logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Lanserer online festival

Av Tina Brodal Publisert: 25. mar, 2020

Bergensartister går nye veier for å møte sitt internasjonale publikum.

Live-virksomheten er i full stans, og bransjen snur seg raskt for å finne nye inntektskilder, blant annet via ulike plattformer på nett. Fra fredag 27. mars og ti dager fremover strømmes den nystartede Verftet Online Music Festival.

Gratisfestivalen har en rekke kjente navn på plakaten: boy pablo, AURORA, Enslaved, Datarock er noen av artistene som skal skape festivalstemning hos sitt nasjonale og internasjonale publikum på tross av at de er hjemme. Arrangørene som står bak er Mikal Telle fra Made Management og Ivar Chelsom Vogt, daglig leder på USF Verftet i Bergen.

-Responsen fra artistene har vært fantastisk. Også responsen og interessen fra de som ikke har kunnet delta pga at de befinner seg et annet sted i landet. Festivalen er avhengige av at artistene befinner seg i Bergensområdet da man ønsker å bidra til den nåværende dugnaden om at folk holder seg hjemme. Derfor har også arrangørene et tett samarbeid med lokale myndigheter, sier Mikal Telle fra Made Management, som fikk ideen til festivalen for knappe to uker siden.

Dekker artistenes og mannskapenes honorarer
I samarbeid med USF Verftet, produksjonsselskapet M12 og med Sparebank Vest som hovedsponsor skal de live-streame elleve konserter på ti dager. Sparebank Vest dekker artistenes og mannskapenes honorarer. Arrangørene ser på dette som en mulighet til å bygge opp noe som kan vare også i fremtiden, og utelukker ikke at dette er den første av flere slike festivaler.

-Vi håper at dette kan inspirere til at folk kan få et «sosialt liv» i disse tider og en bieffekt av det er at de som normalt ikke har kunnet eller hatt råd til det blir dratt inn i festivalopplevelsen, sier Telle.

Festivalen har heller ingen aldersgrense, og er gratis for alle gjennom deres YouTube-kanal. For å gjøre festivalopplevelsen komplett har man gått sammen med lokale restauranter og foodtrucks som skal kunne levere festival-mat på døren. I tillegg kan festivaldeltagere få sitt eget festivalbånd på sosiale medier.

Andre aktører som tester nye plattformer og formater er blant annet Brakkesyke, Koronerulling og streaming-plattformen Vi er live!. Dette er kun noen av de nyvinningene som allerede er tilgjengelig.

Første konsert på VERFTET Online Music Festival er Kakkmaddafakka på fredag kl. 20.00:

Fredag 27. mars: Kakkmaddafakka

Lørdag 28. mars: Miss Tati og Kream (dj’s)

Søndag 29. mars: Aurora

Mandag 30. mars: (Pause)

Tirsdag 31. mars: Iris

Onsdag 1. april: Enslaved

Torsdag 2. april: Boy Pablo

Fredag 3. april: Vossa Jazz presenterer: (Navn kommer)

Lørdag 4. april: Silja Sol

Søndag 5. april: Dårlig Vane

Mandag 6. april: Datarock

Kommentarer

Relatert innhold