logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Global Music Match – søknadsfrist 27. juli

Av Edvard Olai Brekke Værland Publisert: 01. jul, 2020

Utvid ditt nettverk – møt artistkollegaer fra hele verden.

Global Music Match er et banebrytende globalt prosjekt som tar sikte på å hjelpe eksportklare artister innenfor sjangrene folk, roots og world til å utvide sine nettverk og øke sin internasjonale synlighet på sosiale medier.

Prosjektet er initiert av Sounds Australia, Showcase Scotland Expo og East Coast Music Association (ECMA, Canada) i samarbeid med Music Norway og ni andre eksportorganisasjoner inkludert Music Estonia, Music Finland, Iceland Music, English Folk Expo, Focus Wales, Culture Ireland, Spectacle Vivant en Bretagne France, LUCfest Taiwan, og Puglia Sounds Italia.

I juni har vi kjørt en mindre testrunde med fire artister hvor bl.a. Nordic Fiddler’s Bloc deltok. Sjekk ut dette intervjuet som den Engelske duoen «O’Hooley & Tidow» gjorde med bandet: https://www.facebook.com/ohooleyandtidow/videos/1005731189882079/

Dette er et godt eksempel på hva man ønsker å oppnå i prosjektet.

Les mer: WOMEX i Budapest – høstens første utenlandstur?

Hva er Global Music Match?
Et nettverk for å promotere artister i nye territorier internasjonalt, utvikle artistens ferdigheter i sosiale medier, utvide publikum og fanbase, samt koble musikere sammen globalt.

Hvordan fungerer det?
Hver uke vil en artist (band) fra hvert land introdusere en annen artist fra et annet land i sine sosiale mediekanaler. Artistene deles inn i grupper på seks, en fra Norge og fem fra andre land, og man får tildelt en «coach» som leder hver gruppe. Programmet går over seks uker med oppstart 24. august, og hver artist har hver sin fokus-uke.

Hva er målet?
Breake artister i nye territorier og land er en utfordrende prosess, og situasjonen er ytterligere forverret av den pågående pandemien hvor turné- og showcasemuligheter er begrenset. Global Music Match har som mål og utvikle nytt publikum i nye territorier for å berede grunnen for fremtidig turnévirksomhet. Programmet vil også hjelpe til å styrke de medvirkende artisters ferdigheter i sosiale medier, og oppmuntre til samarbeid med andre artister internasjonalt.

Hvordan kan jeg som artist delta i dette?
Les guiden nedenfor og send inn søknad innen fredag 24. juli.

Hvilke land er involvert?
Global Music Match er støttet av en rekke eksportorganisasjoner, som Showcase Scotland Expo, Sounds Australia, ECMA Canada, English Folk Expo, Music Finland, Iceland Music, Puglia Sounds (Italy), Music Norway, LUCfest Taiwan og FOCUS Wales.

Vil jeg få noe støtte gjennom programmet?
Ja, hvert team på 6 vil bli tildelt en «coach» som vil hjelpe artistene gjennom prosjektperioden. I tillegg vil Music Norway også tilby de norske artistene veiledning, samt et honorar på NOK 5.000 som skal dekke kostnader forbundet med gjennomføring av prosjektet.

Hvordan velges artistene?
En ekstern komité vil plukke ut de seks norske artistene som møter kriteriene (se under). Hvert lands eksportorganisasjon er ansvarlig for å velge ut sine artister.

Hvordan blir artistene matchet?
Så tilfeldig som mulig, men med utgangspunkt i at det skal være 6 forskjellige land/regioner i hvert team. Spesielle ønsker om markeder/territorier oppgitt i søknaden vil også hensyntas.

Hva skjer hvis jeg eller mitt publikum ikke liker musikken jeg skal dele?Dette er et internasjonalt prosjekt hvor hvert eksportkontor har forsøkt å plukke ut de beste artistene fra sitt land. Alle kan ikke like alle, men ved å gjøre det klart for ditt publikum at du er plukket ut til å være med i prosjektet, og ved å bruke Global Music Match taggen, gir det rom for å presentere 5 artister som en del av programmet og ikke nødvendigvis som dine smakspreferanser.

SØKNADSSKJEMA FINNER DU HER

Søknadsfrist 27. juli.

Kriterier

Artisten må:

– jobbe innenfor folk/roots/world-sjangeren.
– være norsk statsborger, eller bo og virke i Norge.
– ha et aktivt forhold til sine sosiale medie-kanaler.
– ha tilgjengelig et godt utvalg av pressefoto, engelsk biografi, lydspor og videoer.
– være villig til å dele sine tall fra strømming og sosiale medier før og etter prosjektet.
– være «export ready», dvs. at man må ha:
– erfaring fra eller konkrete planer om internasjonal konsertvirksomhet.
– plateutgivelse fra de siste 24 måneder eller planlagt de neste 12 måneder.
– en strategi for sin eksportsatsing.
– etterspørsel i markedet.
– et team på plass (manager, bookingagent, plateselskap etc.), eller gode grunner og evner til å være selvrepresenterende.

Artisten forplikter seg til å:

– introdusere Global Music Match gjennom sine sosiale mediekanaler – helst videosnutt.
– introdusere «ukens artist» gjennom minst 3 poster pr. uke. Kan være verbale introduksjoner, zoom-intervjuer, videoer, spillelister, utgivelser etc.
– gjennomføre minst ett Zoom-møte med teamet pr. uke.
– svare på en spørreundersøkelse etter prosjektets slutt.

Ta kontakt med Aslak Oppebøen, prosjektleder i Music Norway, ved ytteligere spørsmål.

 

Kommentarer

Relatert innhold