logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

God sommer!

Publisert: 03. jul, 2020

Kathrine Synnes Finnskog, direktør Music Norway.

Etter tidenes mest turbulente vår blir det godt med sommerferie i år. Og ferie skal det bli!

Av Kathrine Synnes Finnskog, direktør Music Norway

Rett før vi går i sommerferie fikk musikklivet gla´meldingen om at større deler av musikkbransjen er kompensert via de ordningene og tiltakspakkene Kulturdepartementet har kjempet gjennom for oss.

Les mer: Kulturdepartementet utvider krisepakkene

Til høsten skal vi igjen på banen og slåss for de som har stått i kø, forlagene og plateselskapene – og eksportselskapene våre. Dere som henter mesteparten av inntekten der ute, har en tøff tide i vente. Til høsten skal vi jobbe med en eksportstrategi for hele kulturfeltet. Og vi trenger verden som arbeidsplass, møtested og diskusjonsforum mer enn noen gang. Kulturen og musikken har en viktig rolle og oppgave som brobygger og som kulturformidler. Våre talenter speiler våre verdier – og de viser vi veldig gjerne frem.

Norsk musikkliv står i knopp, og denne våren skulle vi slå ut i full blomst. Vi sender i disse dager ut vår Årbok for 2019, som er et vakkert dokument over innsatsen alle leverte i 2019. I denne årboken setter vi lyskasteren på noen av de 60 prosjektene vi gjennomførte i fjor, 32 i Norge og 28 i utlandet, der vi introduserte norske selgere for internasjonale kjøpere. På hele 68 arrangement deltok 628 norske bransjeaktører og 1481 internasjonale beslutningstakere som resulterte i 5472 unike møter.

Les mer: Music Norways årbok for 2019

I den eventyrlige og koordinerte kultursatsingen i Tyskland 2019, med bokmessen i Frankfurt som motor, satte vi et realt fotavtrykk på kontinentet gjennom hele året. Norge var partnerland på verdens viktigste messe for jazzmusikk, jazzahead! i Bremen, der 120 norske musikere spilte 27 konserter for over 12000 publikummere. 79 norske delegater deltok på den norske standen og gjennomførte 224 speed meetings og 750 møter som ga 67 nye spilleoppdrag og 47 tentative avtaler ble inngått.

Les mer: Evaluering jazzahead! 2019

Vi tror på kombinasjonen av tilskudd og kompetanse. Søknadsmengden bekrefter et stort behov og økende etterspørsel. Det ble lansert en ny ordning for internasjonale lanseringer som mottok 15 søknader. De søkte 5,2 millioner kroner og fire søknader fikk innvilget 800 000 kroner.

Les mer: Første tildeling i internasjonale lanseringer

Eksportprogrammet sørget for at fem selskap fikk innvilget 1,2 millioner kroner. Alle selskap som har vært med i programmet har økt omsetning og ansatte. Music Norway ga tilskudd til 11 låtskriversamlinger over hele landet, som samlet 244 norske og 174 internasjonale deltagere. Et godt samarbeid med Innovasjon Norge resulterte i Musikk ut i verden, et eksportprogram rettet mot forlag og management for skapende produsenter/låtskrivere, samt kommersielle studioer med internasjonale vekstambisjoner. Åtte selskaper deltar over 1,5 år og har en verdi på åtte millioner kroner.

Les mer:  Lansering Musikk ut i verden

Vi må begynne hjemme. 469 personer var innom på våre åtte åpne seminarer i 2019, der vi blant annet diskuterte samisk musikk, visum, internasjonale erfaringer og kunnskap. Music Norway arrangerte fire fagdager med internasjonale eksperter i 2019 som raust delte innsikt og nettverk med norsk bransje.

Les mer: Eksport av samisk musikk

Vi tror på å bygge sterke internasjonale nettverk. Sammen med dere var vi på de 11 viktigste festivalene og bransjetreffene rundt om i Norge. Music Norway har størst aktivitet i de tre viktigste musikkmarkedene USA, UK og Tyskland, der forutsetningene er best og publikum er med. Norsk deltagelse på de viktigste festivalene i disse markedene øker jevnt, og i 2019 deltok 318 personer fra norsk bransje.

Vi tror på å møte folk der de bor. I 2019 arrangerte vi fire trade missions til India, USA, Mexico og Japan, der 22 norske selskaper deltok. Våre fem internasjonale messer samlet 129 deltagere fra Norge. Music Norway leverte 51 seminarer til 19 konferanser, som formidlet markedskunnskap og deler nettverk. 697 delegater kom til Norge. Vi tilrettela for møteplasser på 17 norske nettverksfestivaler. Music Norway bidro til 89 showcaser for norske utøvere, som ble sett av 7976 publikummere. Totalt søkte 646 om reisetilskudd. Det ble omsøkt 21,5 millioner kroner og innvilget 7,5 millioner kroner. Dette ga 403 prosjekter og 2492 konserter internasjonalt.

Les mer: Trade Missions

Økte eksportinntekter gir et bedre næringsgrunnlag hjemme. Og vi må sikre bransjen hjemme først. Vi tror på å bygge nasjonalt for å satse internasjonalt. De totale inntektene økte med 2.8% til 5 milliard i 2018. Eksportandelen tilsvarer en vekst på 4%.

Les mer: Rambøll-rapporten 2019

Gjennom året faset Music Norway ut sine utekontor i London og Berlin. Nina og Jonas har gjort det de kan, og nå trengte vi de hjemme for å åpne nye markeder der norsk musikkliv enda ikke er til stede. Det vi har lært ute vil vi ta med hjem og utvikle videre så vi kan holde tempo og takten når musikkbransjen flytter på seg. I 2019 gjorde vi små skritt i retning varig endring. Det var fokus på forholdene hjemme, på mangfold og på miljø og nye markeder.

Og selv om vi akkurat nå står foran en festivalsommer som ikke skjer, så skjer det vanvittig mye fint i norsk musikkliv. I ferien kan vi mimre på vår fineste festivalopplevelse og kjenne på hvorfor vi gjør det vi gjør. For vi skal fortsette å jobbe langsiktig og målrettet for at norsk musikkliv får kontakt og dialog med publikum over hele verden. For etter regn kommer sol, og vi holder kursen mot festivalsesongen 2021.

God sommer!

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere