, YouTube og sosiale medier som Instagram.

– Jeg gjør og har gjort alt selv til nå, men har fått kontakt fra en del managements osv etter Pop Smoke-låten, sier Akyol.

Kristoffer Omland aka KrissiO lever av å produsere og selge musikken sin på nett.

BeatStars førte til gjennombrudd
En annen online produsent med lignende historie er Kristoffer Omland aka KrissiO, som produserer Hip Hop/Rap og Trap beats. Han startet på YouTube i 2007 med å dele ut låtene sine for moro skyld. Gjennombruddet kom først i 2015 da han byttet til BeatStars.

–Du kan helt klart leve av å produsere og selge musikken din på nettet hvis du vet hvordan du skal selge beatsa dine. Med de riktige verktøyene kan du promotere, distribuere og automatisere prosessen din, sier Omland.

Han har hatt låter med små og store artister som blant annet: ITSOKTOCRYBandingo YGNEJordan Soloman, Joyner Lucas, Famous DexBoosie Badazz og Lil Xan.

– Jeg jobber på nettet hjemmefra og ikke fysisk i studioer eller andre plasser så det går for det meste bare gjennom e-mails og lydfiler. Hvis de vil gå mer in depth så hender det at vi snakker via mobiltelefonen, det kan skape et bedre forhold mellom deg som produsent og artisten(e) du jobber med, forteller Omland.

Music Norway intervjuet tidligere i år Harald Hjermann Sørebø, kjent under navnet PayDay. Han er en av produsentene bak 6ix9ines nye singel, “Gooba,” og har jobbet med store navn som NLE Choppa, Megan Thee Stallion, Bad Bunny, Ugly God, Skepta og Octavian. Det hele startet med at online-produsenten solgte beats fra hjemmet sitt i Bergen, noe han har levd av de siste to årene. Fellesnevneren til Omland, Akyol og Sørebø er at de via de rette plattformene har bygget seg opp et navn og nettverk på nett som gjør at de nå kan leve av å produserer hjemmefra.

Vegard Waske i Mandelbaum Management.

–Norway er et kvalitetsstempel
Manager Vegard Waske i selskapet Mandelbaum Management, som representerer Cashmere Cat, Bearson, Charlie Cunningham, Digitalism og TRXD, sier det er flere grunner til at norske online-produsenter får internasjonal oppmerksomhet.

–De nye produsentene som nå stiger frem lager ikke bare god musikk. De innehar også evner som kanskje er aller viktigst i en verden som flommer over av talent: 1: De har tidlig hatt instinktet for hvilke artister og produsenter som er de neste store og 2: Har de (nett)sosiale ferdighetene som gjør at de klarer å komme seg inn på låtene til store artister – i konkurranse med tusenvis av andre produsenter, sier Waske.

–De har først og fremst vært god på å bygge egne nettverk direkte med andre produsenter, artister, managements mm – i tillegg til å lage gode beats og hooks – med en dose norsk særpreg.

Han tror produsenter som for eksempel Cashmere Cat og Kygo har bidratt til at flere har åpnet øynene for Norge og norske produsenter.

– Norway er et kvalitetsstempel. Men ikke bare på grunn av musikken, men også fordi folk fra Norge blir ansett som ryddige og pålitelige, sier Waske.

En fordel å ha et management på laget
Waske ser at noen online-produsenter kan klare seg godt på egenhånd, men understreker at det er en fordel å ha noen med på laget som har erfaring med hvilket nivå produksjonsforskudd/royalty og publishingsplitter burde ligge på, amerikanske kontrakter/arbeidsvisum/business standards mm.

– I tillegg så er konkurransen i USA beinhard, man kan fort bli yesterdays news – da trenger man gjerne med noen på laget som kan bidra til fremdriften med å bruke sitt nettverk til å holde produsenten godt inne i gamet, sier Waske.

Han er ærlig på at Amerikansk hip hop-bransje kan være ganske cowboy til tider; ofte gjør man dealene og publishingsplittene etter at låten er gitt ut og at det kan hale ut i åresvis.

Hvorfor de norske online-produsentene har fått oppmerksomheten til artister over i blant annet USA, mener Waske er en kombinasjon av elementer.

–Jeg mener nøkkelen ligger i disse produsentenes evner til å manøvrere seg inn i de rette prosjektene, kanskje først og fremst. Kombinert med fete beats, gode melodier og en dose Jotunheimen, avslutter Waske.

Kommentarer

Relatert innhold