logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Postkort fra India: Hva skjer i musikkbransjen der?

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 26. mar, 2020

Flere initiativer fra indisk bransje på digitale plattformer.

Roochay Shukla er marketing manager for selskapet Outdustry kontor i India. Shukla var til stede på Øya International i 2019 og by:Larm 2020.

På disse møteplassene har han presentert indisk musikkbransje for norske eksportrettede selskaper, i forbindelse med at India er definert som et emerging market i global musikkøkonomi.

Les mer: Emerging markets – muligheter og fremtidsutsikter 

Vi har spurt Shukla om hvordan korona-pandemien har påvirket indisk musikkbransje.

– Korona-tilfellene i India øker dag for dag, men landet har vært i fullstendig låsemodus siden forrige uke, så jeg håper ting skal være under kontroll snart.

– Hva gjøres for øyeblikket på regjeringsnivå for å dempe det økonomiske tapet musikkindustrien står overfor?

– Dessverre er det ingenting som regjeringen gjør eller har planlagt å gjøre for å kompensere for tapene som musikkbransjen står overfor her. Ser ikke noe som skjer på denne fronten for tiden, sier Shukla.

Les mer: Hurtigbehandling av søknader

– Hvordan har musikksektoren reagert på denne situasjonen

– Musikkmiljøet har reagert veldig proaktivt ved å ta nye initiativ hver dag for å hjelpe indie-artistene og alle musikerne. Det er en tøff tid, spesielt for indie-sektoren, hele bransjen innser dette, og dermed har alle samarbeidspartnerne, som strømmetjenester, TV, radio, osv, kommet sammen for å hjelpe og støtte artistene.

Flere nye initiativer
Shukla peker på et par større nye plattformer. Et nytt samarbeid som følger av korona-pandemien er samarbeidet mellom det ledende billettelskapet i India, Book My Show, og et management som heter Big Bad Wolf. Disse har startet en konsertserie under navnet «Live From HQ», som varer frem til 1. april. Hver dag vil artister, komikere, etc, gå live fra sin Facebook- eller Instagram-sider fra kl. 21 med et show som varer i 30 min.

Instgagram har gått i partnerskap med managementet REPRESENT for serien #LiveInYourLivingRoom som legger til rette for en rekke artister live-streamer fra sine respektive sider under en 7 timer lang festival som skjer fra kl. 17 til midnatt den 29. mars.

Noen av de viktigste initiativene musikklivet i India er, i følge Shukla, å oppfordre til å streame nyutgitt musikk og nye artister, sette opp live streaming av konserter i sosiale medier, kjøpe merch, og sette opp fanklubber som kan forene fans.

– Tatt i betraktning at alle jobber hjemmefra, blir fans oppfordret av alle strømmetjenestene til å oppdage nye artister og strømme ny musikk. Noen av de viktigste musikkjournalistene har utarbeidet en database med alle de nye singlene og albumene som er gitt ut av indiebandene fra og med dette året, og fansen blir oppfordret til å streame musikken deres så mye de kan

Les mer: Febermåling av bransjen

– Alle bandene som hadde sine spillejobber oppført i løpet av denne måneden og neste måned har blitt kansellert, men de har tatt et initiativ til live-streaming av konserter på samme dato som spillejobben, slik at fansen fremdeles kan få en sjanse til å se dem via sosiale medier

– Noen av merch-elskapene har aktivt oppfordret fansen til å kjøpe merch slik at de kan støtte bandene i denne vanskelige perioden.

– Noen av de lokale bandene når ut til sine fans og oppmuntrer dem til å bygge en fanklubb eller et fellesskap som kan samle fans for bandet under én side. Dette blir da en fin måte for band å holde fansen oppdatert ved å sende vanlige nyhetsbrev, sier Shukla.

Shukla har tidligere erfaring fra å ha drevet marketing-avdelingen for Sony Music India. Outdustrys klienter er bl.a. Beggars Group, Merlin, Spotify, PRS, AWAL, Warner, Universal. De arbeider også med artister som Dua Lipa, Ellie Goulding, Major Lazer, Lauv, Diplo, og Zedd. 

Kommentarer

Relatert innhold