logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Morning Coffee with the Nordics

Av Tina Brodal Publisert: 26. okt, 2020

Isac Elliot

Hvor drikker du morgenkaffen din på torsdager? Vi foreslår at du drikker den med NOMEX (Nordic Music Export) hver torsdag i fem uker, fra og med den 15. oktober.

Norden er verdens sjette største marked for innspilt musikk, og er i stadig vekst. Flere år etter den første store internasjonale suksessen, fortsetter artister, tekstforfattere og produsenter fra de nordiske landene og dominere hitlister over hele verden.

Les mer: Unsound med norsk på programmet

I Morning Coffee with the Nordics går vi bak kulissene til aktuelle suksesser, samt snakker med nyskapende musikkselskaper som vokser i regionen, og diskuterer nordiske samarbeid med både artister og labels. Panelene vil bli streamet, link kommer. 

Torsdag 29 Oktober, (9:00 GTM, 10:00 CET, 11:00 EEST)
Isac Elliot – How to build a Nordic pop star. Panel: Maximilian Paproth / A&R, Universal Germany Dolapo Alafe-Aluko / manager, First Access Entertainment Fredi Lunden / A&R, Warner Music Finland

Med flere radiohits som har toppet listene, er Isac Elliot en av Finlands mest suksessrike, stigende og blomstrende internasjonale pop-superstjerner. I løpet av karrieren har han fått popularitet og turnert over hele verden, inkludert Europa, USA og Kina.
Det er klart at det ikke skjedde ved magi. I virkeligheten betyr å bygge en popstjerne å sette inn mye svette, jobbe hardt for å knytte forbindelser, markedsføre artisten og ta musikken og trinnene til neste nivå.

Dette er et panel bestående av Isac Elliots team-medlemmer som vil avsløre begivenhetene bak Isac Elliots karriere, og gi publikum et innblikk i hvordan de overvant konkurransen og fikk den rette oppmerksomheten for internasjonal suksess.
Introduksjon av Music Finland, ved Kaisa Rönkkö.

girl in red er blitt et globalt bedroom-pop fenomen. Foto: Julie Pike

Føste panel om girl in red
I det aller første panelet var det Norge som kickstartet med en case om girl in red. 21 år gamle Marie Ulven fra Norge, også kjent som girl in red, er blitt et globalt bedroom-pop fenomen med en massiv fanbase spredt over hele verden. I løpet av sin korte karriere har hun over 6.2 millioner månedlige lyttere på Spotify, 1 million abonnenter på YouTube og en katalog med over 565 millioner strømminger.

Gikk du glipp av dette? Sjekk ut streamen fra panelet her.

Begrepet “do you listen to girl in red” har også blitt en internasjonal kode i det skeive samfunnet for å identifisere andre skeive mennesker. Med en egen forklaring på Urban Dictionary er det dermed også kjernen i en vellykket global markedsføringskampanje. Alt dette mens hun fortsatt er helt uavhengig og før hun har gitt ut sitt debutalbum.

I dette panelet får du møte teamet til girl in red og høre strategiene rundt suksessen, hvordan Covid-19 har åpnet nye dører og hva planene er for ‘World In Red’.

Introduksjon av Music Norways direktør, Kathrine Synnes Finnskog

Panel:
Ben Blackburn – Twentyten Management
Tom Prideaux – Prosjektleder AWAL
Anna Mason – Internasjonal produktsjef AWAL
Carly James – Booking Agent, Paradigm

Bli kjent med panelistene:

Ben Blackburn – Twentyten Management

Ben Blackburn - Twentyten Management

Ben Blackburn begynte sin karriere i musikkbransjen og arbeidet som A&R for Phil Taggards (BBC Radio 1) Sony joint venture-label ‘Hometown Records’. Dette ble etterfulgt av A&R-roller i Virgin EMI (Universal) og Atlantic Records (Warner). I løpet av denne perioden var Ben manager for en rekke forfattere / produsenter, inkludert The 23rd og FKJ. I slutten av 2019 gjorde Ben managementet sitt til en fulltidsjobb og grunnla Twenty Ten Management. Hans nåværende klientbase inkluderer girl in red, Aquilo og Hugo White.

Anna Mason, International Product Manager, AWAL

Anna International Product Manager, AWAL.

Anna startet karrieren hos PledgeMusic, hvor hun ledet an for internasjonal utvikling og ‘Emerging Artists Fund’ sammen med ‘Help Musicians UK’. Siden 2017 har hun vært en del av AWAL-temaet. I løpet av tiden hos AWAL har hun jobbet med et stort utvalg av både ferske og etablerte artister som Girl In Red, Jungle, J Lloyd, Gerry Cinnamon, Madison Beer, Lil Peep, Kwamie Liv, First Access Roster og Boy In Space. Anna brenner for å utforske nye territorier, løsninger og muligheter for artister, med hensikt om å nå ut til nye fans i alle deler av verden.

Tom Prideaux, Project Manager, AWAL

Tom Prideaux, Project Manager, AWAL

Tom har en grad i markedsføring, og begynte etter endt utdannelse i 2015 hos Columbia Records UK. Der tilbrakte to og et halvt år, først med digitalisering og deretter markedsføring. Hos Columbia jobbet han med kampanjer for artister som George Ezra, Khalid, LCD Soundsystem, Foo Fighters og Wizkid.

I 2018 ble Tom med i det britiske markedsteamet til AWAL, hvor han har bidratt med styringen av kampanjer for artister som Girl In Red, Alfie Templeman, Angie McMahon og Dayglow.

Carly James, Booking Agent, Paradigm

Carly James er Booking Agent for Paradigm

Carly James er agent hos Paradigm Talent Agency. Carly begynte karrieren som tenåring ved å booke og promotere show i sin lokale DIY-musikkscene, og har nå over ti års erfaring i livemusikk- og turnéindustrien med hovedfokus på A&R og artistutvikling. Hun er stolt av å representere en mangfoldig liste over kunstnere hun føler er av kulturell relevans og innvirkning. Hun er basert i New York City hvor hun bor sammen med partneren og de to kattene sine, Carl og Grits.

De neste ukene vil Morning Coffee With The Nordics ta for seg disse panelene:

Thursday 5 November, (9:00 GTM, 10:00 CET, 11:00 EEST)
Of Monsters and Men. Panel: Heather Kolker, Mick Management Moderator: Anna Hildur Hildibrandsdóttir

Thursday 12 November, (9:00 GTM, 10:00 CET, 11:00 EEST)
The Bank. Panel: Jakob Sørensen, CEO of The Bank

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere