logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Lanserer bransjens egen musikkjournalistikk-pris

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 16. jan, 2020

Skal kåre den beste musikkjournalistikken.

– Det trengs journalistikk på alt som betyr noe i verden. Og musikk gjør definitivt det. Vi trenger flere historier fra og om norsk musikkliv, om talentene, om bransjen, den globale konteksten og de utfordringene og de mulighetene vi står ovenfor, sier Kathrine Synnes, direktør i Music Norway.

– Vi håper derfor at denne oppmerksomheten vil bidra til å løfte frem stemmer og saker som engasjerer og utfordrer oss, og at musikkbransjen og utøverne våre anerkjennes for de verdiene de står for og verdiene de skaper, legger hun til.

Musikkbransjen står samlet om Norges aller første pris for å hedre kvalitetsjournalistikk om musikkbransjen.

Målet er å løfte frem stemmene som tar musikk på alvor, og som bidrar til å løfte frem norsk musikk offentligheten.

– Dette er en pris som trengs mer enn noensinne. Det er på høy tid å rose skribentene og ildsjelene som standhaftig holder formen relevant, og å anerkjenne engasjementet som egenhendig hindrer profetiene om musikkjournalistikkens død fra å oppfylles. Hvorfor fantes ikke denne prisen da jeg var musikkanmelder, egentlig, spør Sandeep Singh, radioprogramleder og tidligere musikkskribent.

Han sitter i juryen som skal plukke ut årets musikkjournalistiske verk, sammen med Tali da Silva (journalist og kritiker på Kulturnytt i SVT), Veslemøy Østrem (nyhetsredaktør i Vårt Land) og Erik Egenes (pressesjef i by:Larm).

Vil ha dine forslag til Årets musikkjournalistikk

Bak prisen står Musikkindustriens Næringsråd (MIR) – et nettverk som samler plateselskap, låtskrivere, artister og andre organisasjoner som har som mål å styrke den norske musikkindustrien. Nå ønsker de dine forslag til hvem som fortjener å stikke av med den aller første prisen for Årets musikkjournalistikk 2019.

NOMINER DIN KANDIDAT HER

Det er mulig å nominere både en hel redaksjon for en samlet innsats for musikk eller sjanger, en enkeltartikkel, en podkast, en journalist eller programleder. Kort sagt: det du mener fortjener å bli løftet frem som årets musikkjournalistikk.

Fristen for å nominere er 2. februar.

Deles ut på by:Larm

Prisen blir delt ut for aller første gang på by:Larm, musikkbransjens største festival, 28. februar i Oslo.

– På tross av mange skudd for baugen og krisemaksimering gjennom mange år, fortsetter musikkjournalistikken i Norge å peise på med anmeldelser, reportasjer, gravesaker, portrettintervjuer og en hel bråte uttrykksformer.

Mye av journalistikken som lages nå er bedre enn det noen gang har vært her til lands tidligere innen feltet, sier Erik Egenes, jurymedlem og presseansvarlig i by:Larm, og legger til:

– Med prisen Årets musikkjournalistikk 2019 skal vi løfte fram de beste bidragene, og forhåpentligvis kan prisen være med å vise vei og inspirere til enda mer, bedre og grundigere mediedekning av norsk musikk.

Fakta:
Årets Musikkjournalistikk 2019

Deles ut av MIR – Musikkindustriens Næringsråd, etter åpen nominasjon. En jury plukker ut de tre beste nominasjonene som presenteres frem mot prisutdelingen.

Prisutdeling:
Tid: Fredag 28. februar, 11:00
Sted: Matsalen, Mathallen Oslo

Nominasjonsfrist:
Søndag 02. februar kl 23:59

Jury:

Tali da Silva, kulturjournalist og musikkritiker på SVT Kulturnyheterna og tidligere Sveriges Radios kulturredaksjon

Sandeep Singh, programleder i NRK, tidl. musikkanmelder i VG og Dagbladet

Veslemøy Østrem, nyhetsredaktør i Vårt Land, tidligere leder av kulturseksjonen i Aftenposten

Erik Egenes, presseansvarlig i by:Larm, tidligere PR-sjef for Fjellparkfestivalen

Dette i følge en pressemelding fra MIR.

Kommentarer

Relatert innhold