logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

– Muligheter for nisjer

Av – Muligheter for nisjer

Intertwine på Hokuo (Foto: Ruben Nesse)

Flere norske bransjeaktører var til stede på Hokuo Music Night and Trade Mission i Tokyo i november.

Hokuo Music Night and Trade Mission er en årlig festival i Tokyo, Japan, som viser frem elektronika, rock og metal fra de fem nordiske landene. Hokuo arrangeres av NOMEX (de nordiske musikkeksportkontorene) og en av Japans største konsertpromotører, Creativeman.

Frithjof Hungnes i Propeller Recordings var til stede i Tokyo for å opprettholde kontakt med partnere han allerede har avtaler med.

– Jeg hadde et konkret opplegg med selskapet Hostess i forbindelse med at vi planla releasen av Team Me. Samtidig ville jeg at de skulle ta Highasakite. De møtene gikk veldig bra. Og så er det andre labler som jeg vil ha inn våre mindre utgivelser på. Hostess og noen av de andre lablene møtte jeg separat, men Hokuo var en fin ramme og jeg fikk gjort mye, sier Hungnes.

Interesse for skandinavisk musikk

Japan er verdens nest største musikkmarked etter USA. 80 % av musikksalget skjedde via fysiske produkter i 2012, ifølge IFPI. Markedet for ikke-japansk musikk er ikke veldig stort, mener Hungnes.

– Men det er mulig for nisjer å gjøre det bra og det er veldig stor interesse for skandinavisk musikk, mener Hungnes.

– Spesielt undergrunnsmusikk som eksempelvis black metal og elektronika, eller jazz og indie. I det hele tatt veldig mye av det som ikke er kommersiell popmusikk, men som er spesielt for Skandinavia.

– Essensielt å være tilstede

Arrangementet bestod av en Trade Day der japanske selskaper som jobber internasjonalt fikk møte nordiske selskaper, en mottagelse på den finske ambassaden, samt en showcasedel.

Sami Häikiö, Head of international i Music Finland er prosjektleder for Hokuo.

– Showcasene var en viktig del av det hele siden musikken der ble presentert for både publikum og japansk bransje.

Metal-delen av showcasekvelden ble godt mottatt i Tokyo.

– Eventet solgte godt selv uten de store headlinerne og bandene solgte nesten ut sin merchandise, sier Häikiö, som mener det det bør hentes en headliner fra indie-segmentet i ett av de nordiske landene til showcase-kvelden neste år.

Ruben Nesse i Brilliance hadde med seg Intertwine, som spilte på showcase-kvelden. Nesse mener showcasedelen fungerte bra.

– Duo Music Exchange var en kul venue og kvelden var besøkt av ca 600 publikummere og bransje. Konsertene ble godt tatt imot, og publikum var som de er i Japan; ekstremt høflige.

Gir muligheter

– Å være tilstede i markedet, som er det nest største i verden, er essensielt og som et nordisk samarbeidsprosjekt gjør det oss i bedre stand til å trekke til oss japanske selskaper enn om hvert land hadde gjort det hver for seg, ifølge Häikiö.

Hungnes mener det var inspirerende for de fleste som var med å møte japanske bransjefolk.

– Jeg tror dette åpner for muligheten til å få flere norske band over, sier Hungnes.

Hokuo Music Night and Trade Mission foregikk fra 21 og 22. november, og norske representanter i var Simon Fullmann (Indie Recordings), Therese Asker (Miss Fixit Agency), Frithjof Hungnes (Propeller Recordings), Glenn Larsen (Indianer), Henrik Svanevik og Kjetil Mosnes (Robot Records) og Ruben Nesse (Brilliance). Norsk representasjon var støttet av Music Norway.

Kommentarer